ذات الریه بیماری که بزها و گوسفندان را می کشد

ذات الریه یک گروه از بیماری‌های واگیردار و یک سندرم است که از طریق باکتری ایجاد می‌شود.

ذات الریه بیماری که بزها و گوسفندان را می کشد

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ذات الریه یک گروه از بیماری‌های واگیردار است که از طریق استنشاق ذرات باکتری که به وسیله عطسه یا سرفه جانور بیمار در هوا پخش شده، در جانور سالم ایجاد می‌شود و این باکتری‌ها می‌توانند جداگانه یا در ترکیب با یک دیگر بیماری را ایجاد کنند.

این بیماری که به آن سینه پهلو نیز می‌گویند در تمام دنیا گوسفند و بز را درگیر می‌کند و جانوران اهلی می‌توانند باکتری‌های عامل این بیماری را بدون نشان دادن علائم بیماری در خود نگه دارند، این امر می‌تواند باعث انتقال بیماری به هم نوعان وحشی آن‌ها در تماس اتفاقی، شود.

بیماری ذات الریه، بار‌ها در گونه‌های مختلف علف خواران وحشی در افغانستان، از جمله مارخور و بزکوهی گزارش شده است همچنین گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز از ابتلای کل و بز و قوچ و میش به این بیماری در نقاط مختلف ایران وجود دارد.

علائم بیماری ذات الریه چیست؟

سندرم ذات الریه می‌تواند به صورت فوق حاد ظاهر شده و باعث مرگ فوری جانوران با علائم بالینی بسیار کم شود، در موارد حاد بیماری، جانوران تب دارند و اطراف بینی آن‌ها ترشحات دیده می‌شود همچنین به صورت مشخص سرفه‌های مرطوب و سختی در تنفس، پیش از مرگ جانور ایجاد می‌شود.

در نظر داشته باشید که انسان‌ها به بیماری ذات الریه نشخوار کنندگان کوچک مبتلا نمی‌شوند و واکسن این بیماری برای حیوانات اهلی موجود است و بهتر است تا دام‌های اهلی واکسینه شوند.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان