تشریح مهم‌ترین اقدامات دولت در آذربایجان‌شرقی

امن‌ترین استان معرفی شد

دنیای‌اقتصاد- تبریز- رعنا نیک‌رفتار : استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه عمرانی استان، گفت: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، همه ساله به‌طور متوسط بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی استان سرمایه‌گذاری شده است

وی از تدوین طرح حریم امنیتی مرزهای استان خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور تدوین شده و به دنبال اجرایی کردن آن هستیم. ‌‎استاندار در ادامه از افتتاح بیش از 6 هزار و 503 طرح یک سال اخیر خبر داد و گفت: به مناسبت هفته دولت امسال هم بیش از دو هزار و 474 طرح در بخش‌های مختلف تولیدی، عمرانی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی با اعتبار دو هزار میلیارد تومان افتتاح شد. ‌‎وی تکمیل 80 درصدی بزرگراه اهر- تبریز با اعتبار 217 میلیارد تومان، تکمیل خط یک قطار شهری تبریز، افتتاح بخشی از آزادراه تبریز-ارومیه و 132 کیلومتر از راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز، احداث 20 کیلومتر از باند دوم جاده مرند- جلفا، احداث خط انتقال اتیلن از میاندوآب و 80 کیلومتر از خط جایگزین آبرسانی به تبریز از زرینه‌رود را از مهم‌ترین دستاوردهای عمرانی دولت در استان برشمرد. پورمحمدی در تبیین عملکرد دولت در بخش اقتصادی استان، گفت: میزان صادرات غیرنفتی استان در سال 98، بیش از 50 درصد افزایش یافت و به 2/ 3 میلیارد دلار رسید و هدف‌گذاری‌ استان در این زمینه، صادرات 8/ 3 میلیارد دلاری تا پایان سال‌جاری است.

وی اظهار کرد: اکنون 3 هزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعال در استان وجود دارد که 4درصد مجموع بنگاه‌های اقتصادی کشور را شامل می‌شود. پورمحمدی، تلاش برای رونق تولید و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی را از مهم‌ترین اولویت‌های استان برشمرد و ادامه داد: سال گذشته، 551 فقره پروانه بهره‌برداری و یک‌هزار و 878 فقره جواز تاسیس واحدهای تولیدی صادر شد که نسبت به سال قبل از آن، 31 درصد افزایش یافته است. استاندار آذربایجان‌شرقی از بازگشت بیش از یکصد واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید در استان خبر داد و گفت: از محل فعالیت این واحدها، زمینه اشتغال مجدد بیش از پنج هزار نفر در استان فراهم شده است. پورمحمدی با اشاره به تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در استان گفت: به‌رغم مشکلات اقتصادی و شرایط ناشی از تحریم‌ها، نرخ بیکاری استان از 3/ 10 درصد به 9 درصد رسیده است. پورمحمدی با تاکید بر اهمیت بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت معادن استان، گفت: بخش معدن، از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان برای شکوفایی اقتصادی است که باید به یک مطالبه عمومی و‌ مردمی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان محدود به معدن مس سونگون نیست، گفت: بسیاری از شهرستان‌های ما همچون میانه، بستان‌آباد و اهر نیز سرشار از معادن غنی مس، نفلین‌سینیت و سایر کانی‌های ارزشمند هستند و چه بسا حجم ذخایر معدنی آنها بیشتر از معدن مس سونگون باشد. پورمحمدی با بیان اینکه توسعه و بهره‌برداری از معادن در استان، مغفول مانده است، افزود: بیشترین بهره‌برداری ما از معادن، خام‌فروشی بوده و بخشی از معادن دارای پروانه فعالیت نیز غیرفعال هستند. استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر نقش معدن و صنایع پایین‌دستی آن در ایجاد اشتغال برای جوانان، اظهار کرد: توجه کافی به این موضوع، اشتغال پایدار ده‌ها هزار از جوانان را به همراه خواهد داشت و آذربایجان‌شرقی را از مهاجرت نیروی فعال کار، نجات می‌دهد. وی در پاسخ به پرسشی در زمینه طرح نفلین‌سینیت سراب، تکمیل این طرح را یکی از اولویت‌های اصلی استان برشمرد و گفت: با بهره‌برداری از این معدن، علاوه بر اشتغال‌زایی بسیار بالا، بخش اعظمی از آلومینای وارداتی کشور تامین می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان