بانکها در ۵ ماهه نخست امسال چقدر تسهیلات دادند؟

خبرگزاری مهر: بانک مرکزی اعلام کرد: تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی پنج ماهه ابتدای سال 1399 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 5060.8 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 2101.0 هزار میلیارد ریال (معادل 71 درصد) افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی پنج ماهه سال جاری مبلغ 3074.6 هزار میلیارد ریال معادل 60.8 درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 1364.3 هزار میلیارد ریال معادل 79.8 درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن طی پنج ماهه سال جاری معادل 1200.2 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 39 درصد از منابع تخصیص یافته به «سرمایه در گردش» کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ 3074.6 هزار میلیارد ریال) است.

از 1559.3 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 77 درصد آن (مبلغ 1200.2 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

ذکر این نکته ضروری است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتبار دهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

بانکها در 5 ماهه نخست امسال چقدر تسهیلات دادند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان