در گفتگو با «فردا» مطرح شد؛

رئوفیان: موسوی خوئینی‌ها همان حرف ما را می‌زند/ توصیه به مشارکت امر صوابی است/ فکر نمی‌کنم منظور معرفی نامزد‌های رادیکال باشد

گروه سیاست فردا: مرد خاکستری اصلاح طلبان یک بار دیگر دست به قلم شد. نامه اخیر، اما در حقیقت یک فرمان انتخاباتی است. این چهره اثرگذار در جریان اصلاح طلبی فعالان سیاسی در این جریان در دعوت به حضور و مشارکت در انتخابات کرده و نوشته است: «گفته می‌شود یکی از علل عدم مشارکت بعضی گروه‌ها و برخی فعالان سیاسی رفتار ناصواب نهاد‌های مسئول و غیرمسئول و دخالت‌های ناروای آنان در تمام مراحل انتخابات است. بنده این نگاه را تخطئه نمی‌کنم؛ اما آیا نباید به همین علت در انتخابات مشارکت فعال داشت تا هرچه بیشتر این رفتار‌ها و دخالت‌های ناروا آشکار شود و ملت را به تصمیمی مناسب برساند؟ اگر دیگران مرتکب رفتار‌های ناصواب و دخالت‌های ناروا شده‌اند، چرا ما صحنه را ترک کنیم؟ آیا عرصه را ترک می‌کنید تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات می‌آورند؟ هرگز چنین گمانی به شما گرامیان نمی‌رود. پس در انتخابات شرکت کنید تا به إِحْدَی الحُسْنَیَیْن دست یابید: یا پیروزی، یا افشای بیشتر چهرهٔ کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند.»

حال سوال اینجا است که نامه وی چه تغییری در راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات خواهد داد؟ آیا امثال عباس عبدی و سعید حجاریان که اخیرا مدام در حال به سخره گرفتن نهاد انتخابات بودند، تغییر رویه می‌دهند؟ همچنین باید دید که توصیه‌های وی به مشارکت حداکثری اصلاح طلبان با نامزد‌های رادیکال است و یا مشارکت با نامزد‌های حداقلی همچون محمدرضا عارف و...؟

بیش از همه این‌ها، اما اصل دعوت به مشارکت در انتخابات است که اهمیت دارد. به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی همین نکته برای برگزاری یک انتخابات پرشور و رقابتی که نیاز امروز کشور است؛ کفایت می‌کند.

ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب ایران زمین در گفت‌وگویی با خبرنگار «فردا» از این رویکرد موسوی خوئینی‌ها استقبال کرد و گفت: «توصیه به مشارکت امر صوابی است و به عنوان یک راهبرد در همه انتخابات‌ها هم مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هم همه کسانی که به اعتلای نظام اعتقاد دارند».

وی با اشاره به «خشنوت‌هایی که امروزه از سوی امریکا و... می‌بینیم و بی‌مهری که به مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود» گفت: «امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مشارکت حداکثری در انتخابات داریم؛ لذا همه کسانی که ایران و نظام را دوست دارند و به مصالح مردم و کشور می‌اندیشند قاعدتا به این استراتژی احترام می‌گذارند».

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه توصیه موسوی خوئینی‌ها به اصلاح طلبان، توصیه به حقی است، گفت: «ایشان از اصلاح طلبان و هواخواهان جناح اصلاح طلبی همان چیزی را خواسته‌اند که همه ما بار‌ها گفته‌ایم».

وی در پاسخ به اینکه این نامه در رویه احزاب اصلاح طلب در انتخابات آتی چه اثری دارد؟ گفت: «به نظر من باید تمکین کنند. توجه داشته باشید که وقتی صحبت از رقابت جناح‌ها است؛ که در آن شرایط هر جناحی در حمایت از نامزد خود همه سعی و تلاش خود را می‌کند و این رویه خوبی است. اما یک وقتی هم مساله استراتژی مشارکت حداکثری است که اهمیت بیشتری دارد. این استراتژی است که دشمنان نظام را ناامید می‌کند و دیوار اعتماد بین مردم و مسئولین، همچنین وحدت و انسجام ملی را تقویت می‌کند».

رئوفیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نامه آقای موسوی خوئینی‌ها به خاتمی برای تشویق اصلاح طلبان به مشارکت کمک خواهد کرد؟ گفت: «به هرحال آقای موسوی خوئینی‌ها از جمله ریش‌سفیدان جناح اصلاح‌طلبان است که تا حالا هم کمتر دیده‌ایم در این باره حرفی بزند. این نامه، اما نشان می‌دهد که او هم نیاز به مشارکت حداکثری را در این مقطع زمانی احساس کرده است. به هرحال انتخابات با رقابتی باشد تا شور و شوق انتخاباتی ایجاد شود.»

وی تاکید کرد: «درخواست ما نیز از اصلاح طلبان همین است. ما هم از اصلاح‌طلبان می‌خواهیم که تمام قد به میدان بیایند».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا نامه آقای خوئینی‌ها به معنی آن است که اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو با نامزد‌های رادیکال‌تر وارد میدان شوند؟ گفت: «من فکر نمی‌کنم، دریافت من از نامه ایشان این است که اصل صحبت او ناظر بر مشارکت حداکثری است. اینکه نامزد آنان در انتخابات تایید یا رد صلاحیت شود بستگی به نظر شورای نگهبان دارد، اما روشن است که همه نامزد‌های یک جریان رد صلاحیت نمی‌شوند. من فکر نمی‌کنم که همه نامزد‌های اصلاح طلب رد صلاحیت شوند کما اینکه در جریان اصولگرا نیز چند نفر کاندید می‌شوند و برخی از آنان تایید صلاحیت می‌شوند».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان