خبرگزاری مهر: هرمز شجاعی مهر - مجری - در گفتوگو با ایسنا درباره ویژگیهای یک مجری خوب گفت: همیشه در کلاسهای دوره عالی گویندگی که برگزار میکنم، گفتهام، گوینده قبل از اینکه سواد، صدای خوب و اشراف به مسائل اجتماعی داشته باشد، باید شخصیت گویندگی داشته باشد. شخصیت گویندگی یعنی فردی که آشنا به بایدها و نبایدهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعهی خودش باشد.
او دربارهی ویژگی و عملکرد مجریان در ویژه برنامههای رمضانی ادامه داد: مجری که بهروز و حائز شرایط باشد، قطعا از این شخصیت گویندگی برخوردار است و میتواند در برنامه زنده، بخصوص برنامه پرمخاطب ماه مبارک رمضان، اجرا کند. به دلیل اعتقاد و باورهای مردم در ایام ماه رمضان حساسیت درباره عملکرد مجری دو چندان میشود؛ البته گوینده باید از توانایی بالا برخوردار باشد و در کنارش یک اتاق فکر یا فردی مانند سردبیر و نویسنده باشد تا به او کمک کند.
او با اشاره به نقش فضای مجازی در اغراقآمیز کردن برخی اتفاقات، اظهار کرد: من خودم فضای مجازی را خیلی جدی نمیگیرم زیرا در فضای مجازی تنها از مسالهای مطلع میشوی اما نمیتوانی آن را در ذهن خود ثبت و ضبط کنی. در حال حاضر متاسفانه یا خوشبختانه قدرت، دست فضای مجازی است که در برخی موارد استفادهی منفی از آن میشود.
شجاعی مهر ادامه داد: ممکن است یک گوینده یا مجری جایی اشتباه کند که فضای مجازی این موضوع را به شدت بزرگ میکند. به هر حال یکی از ویژگیهای برنامه زنده همین است؛ برای مثال من و شما با هم به صورت زنده صحبت میکنیم و من در گفتار دچار اشتباهی میشوم و یا کلمهای را بد تلفظ میکنم، طبیعی است که این اشتباهات اتفاق بیفتد؛ البته تهیهکننده، سردبیر، مجری باید اشراف زیادی داشته باشند تا اگر موضوعی را مطرح میکنند شکل مطرح کردن آن را هم در نظر بگیرند که بازتاب بد و منفی در فضای مجازی نداشته باشد زیرا کنترلی در فضای مجازی وجود ندارد.
او با اشاره به کارکرد مثبت فضای مجازی در نقد برنامههای تلویزیون اظهار کرد: باتوجه به تعریفی که من از اجرا دارم، اگر نقد دلسوزانه باشد، باعث رشد و بالندگی میشود اما اگر غرضورزی و مچگیری باشد، اصلا کار درستی نیست.
مجری برنامه «خانواده یک» با بیان اینکه برای تولید برنامههای تلویزیون از مردم نظرسنجی میشود، بیان کرد: سازمان صداوسیما درباره اغلب برنامهها نظرسنجی میکند و بر اساس این نظرسنجی و حرفهایی که مردم میزنند برنامه را پیش میبرند؛ برای مثال برای «خانواده یک» که برنامه معمولی است دائما این نظرسنجی را داریم. طبیعی است که هر تهیهکنندهای تلاش میکند تا بر اساس نظر مردم و آنچه که مردم میخواهند، برنامهاش را تولید کند. اغلب ویژه برنامههای افطار موفق بودهاند به دلیل اینکه زندگی عادی و مشکلات مردم را نشان میدهند به همین دلیل برای مخاطبان جذاب است.
او با اشاره به این موضوع که باید برنامههای رمضانی به شاد کردن مردم هم بپردازند، اظهار کرد: ما علاقهمندیم تا مصائب مردم را بیشتر ببینیم و بشنویم و نمیدانم چرا؟ مردم دیگر از مصیبتها خسته شدهاند، بهتر است در این برنامهها از شادیهای مردم بگوییم. برای مثال یک زوج خوشبخت را بیاوریم که بگویند ما چگونه همدیگر را انتخاب کردیم؟ چقدر با عشق صاحب فرزند شدیم و هر روزمان را چقدر با نشاط و طراوت آغاز میکنیم؟ هرچقدر بیشتر از این مهمانها دعوت کنیم، جذابیت کار بیشتر و بیشتر خواهد شد.
هرمز شجاعی مهر در پایان گفت: من خودم را قبول دارم. همچنین همهی مجریها را قبول دارم. من موقع اجرا همیشه تصور میکنم به خانه مردم رفتهام و آنها با لباس راحتی جلوی من نشستهاند و من را میبینند. در واقع من هم عضوی از خانوادهشان هستم. درست است که آنها، من را به عنوان عضوی از خانوادشان پذیرفتهاند، اما غریبهام؛ بنابراین باید خیلی از مسائل را رعایت کنم و آداب سخن گفتن را یاد بگیرم که چگونه حرف بزنم و روش حرف زدنم درست باشد و و ادب و تربیت در کلام من باشد و از واژههای تمیز و پاک استفاده کنم. همچنین جسورانه حرف نزنم.