ماکرون: با ایران درباره لبنان همکاری می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: به نقل از شبکه خبری المیادین، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری خود که در خصوص آخرین اوضاع جاری در لبنان پس از کناره گیری «مصطفی ادیب» از تشکیل دولت جدید برگزار شد، گفت: فرانسه از لبنان چشم پوشی نمی‌کند و نقشه راهی که تعیین کرده بودیم همچنان به قوت خود باقی است.

ماکرون گفت: نقشه راه، اصلاحات ضروری را تضمین می‌کند و آن شرطی است که لبنان می‌تواند کمک‌ها برای بازسازی این کشور را دریافت کند.

وی بحران لبنان را «عمیق» توصیف کرد و افزود: چیزی جز اینکه تمامی احزاب لبنان را حول این نقشه گردهم آوریم وجود ندارد. وارد مرحله جدیدی شده‌ایم مرحله‌ای که خطرناک‌ترین چالش‌ها در مقابل لبنان و یا منطقه قرار دارد.

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد سعد حریری در تقسیم کرسی‌های وزارتخانه‌ای میان طیف‌های مختلف لبنانی اشتباه کرد. در لبنان بر اساس توافقنامه طایف پیش خواهیم رفت.توافق نامه طایف بر برتری هیچ حزبی در مناصب وزارتخانه‌ای و مالی و اقتصادی تاکید ندارد.

ماکرون همچنین در سخنان خود به رهبران لبنانی 4 الی 6 هفته برای تشکیل دولت جدید در چارچوب ابتکار فرانسه مهلت داد.

رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: فرانسه برادرانه و با آگاهی کامل در کنار لبنان ایستاده است و خواهد ایستاد. سیستم سیاسی لبنان در قصر «الصنوبر» تعهد کردند تا دولت را طی 15 روز آینده تشکیل دهند. رهبران سیاسی لبنان به تعهدات شان در مقابل جامعه بین الملل و فرانسه پایبندی نشان ندادند.

وی با بیان اینکه «یک ماه بخاطر انجام اصلاحات خواسته شده در لبنان هدر رفت و کمک‌های بین المللی هم برای پیشبرد امور در لبنان متوقف شد» تاکید کرد: گزینه فرانسه برای کمک به لبنان هنوز روی میز است و مسئولان لبنانی هم بایستی برای تشکیل دولت و نجات کشورشان دست بکار شوند.

ماکرون بار دیگر بر انجام اصلاحات در لبنان تاکید کرد و گفت: هرچه زودتر بایستی اصلاحاتی در لبنان صورت گیرد تا این کشور بتواند از کمک‌های بین‌المللی برخوردار شود.

وی افزود: تمایل داریم تا کاملا شفاف عمل کنیم به طور پیوسته ارایه کمک‌ها به لبنان را از طریق سازمان ملل پیگیری خواهیم کرد. در خلال 20 روز آینده با مشارکت جامعه بین الملل وضعیت کمک رسانی به لبنان را بررسی می‌کنیم.

رئیس جمهور فرانسه خواستار تشکیل دولت نجات ملی در لبنان شد و گفت: تشکیل یک دولت سیاسی با گرایشات خاص سیاسی کار درست و سازنده ای نیست . بهترین راه اکنون تشکیل دولت نجات ملی است. تشکیل دولت بدون مشارکت شیعیان تصمیم و مقصود اصلی نیست.

وی افزود: بحران در منطقه و لبنان از آنچه که نشان می‌دهد عمیق تر است و چاره ای جز اتحاد گروه‌ها و طیف‌های سیاسی لبنان برای حل اوضاع وجود ندارد.

ماکرون همچنین ادعای مطرح شده علیه ایران درباره لبنان را رد کرد و گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ایران مسبب این اوضاع است و مانع تراشی کرده است.

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد: برای حل اوضاع لبنان و با هم پیمانان منطقه‌ای مان از جمله ایران همکاری خواهیم کرد.

وی پیشنهاد ضربه به حزب الله را پیشنهادی «غیر مسئولانه» خواند و گفت: نمی‌شود مردم لبنان را بخاطر این اقدام قربانی کرد.

ماکرون همچنین وضع تحریم علیه لبنان در برهه کنونی را تصمیم مناسبی ندانست و گفت : تحریم‌های آمریکا علیه لبنان فضای این کشور را با تنش و سختی روبه رو کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان