طاعون بیماری که نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند

طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری واگیرداری است که حیواناتی همچون بز، گاو‌های شیری و گاومیش را مبتلا می‌کند.

طاعون بیماری که نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری طاعون، ویروسی واگیردار است که حیواناتی، چون بز، گاو و گاومیش را درگیر می‌کند؛ طاعون جزء بیماری‌های بومی ایران است و در سال 94 تعداد بالایی از حیوانات در اثر این بیماری، در استان‌های مختلف از جمله مرکزی، زنجان، قزوین، البرز و تهران تلف شده اند.

در اکثر مواقع ابتلا به طاعون نشخوار کنندگان کوچک به صورت حاد است و همراه با تب ناگهانی که به مدت 5 تا 8 روز ادامه دارد و اگر جانور تلف نشود رو به بهبودی می‌رود، گفتنی است مرگ ناگهانی با علائم اندک قابل مشاهده، در بز‌ها نیز رایج است.

علائم شاخص بیماری شامل ترشحات بینی است که با زخم نکروتیک (بافت مرده) در بینی و محوطه دهانی همراه است همچنین اسهال شدید که گاهی بی رنگ و همراه خون است و یا ذات الریه همراه با برونشیت و التهاب مجاری هوایی همراه با سرفه‌های مقاوم نیز از نشانه‌های بیماری هستند.

در نظر داشته باشید که طاعون نشخوار کنندگان کوچک به انسان منتقل نمی‌شود و جانوران اهلی با واکسینه شدن نسبت به بیماری مقاوم می‌شوند. برای جانوران وحشی دور کردن دام‌های اهلی آلوده از منطقه و واکسینه شدن گله‌های دام اهلی نزدیک به زیستگاه جانوران وحشی اهمیت بالایی دارد، در نتیجه طاعون بیماری است که به انسان منتقل نمی‌شود.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان