ظروف نگهداری مواد غذایی را سر و سامان دهید

محل نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه‌تان کجاست؟ آیا نظم دادن به این بخش برایتان اهمیت دارد؟ آیا وقتی که در کابینت‌ها را باز می‌کنید به راحتی می‌توانید چیزی را که می‌خواهید، پیدا کنید و شروع به پختن غذا کنید؟ ب

ظروف نگهداری مواد غذایی را سر و سامان دهید

تحریریه زندگی آنلاین : محل نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه‌تان کجاست؟ آیا نظم دادن به این بخش برایتان اهمیت دارد؟ آیا وقتی که در کابینت‌ها را باز می‌کنید به راحتی می‌توانید چیزی را که می‌خواهید، پیدا کنید و شروع به پختن غذا کنید؟ بدون دانستن اینکه ماکارونی، آرد، زردچوبه، نخود، لوبیا و ... را کجا گذاشته‌اید، نمی‌توانید بدون درد سر و به سادگی آشپزی کنید.

 

ظرف‌های مربعی شکل

این ظرف‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند و به طور مرتب و منظم‌تری در کنار هم قرار می‌گیرند. در واقع حتی یک میلی‌متر جا هم به هنگام قرار دادن ظرف‌ها کنار هم بلااستفاده نمی‌ماند. این گونه ظرف‌ها برای مواد غذایی کم حجم نیز بسیار مناسب هستند، مثل قهوه، شکر، شکلات و ... . اگر از ظروف شفاف و تمیز استفاده کنید بهتر است، چرا که محتویات موادی که داخلشان می‌ریزید دیده می‌شود. آیا می‌توانید این ظروف را با یک دست‌تان باز کنید؟ اگر نه، به دنبال خرید ظرفی باشید که بتوانید با استفاده از یک دست راحت بازش کنید. برخی از ظروف استیل نگهداری مواد غذایی را می‌توان به راحتی با فشار دادن یک دکمه یا تکان یک شاسی، باز کرد.

 

بیشتربخوانید:

نگهداری مواد غذایی در فریزر

 

قانون کلی

اگر کابینت آشپزخانه‌تان کشوها و قفسه‌های متعددی دارد یا اینکه فقط سه عدد کشو در آشپزخانه‌تان دارید، فرق چندانی در برنامه شما ندارد، چرا که با توجه به این ســه قانون کلی وسایل و مـــــواد غذایی در آشپزخانه‌تان نظــــم خواهند گرفت. که در ذیل به آن اشاره خواهیم نمود.

 

 

داخل ظرف باشد یا نباشد؟

نان

شاید فکر کنید که اگر نان را داخل یخچال نگهداری کنید، می‌توانید برای مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید، در صورتی که نان در یخچال زودتر فاسد می‌شود. بهترین کار آن است که آن‌را به خوبی بپیچید، طوری که هوا نکشد و در دمای معمولی اتاق نگهداری کنید.

کره بادام زمینی

برخی افراد کره بادام زمینی را بعد از استفاده روی پیشخوان آشپزخانه به همان حالت می‌گذارند در حالی که حتما باید درب آن ‌را ببندید و داخل یخچال نگهداری‌اش کنید.

بیشتربخوانید:

نان و شیرینی را چقدرمی توان نگهداری کرد؟

سیب‌زمینی، پیاز و سیر

این مواد غذایی را باید در سبد مخصوص خودشان نگهداری کنید. هر کدام را در یک سبد جداگانه و سبد را در یک جای خنک دور از گرما و نور نگهداری کنید. اگر سیب‌زمینی، پیاز و سیر را در شرایط مناسب نگهداری کنید حتی تا

4 هفته نیز قابل استفاده خواهند بود.

چه چیزی را کجا گذاشته‌اید؟

مواد غذایی را که در قفسه‌ها و کابینت‌ها نگهداری می‌کنید باید به نحوی چیده شوند که هم به راحتی قابل دسترس باشند و هم به آنها دید داشته باشید.

 گام اول: همه چیز را تمیز و پاکسازی کنید

ابتدا تمام مواد غذایی را به طور کامل از قفسه‌ها بیرون بکشید. تمام مواد را به دو بخش تقسیم کنید: موادی که در طول ماه چند بار از آنها استفاده می‌کنید و موادی که به ندرت به سراغ آنها می‌روید. اگر پودری از سه سال پیش تاکنون در قفسه‌ها دارید آنها را دور بریزید. همه قفسه‌ها و کابینت‌ها را پاکسازی کنید. مواد اضافی را دور بریزید و فضای بیشتری را به وجود آورید. سپس این فضا را با آن چیزهایی که نیاز دارید پر کنید.

 

 گام دوم: بعضی چیزها را جابه‌جا کنید

برخی از وسایل داخل قفسه‌ها و کابینت‌ها کاملا اضافی هستند و مدت‌ها خالی می‌مانند و بدون استفاده فقط خاک می‌خورند. بهتر است که فکری به حال این وسایل اضافی کنید تا هم جای وسایل مورد استفاده بیشتر باشد و هم برای استفاده از آنها راحت‌تر عمل کنید.

 

بیشتربخوانید:

دانستنی های مهم درباره نگهداری میوه‌‌ و سبزی‌‌ها

راهکارهای حفظ تازگی مواد‌غذایی

بهترین روش یخ زدایی مواد غذایی

 گام سوم: فضا را تقسیم‌بندی کنید

وسایل و مواد غذایی را گروه‌بندی کنید. برای تقسیم‌بندی آنها براساس گونه، نوشیدنی‌ها، مواد غذایی شیرینی‌پزی، مواد غذایی کنسروی، حبوبات و ... مواد مشابه به هم را کنار هم و در یک محدوده بگذارید. این مواد غذایی مشابه هم در یک قفسه یا طبقه قرار می‌گیرند. مواد غذایی بزرگ که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند را نیز در گوشه‌ها قرار دهید.

 گام چهارم: از برچسب استفاده کنید

روی لبه قفسه‌ها و طبقات یک برچسب بچسبانید و روی آن بنویسید که آن بخش مربوط به چه چیزی است تا به هنگام استفاده از آنها گیج و سردرگم نشوید، مثلا روی قفسه غلات بنویسید «غلات».

 گام پنجم: آنها را جلوی دیدتان بچینید

شما باید مواد غذایی را در جاهایی بگذارید که به راحتی دیده شوند و بتوانید در مواقع نیاز به سرعت آنها را بردارید، حتی با استفاده از یک دست. هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد، راحت‌تر اینکار را انجام می‌دهید، چرا که وسایل مورد نظر بیشتر دیده می‌شوند. در بخش‌هایی که دیده نمی‌شوند باید موادی را بگذارید که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان