خبر به روایت فردا / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد ۱۴۰۰

گروه سیاست سایت فردا: روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» از فساد مالی و اداری شهرداران در استان‌های مختلف گفته و می‌نویسد: «از استان تهران تا شهر‌های شمالی، از شرق تا غرب و از مرکز تا استان‌های جنوبی، این روز‌ها کمتر استانی پیدا می‌شود که خبر بازداشت شهرداران و مدیران شهری یا اعضای شورای شهر آن در رسانه‌ها دست‌به‌دست نشود. آن‌گونه که از خبر‌ها مشخص است، نیز علت و اتهام اصلی همه بازداشت‌شدگان یک چیز است: فساد مالی.»
این روزنامه همچنین گفت‌وگویی دارد با محسن رفیق‌دوست. او از چگونگی پیوستن به سپاه، تدوین اساسنامه و تشکیل وزارت می‌گوید. بخشی از اظهارات وی به شرح زیر است:
*معتقد بودند من جنگ‌افروز هستم و همین‌طور هم شد. وقتی من را کنار گذاشتند، با فاصله کوتاهی قطع‌نامه پذیرفته شد. آقای هاشمی من را خواستند و گفتند: «که آقا‌محسن تو جنگ‌افروز هستی. آقای رضایی نقشه می‌کشد و دست تو می‌دهد و تو هم هتل فتل می‌کنی می‌دهی دست این و 10 قدم جلو و 10 قدم عقب می‌رود، این جنگ نشد. از آن طرف دولت شعار جنگ می‌دهد، اما تمام‌قد به جنگ نمی‌آید»
*آقای نبوی و طرفداران ایشان با جنگ مخالف بودند. همان‌موقع هم که ما مشغول جنگ بودیم و هنوز هم بحث قطع‌نامه مطرح نبود، از جبهه به دولت می‌آمدم و معمولا بعد از عملیات‌ها، برای وزرا توضیح می‌دادم که ما چه کار کردیم. ایشان می‌گفت: «آقا‌محسن جنگ را کی تمام می‌کنی؟». بله این دو‌دستگی بود.
* از سال 1358 تا سال 1٣61 که وزیر شدم، سالی چندین بار به سوریه و لیبی می‌رفتم و دو، سه بار هم به کره شمالی. وقتی وزیر شدم، دیگر نتوانستم بروم. از طرف سوریه و لیبی دعوت شدم و رفتم پیش آقای هاشمی و گفتم می‌خواهم به سوریه و لیبی بروم. آقای هاشمی با یک حالت رقت‌آمیزی گفت: «آقا محسن ببین می‌توانی از آن‌ها موشک بگیری». گفتم: «تلاشم را می‌کنم». رفتم پیش مقام معظم رهبری که رئیس‌جمهور بودند و گفتم: «می‌خواهم به سوریه و لیبی بروم و پیش آقای هاشمی بودم. یک چنین چیزی گفتند. ایشان هم گفتند: اگر می‌توانی بگیری کار بزرگی کرده‌ای». گفتم شما به‌عنوان رئیس‌جمهور برای قذافی و اسد، نامه بنویسید که نامه نوشتند و من رفتم و با موشک برگشتم.

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«اعتماد» امروز از جنجالی که سرمقاله و انتقادات کیهان از آیت‌الله سیستانی آفرید و عذرخواهی حسین شریعتمداری استقبال کرد. این روزنامه همچنین در پی آن برآمد که از این فرصت استفاده کرده و ثابت کند که برخورد با روزنامه‌های جناح چپ و راست متفاوت است. از همین رو اگرچه از قول یک عضو هیات منصفه مطبوعات به نداشتن عنوان مجرمانه کار کیهان اشاره کرد، اما نوشت: «آیا شریعتمداری که با واکنش‌های عراق به عنوان یکی از معدود کشور‌های دوست در منطقه پرچالش خاورمیانه مواجه شده، از شرایط پیچیده جمهوری اسلامی در منطقه، سیاست‌های دیپلماسی منطقه‌ای ایران و همچنین تحولات جدید آن ازجمله پیمان صلح امارات و بحرین با اسراییل و تیرگی رابطه ایران و عربستان و تبعات همه این تحولات منطقه‌ای درکی دارد؟! اگر رابطه این دو کشور هم‌مرز جغرافیایی با مشترکات فرهنگی و دینی و اجتماعی در شرایط تحریم و فشار بین‌المللی حداکثری رو به تنش برود، باز هم می‌توان گفت که عنوان مجرمانه یا خلاف مصالح و منافع ملی رخ نداده است؟ اینجا درست همان مرز باریکی است که میان آزادی بیان و رعایت مصالح ملی وجود دارد و به نظر می‌رسد کاملا از سوی روزنامه کیهان که همواره صدای حاکمیت بوده نادیده گرفته شده است.»

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «بد بودن اصولگریان دلیلی بر خوب بودن اصلاح‌طلبان است؟» عملکرد اصلاح‌طلبان را مورد توجه قرار داده و نوشته است:» درحالی که اصلاح‌طلبان نتوانستند ثابت کنند چه فرقی با اصولگرایان دارند شاید حالا تنها امید این جریان برای 1400 این باشد که خود اصولگرایان بتوانند ثابت کنند چه فرقی با اصلاح‌طلبان دارند و از این طریق مردم بار دیگر به جریان اصلاحات امیدوار شوند». محمد صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اما در همین گزارش این گزاره را رد کرده و می‌گوید: ««اما درباره اینکه اگر روند این مجلس به طور کلی عملکرد منفی را داشته باشد و از این طریق برای اصلاح‌طلبان تبلیغی شود و مردم به جریان اصلاحات باز گردند واقعیت این است بازگشتی که در نتیجه عملکرد منفی رقیب است حتی اگر رخ دهد نیز دستاورد پایداری نخواهد داشت.»
وی افزود: «اگر قرار باشد اینطور بگوییم که ما خوب هستیم، چون دیگران بد هستند در این صورت وقتی اصلاح‌طلبان به قدرت برسند نیز جریان رقیب ضعف‌های آن‌ها را نشان می‌دهد تا ثابت کند اصولگرایان خوب هستند در آن شرایط نیز اصلاح‌طلبان حرفی برای گفتن ندارند.»

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«ابتکار» امروز در گزارشی به چالش‌های انتخاباتی جریان اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و نوشته است: «پس از چندین ماه از بلاتکلیفی شورای سیاستگذاری، زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل نهاد بالادستی جدیدی به گوش رسید با این حال اصلاح‌طلبان در حالی وارد پاییز 99 شده‌اند که هیچ تصمیمی برای چگونگی تشکیل نهاد اجماع‌ساز جدید نگرفته اند و اظهارات آن‌ها نشان از بلاتکلیفی دارد.»
این گزارش به اظهارات ضد و نقیض اصلاح‌طلبان در این‌باره اشاره کرده و می‌افزاید: «اصلاح‌طلبان پس از انتخابات مجلس یازدهم ارتباط‌شان را با بدنه رای خود قطع کرده و سیاست در‌های بسته را در پیش گرفتند.»

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«آرمان ملی» در گزارشی به عدم توزیع واکسن آنفولانزا پرداخته و از آنکه تبدل شود به نوشداری بعد از مرگ سهراب ابراز نگرانی می‌کند. این روزنامه همچنین گفتگویی دارد با عزت الله یوسفیان ملا، نماینده پیشین مجلس و به این پرسش این می‌پردازد که مشارکت در انتخابات چه کمکی به حل مشکلات و شرایط فعلی کشور خواهد کرد. مصاحبه شونده در این گفتگو می‌گوید:
*اگر در چارچوب قانون اساسی همه سلیقه‌ها در انتخابات وجود داشته باشند و انتخاب مردم بین دو یا سه نفر خلاصه نشود، می‌توان انتظار حضور مردم را داشت.
*اگر مردم بدانند نتیجه رأی خود را در مدت کوتاهی پس از انتخابات حس می‌کنند، اعتماد می‌کنند و پای صندوق رای می‌آیند.
*احزاب کارنامه‌ای در طول سال ندارد که بگویند فلان مشکل کشور را ما طرح دادیم و حل شد. اینکه جمعی از افراد کنار هم جمع می‌شوند، برای این است که جریان آن‌ها در کشور زنده بماند. چون ما حزب نداریم و جریان سیاسی شب انتخابات داریم، مردم به این موضوعات اعتنا نمی‌کنند.

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«ایران» نیز با توجه ویژه به توییت ظریف در پی حواشی سرمقاله کیهان و واکنش عراق، به این موضوع پرداخته و ضمن بازنشر همه انتقادات مطرح شده به این روزنامه اصولگرا، از عذرخواهی شریعتمداری استقبال کرده است.
این روزنامه همچنین افزایش آمار ازدواج در این روز‌های کرونایی را مورد توجه قرار داده و در گزارشی میدانی به ارزیابی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دفترخانه‌ها و تالار‌های عروسی پرداخته است.

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«وطن امروز» در گزارشی با عنوان «پیگیرخون‌حاج‌قاسم‌هستید؟» به این موضوع اشاره دارد که «9 ماه پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و با گذشت 8 ماه از شروع به‌کار ستاد پیگیری ترور شهید سلیمانی در وزارت خارجه تاکنون گزارشی از پیگیری‌های حقوقی و دیپلماتیک این ستاد ارائه نشده است».
در این گزارش انتقادی و مطالبه‌محور آمده است: «انفعال این ستاد در پیگیری این جنایت در سطح سازمان‌های بین‌المللی در حالی است که از نخستین ساعات پس از این جنایت بسیاری از حقوقدانان شناخته‌شده غربی نیز اقدام آمریکا را عملی «تروریستی» و خلاف قوانین بین‌المللی خوانده بودند.»

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«جوان» از عملکرد رئیس دستگاه قضا به خصوص در حوزه نحوه برخورد با زندانیان استقبال کرده است. این روزنامه تا تیتر «رئیس دستگاه قضا علیه زندانبانی» به نقل از ابراهیم رئیسی، نوشت: «نظام فرستادن به زندان، نگهداری زندانی و برخورد با او باید کاملاً متفاوت باشد. این از آن تحولاتی است که ممکن است عده‌ای از دوستان ما را ناراحت کند. خب ناراحت کند! آقا (رهبر انقلاب) تحول را معنا کردند. تحول یعنی وضع مطلوب در نظر گرفته شود، وضع موجود را ببینید و نواقص را برطرف کنیم. این می‌شود تحول. حالا یک عده‌ای ناراحت بشوند، نپسندند، خب چه‌کار کنیم که نمی‌پسندند! نمی‌شود غیراز این عمل کرد. ما که نمی‌توانیم نسبت به این مسائل و دغدغه مردم بی توجه باشیم. ما که نباید روضه خودمان را بخوانیم.»

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«کیهان» در یادداشت روز خود با عنوان «بار دیگر برخواسته از ارادات» به توضیح یادداشت قبلی و حواشی پیش آمده پرداخته و می‌نویسد: «اعتراض حضرات را می‌پذیرم و جایی برای خُرده‌گیری نمی‌بینم، ولی آنچه در این میان حائز اهمیت است و درخور تقدیر، اتحاد و یکپارچگی مسئولان محترم عراق در دفاع از مرجعیت و حمایت از معظم‌له است که به یقین، برای مردم شریف عراق امید‌آفرین و برای دشمنان اسلام نا‌امید‌کننده و رنج‌آور خواهد بود و از این روی بایسته شکر.»
در ادامه این توضیحات که آن را «وجیزه» نامیده نیز آمده است: «شماری هرچند‌اندک نیز با اشاره به حضور حضرت آیت‌الله سیستانی در عراق و اینکه معظم‌له یکی از مراجع بزرگوار عراق هستند، به نگارنده اعتراض کرده‌اند که چرا درباره ایشان سخن گفته‌ای؟! در این خصوص گفتنی است مرز‌های جغرافیایی اگرچه معتبر و قابل احترام هستند، ولی نمی‌توانند جدا‌کننده امت یکپارچه اسلامی از یکدیگر باشند. آیت‌الله سیستانی متعلق به جهان تشیع است که گستره‌ای فراتر از این کشور و آن کشور دارد و به ایران و عراق و لبنان و سوریه و پاکستان و... محدود نمی‌شود.»

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

«دنیای اقتصاد» از، اما برای بررسی بخشنامه بودجه 1400 که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد از تیتر «سیگنال تورم و دستمزد 1400» استفاده کرده و می‌نویسد: «سازمان برنامه و بودجه اولین تصویر از بودجه سال آینده را به روز کرد. در این گزارش تورم سال 1400 به میزان 22 درصد هدف‌گذاری شده و از سوی دیگر افزایش حقوق کارکنان نیز به‌طور متوسط 25 درصد در نظر گرفته شده است. این موضوع نشان می‌دهد که هدف‌گذاری دولت برای افزایش حقوق بیشتر از نرخ تورم سال آینده است. صحبت از تورم سال آینده در شرایط کنونی می‌تواند تا حد قابل توجهی دور از انتظار باشد، زیرا در سال جاری نیز عدم قطعیت‌های زیادی در نرخ تورم وجود دارد. در حال حاضر تورم متوسط 26 درصد بوده که این نرخ باید به سطح 22 درصد تا پایان سال برسد. از سوی دیگر، نرخ تورم نقطه به نقطه 4/ 34 درصد گزارش شده که سطح نسبتا بالایی است و با این تورم نقطه به نقطه، فشار برای افزایش تورم متوسط وجود دارد. اما اعلام تورم هدف در سال آینده یک مزیت بالایی دارد و این موضوع، تعهد سیاست‌گذار به مردم برای تحقق تورم هدف است.»

خبر به روایت «فردا» / عذرخواهی کیهان/ بیداد فساد در شهرداری‌ها / اصلاحات در بند اصلاحات / سیگنال تورم و دستمزد 1400

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان