شریعتمداری خبر داد؛

معافیت ۲۳ درصدی کارفرمایان از پرداخت حق بیمه به خاطر بکارگیری معلولان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حل برخی مشکلات افراد دارای معلولیت تا سال آینده خبر داد.

معافیت 23 درصدی کارفرمایان از پرداخت حق بیمه به خاطر بکارگیری معلولان

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه روز جهانی ناشنوا، اظهار کرد: برخی از مشکلات ناشنوایان ریشه‌ای و پایه‌ای است که باید حل شوند، اگر تغییرات و مشکلات مالی در زندگی معلولان وجود دارد، در زندگی تمام افراد این تغییرات ایجاد شده است.

شریعتمداری گفت: محدودیت ناشنوایی یک محدودیت پنهان است که محاسن و مشکلاتی دارد و حسن آن این است که افراد ناشنوا بدون هیچ مشکلی در کنار دیگران زندگی می‌کنند و مشکل آن است که دیگران متوجه معلولیت آن‌ها نمی‌شوند و درکی از مشکلشان ندارند.

وی با اشاره به اینکه 99 هزار نفر از خانواده ناشنوایان مشمول دریافت مستمری هستند، افزود: هرچند این مستمری‌ها کافی نیست، اما روند افزایش مستمری‌ها قابل ملاحظه‌ بوده است که برای اولین قانون افراد دارای معلولیت در این دولت منابع حداقلی را دریافت کرد، اما امیدواریم در بودجه عمومی ارقام بیشتری به کار گرفته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ناشنوایان مشکلات متعددی دارند که شامل مشکلات مربوط به کار، درس، ترجمه صدا و سیما، بیمه، وام، نیازمندی‌ها مانند سمعک و ... می‌شود. امیدواریم صدا و سیما و دانشگاه‌های تربیت کننده مترجم زبان اشاره بتوانند به یک مفهوم برسند تا این مشکلات حل شوند.

شریعتمداری ادامه داد: امیدواریم دانشگاه صدا و سیما بتواند خدمات بیشتری را ارائه کند، امروز در این جلسه به طور مستقیم مشکل زبان اشاره را با رئیس رسانه ملی در میان گذاشتیم تا کمیته‌ای متشکل از وزارت رفاه، بهزیستی، جامعه ناشنوایان و صدا و سیما برای استفاده حداکثری از ظرفیت برنامه‌های صدا و سیما تشکیل شود و در ادامه این جسله حل مشکل ترجمه و استاندارد کردن زبان اشاره برای ناشنوایان در صدا و سیما در دستور کار قرار گرفت تا با همکاری انجمن‌ها این مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه استاندارد کردن مترجم ناشنوایان و زیرنویس کردن برنامه‌ها کار‌هایی از جمله کارهایی است که می‌توان در کوتاه مدت به آن پرداخت، ادامه داد: مسئله دیگر که باید به صورت ریشه‌ای به آن نگاه کرد ایجاد شرایط مشاوره ژنتیک رایگان برای افراد دارای معلولیت است. امروز 2 هزار نفر شناسایی شدند تا در ماه‌های اول زندگی به آن‌ها کمک کنیم و مشکل شنوایی را برای آن‌ها حل کنیم، امیدواریم برای سال 99 همین طور پیش رویم و موتور رشد ناشنوایی را خاموش کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: انجام آزمایش ژنتیک را برای 93 درصد موالید زنده پوشش دادیم و باید به 100 درصد برسد و نگذاریم این زمان طلایی از دست برود. برخی از خدمات درمانی و توانبخشی را باید در پوشش بیمه قرار دهیم، با بیمه سلامت مذاکراتی انجام شده است تا گفتار درمانی تحت پوشش بیمه شود که اکنون این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم با تأمین منابع این اقدام صورت گیرد. این وعده را می‌دهیم که گفتار درمانی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیز قرار گیرد و باید هماهنگی‌ها با شورای عالی بیمه انجام شود تا تأمین اجتماعی نیز این کار را انجام دهد.

وی گفت: 23 درصد معافیت حق بیمه کارفرمایان نیز در دستور کار است و در سال 98، برای 18 میلیون نفر از معلولان این کار انجام شده است. امیدواریم بتوانیم بخش بیشتری از جامعه معلولان را تحت پوشش قرار دهیم. با معاونت روابط کار وزارت کار مذاکره خواهیم کرد تا برای آگاهی بخشی بیشتر در خصوص رعایت حق بیمه 23 درصدی به جامعه کارفرمایی کشور اقداماتی را انجام دهند.

شریعتمداری تصریح کرد: کمک هزینه خرید جهیزیه برای معلولان از یک میلیون تومان به 10 میلیون تومان رسیده است، هر چند که این رقم کافی نیست و امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین این رقم را افزایش دهیم. امروز اگر هر کارفرما تا سقف 40 نفر از معلولان را در کارگاه خود به کار گیرد، می‌تواند از تسهیلات 2 میلیارد تومانی بهره‌مند شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مهم‌ترین خواسته من این است که همه نهاد‌ها هیچ تصمیمی بدون حضور نماینده جامعه معلولان نگیرند و هر تصمیمی که بدون حضور نمایندگان جامعه معلولان گرفته شود، ابطال خواهد شد و هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای نباید صادر شود. همچنین از رئیس سازمان بهزیستی کشور می‌خواهم که به فرزندان دارای پدر و مادر ناشنوا توجه ویژه‌ای داشته باشند و در این زمینه باید بهزیستی هم به لحاظ آسیب شناسی و ارائه راهکار اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: به معاونت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی دستور می‌دهم به مشکلات بیمه و بازنشستگی کارگران ناشنوا رسیدگی کنند. ما برای رفع مشکل آن‌ها اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. بازنشستگی زود هنگام برای ناشنوایان را توصیه نمی‌کنم تا زمانی که می‌توانند باید کار کنند، چراکه کار نشاط آور است.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: در هر مرکزی باید یک مترجم آشنا به زبان اشاره باشد، این خواسته به حقی است. باید در سال 99 کلاس‌های آموزشی لازم برای افراد علاقمند به زبان اشاره که در ادارات بهزیستی مشغول هستند برگزار شود تا با زبان اشاره آشنا شوند. اینکه بهزیستی توانایی شنیدن صدای ناشنوایان را نداشته باشد غیرممکن است و باید تا سال آینده این مشکل حل شود، هر چند ممکن است ما آن زمان دیگر نباشیم، اما امیدواریم این مسأله تا سال آینده حل شود.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان