در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد؛

ناصر ایمانی: خوئینی‌ها قصد برهم‌زدن انتخابات را دارد/ می‌خواهند با ارائه نامزدهای رادیکال ردصلاحیت شوند/ سیاست اصلاح‌طلبان نخ‌نما شده است

گروه سیاسی فردا: نامه سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها گرچه ظاهرش دلالت بر درخواست مشارکت حداکثری داشت اما با خواندن مجدد این جمله که «یا پیروزی، یا افشای بیشتر چهره کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند» می‌توان دریافت که ممکن است خوئینی‌ها و نزدیکان او هدف پشت پرده‌ای از دعوت مردم به انتخابات داشته باشند. بسیاری از تحلیلگران دو راه را پیش روی اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات معرفی می‌کنند؛ یا حضور با یک نیروی اصلاح‌طلب رادیکال که از حالا احتمال تأیید صلاحیتش بسیار اندک یا حضور با نیرویی معتدل. اما خوئینی‌ها کدام یک از این دو راه را در نظر دارد؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: از این پس باید بگوییم کدام طیف اصلاح‌طلبان چه تصمیمی گرفته است زیرا آنها دیگر مجموعه‌ای یک‌پارچه نیستند و در آینده باید گفت طیف آقای خوئینی‌ها، طیف آقای خاتمی، کارگزاران و... همان‌گونه که در جریان اصولگرایی هم گفته می‌شود طیف پایداری، سنتی‌ها، نواصولگرایی و... پس در مقطع کنونی از پایگاه اصلاح‌طلب صدای واحدی شنیده نمی‌شود.

او ادامه داد: «نکته دوم این است که سال‌هاست اصلاح‌طلبان سیاستی تکراری را در هر انتخابات پیشه می‌کنند. آنها همیشه تمایل داشته‌اند که در قدرت بمانند زیرا قدرت ذاتاً شیرین است و بخش زیادی از اصلاح‌طلبان با آن‌که بسیاری از اندیشه‌هایشان با نظام سیاسی حاکم در تضاد است اما نمی‌توانند از حلاوت قدرت بگذرند. آنها همیشه در انتخابات شرکت می‌کنند و اگر ردصلاحیت شوند با همین سخنی که آقای خوئینی‌ها گفته که یا پیروزی یا افشای چهره کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند، پیش می‌روند و می‌گویند که به ما اجازه داده نمی‌شود که در معرض مردم قرار بگیریم. اگر تأیید هم بشوند می‌گویند به رغم آنکه طیف‌های جنجال‌طلب، حاکمیت، دولتِ پنهان و نیروهای نظامی نمی‌خواستند که ما تأیید شویم اما با فشار ملت تأیید شدیم».

این تحلیلگر سیاسی حالتی را تشریح کرد که اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت می‌شوند اما رأی نمی‌آورند: «حالا وقتی تأیید می‌شوند بازهم دو حالت رخ می‌دهد. اگر رأی نیاورند می‌گویند تقلب و تخلف شده است و نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند و اگر رأی بیاورند می‌گویند ارائه ملت بر اراده افرادی که لابی می‌کردند پیروز شد. این سناریویی قدیمی است که اصلاح‌طلبان همیشه درصدد تکرار آن هستند. اکنون هم همین قصد را دارند و واقعیت این است که این سناریو نخ‌نما شده است».

او در پاسخ به این پرسش که انگیزه خوئینی‌ها از دعوت مردم و اصلاح‌طلبان به مشارکت چیست، تصریح کرد: «من تصور نمی‌کنم آقای موسوی خوئینی‌ها در نهایت مایل به شرکت نیروهای سیاسی و مردم در انتخابات باشد و گمان نمی‌کنم پیام اخیرش واقعا از سر نیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بوده باشد. او و طیفش می‌خواهند بازی را بهم بزنند زیرا می‌دانند اصلاح‌طلبان در انتخابات شانسی برای پیروزی ندارند و از سوی دیگر نمی‌خواهند کنار بنشینند و به فکر بازیابی جریان خود باشند -کاری که مجمع روحانیون در دهه هفتاد کرد- به همین دلیل از حالا می‌گویند که در انتخابات شرکت می‌کنیم و پر شور هم شرکت می‌کنیم اما زمان انتخابات با معرفی نامزدهای بسیار رادیکال که از حالا می‌شود حدس زد که صلاحیت‌شان احراز نمی‌شود، زمینه برهم زدن انتخابات را فراهم کنند. این یک سناریوی گام به گام است که آقای خوئینی‌ها از حالا شروعش کرده است».

ایمانی درپایان درباره تقابل احتمالی طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی در انتخابات 1400 گفت: «در انتخابات اسفندماه سال گذشته هم تقابل شدید اصلاح‌طلبان را شاهد بودیم و این انتظار می‌رود که این تقابل درون‌جناحی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شدیدتر هم بشود».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان