شبکه آمریکایی:

موفقیت محقق ایرانی در تصفیه پساب‏های دارویی و صنعتی

تهران- ایرنا- دانشجوی دکتری مهندسی شیمی گرایش جداسازی دانشگاه سمنان موفق به تولید فتوکاتالیستی برای حذف آلاینده های آلی در پساب های دارویی و صنعتی شد.

موفقیت محقق ایرانی در تصفیه پساب‏های دارویی و صنعتی
به گزارش ایرنا، بیش از سه چهارم کره زمین را آب فراگرفته است اما بیشتر این آب ها شور هستند و تنها یک درصد کل آب های موجود، شیرین و قابل استفاده است. تمامی نیازهای انسان ها، گیاهان و جانوران ساکن در خشکی از آب شیرین تامین می شود.
با رشد جمعیت جهان، منابع آب طبیعی درحال اتمام است و این مساله، سبب نگرانی بسیاری از دولت‌ها در سراسر دنیا شده است.
میلاد حلاجی مخترع روش 'سنتز نانوفتوکاتالیست نوترکیب زئولیت کلینوپتیلولایت- نقره با روش امواج مایکروویو' در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا در خصوص اختراع خود اظهار کرد: با توجه به اهمیت منابع آبی و کاهش روزافزون این منابع، با اختراع این ماده فتوکاتالیستی، آلاینده های موجود در پساب‏های دارویی و صنعتی را از بین برده تا برای استفاده دوباره وارد چرخه مصرف شود.
وی افزود: در این اختراع ابتدا زئولیت کلینوپتیلولایت به روش امواج مایکرویوو در زمان بسیار کوتاهی نسبت به روش‏های دیگر سنتز شد (کوتاه بودن زمان سنتز یکی از ویژگی‏های برجسته این روش به شمار می رود) و در نهایت فتوکاتالیت زئولیت کلینوپتیلولایت – نقره به دست آمد.
حلاجی در مورد اینکه آیا نمونه خارجی این اختراع وجود دارد، گفت: تاکنون در زمینه ترکیب فلز نقره با زئولیت کلینوپتیلولایت و همچنین سنتز زئولیت و سنتز به روش امواج مایکروویو تحقیقی صورت نگرفته و اختراعی ثبت نشده است.
وی افزود: از زمان شروع این پژوهش و مطالعه مقالات و کتاب های مربوطه تا زمان ساخت محصول و انجام آنالیزهای لازم و فرآیند ثبت اختراع حدود یک سال زمان صرف شده است و هزینه های این اختراع 40 میلیون ریال بوده که با حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان انجام شده است.
حلاجی در مورد کاربرد این اختراع توضیح داد: با استفاده از این فتوکاتالیست می توان بسیاری از آلاینده‏های موجود در آب‏های صنعتی را حذف و آب و دی اکسیدکربن را از هم جداکرده و آب را تصفیه کرد.
این اختراع رساله دکتری حلاجی با عنوان «سنتز نانوفتوکاتالیست نوترکیب زئولیت کلینوپتیلولایت- نقره با روش امواج مایکروویو جهت تخریب آلاینده‏ آلی در فرآیند راکتور فتوکاتالیستی غشایی» است که با شماره 90727مورخ 24/9/95 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.
علمی**1023**1834
خبرنگار: ابوالقاسم تیموری ** انتشار: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان