داستان شیخ صباح احمد الجابر الصباح: امیر فقید کویت

امیر کویت دیشب در سن ۹۱ سالگی در شهر راچستر ایالت مینه سوتا آمریکا درگذشت. ساعاتی پیش از برگزاری نخستین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات ۱۳ آبان ۹۹. شیخ صباح احمد جابر صباح ( صباح الاحمد الجابر الصباح) متولد ۱۶ ژوئن سال ۱۹۲۹ میلادی بود.

داستان شیخ صباح احمد الجابر الصباح: امیر فقید کویت

امیر کویت دیشب در سن 91 سالگی در شهر راچستر ایالت مینه سوتا آمریکا درگذشت. ساعاتی پیش از برگزاری نخستین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات 13 آبان 99. شیخ صباح احمد جابر صباح ( صباح الاحمد الجابر الصباح) متولد 16 ژوئن سال 1929 میلادی بود.

ایشان امیر کویت و فرمانده کل قوای نیروهای مسلح این کشور بود و در سال 2006 میلادی به قدرت رسید. شیخ صباح احمد جابر صباح چهارمین پسر احمد جابر الصباح بود. خاندان آل صباح مثل خاندان آل سعود، قدرت را در اختیار دارند. خاندان آل صباح که از قدرتمند ترین خاندان در میان قوم عرب هستند، از سال 1750 میلادی تا کنون، بر کشور کوچک و ثروتمند کویت، حکمرانی می کنند.

شیخ صباح جابر احمد صباح امیر کویت تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه المبارکیه فرا گرفت و تحصیلات دانشگاهی ندارد. در دهه شصت شصت قرن بیستم میلادی، امیر کویت به عنوان وزیر اقتصاد فعالیت داشت. امیر کویت از سال های 1963 تا 1991 به عنوان وزیر امور خارجه کویت فعالیت داشت.

شیخ صباح احمد جابر صباح امیر کویت در مایو کلینیک بهترین کلینیک جهان در در شهر راچستر بستری شده بود و در سن 91 سالگی درگذشت. دولت کویت به مناسبت درگذشت امیر کویت ، 40 روز عزای عمومی اعلام کرد. همسر امیر کویت فتوح بنت سلمان است که در سال 1990 میلادی درگذشت. مادر امیر کویت نیز منیره العثمان السعید العیار نام دارد. او از اهل سنت بود.

امیر کویت در زمان نخست وزیر این کشور، پس از سعد عبدالله سالم الصباح به قدرت رسید و جانشینش نیز ناصر المحمد الاحمد الصباح نام دارد.

امیر کویت

تصویر شیخ صباح احمد جابر صباح امیر کویت در سال 2018 میلادی

شیخ صباح جابر احمد جابر صباح امیر کویت 14 سال بر این کشور حکومت کرد و در محافل دیپلماتیک، امیر کویت را فردی حکیم، دیپلماتی کارآمد و میانجی متعهد در قد و قواره های سلطان قابوس، حاکم فقید سلطان نشین ثروتمند عمان می دانستند.

امیر کویت را معمار سیاست خارجی مدرن کویت به عنوان یکی از قدرت های نفتی اوپک و جهان لقب داده اند. امیر کویت در واقع پانزدهمین امیر این کشور محسوب می شد که سلسله 250 ساله آل صباح را ادامه داد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توییتی به زبان عربی، امیر کویت را فردی معتدل و میانه رو برای منطقه خطاب کرد.

امیر کویت

بوسه ولیعهد عربستان (متهم به قتل خاشقچی در سفارت عربستان در استانبول) بر پیشانی امیر کویت

دبیرکل حزب الله لبنان نیز از امیر کویت به نیکی یاد کرد. شیخ صباح جابر احمد صباح با وجود حمله رژیم بعث صدام حسین تکریتی به این کشور در دهه نود میلادی، تلاش کرد رابطه با عراق را ترمیم کنمد. برادر ناتنی امیر کویت اکنون به عنوان مسن ترین ولیعهد جهان، به عنوان امیر جدید کویت معرفی شده است.

انتخاب فوری شیخ نواف که به عنوان ولعیهد متواضع معروف است، نشان از انتقال آرام قدرت در این امیر نشین ثروتمند حاشیه خلیج فارس دارد. به نظر می رسد با روی کارآمدن امیر جدید کویت، سیاست های منطقه ای و جهانی کویت دستخوش تغییر نشود. انتظار عادی سازی روابط دیپلماتیک کویت با رژیم صهیونیستی نیز حداقل در سال 2020 میلادی بعید است.

درگذشت امیر کویت سبب کاهش بورس کویت و کاهش ارزش دینار به عنوان یکی از قدرتمند ترین ارزهای جهان در برابر دلار شود. کویت بیش از 100 میلیارد بشکه ذخائر اثبات شده نفت داشته و منبع فوق العاده انرژی در جهان است. 10 درصد ذخائر جهان را در اختیار دارد و روزانه 2.7 میلیون بشکه نفت تولید می کند. کویت فقط 5 میلیون نفر جمعیت دارد که بخشی از آن را هموطنان ایرانی تشکیل می دهند.

درباره کویت و امیر کویت به نشانی اینستاگرام رسمی وزارت کشور کویت در نشانی moi_kw‌ مراجعه کنید که قریب به 1 میلیون دنبال کننده دارد.

امیر کویت

اینستانوشته اکانت رسمی وزارت کشور کویت پس از انتشار فوت شیخ صباح احمد جابر صباح امیر کویت که با هزاران لایک و کامنت هوادارانش مواجه شد

فرصت های شغلی در کویت 2020

اگر علاقمند به کار و زندگی در امیرنشین ثروتمند کویت در سال 1400 شمسی به بعد هستید، اطلاعات کامل و دقیق درباره فرصت های شغلی، زندگی، بیمه کارگری، مهاجرت و زندگی در این کشور را از سایت رسمی دولت کویت در نشانی e.gov.kw بدست آورید.

امیر کویت

تصویر ایندکس سایت دولت الکترونیک کویت

پرتال دولت الکترونیک کویت نیز که کلکسیونی از اطلاعات مفید درباره این کشور است در نشانی cait.gov.kw در دسترس می باشد.

ایرانیان علاقمند به فعالیت در حوزه بهداشت و درمان کویت نیز بایستی شرایط فعالیت در این کشور به عنوان بهیار، پرستار، پزشک در گروه های مختلف تخصصی را از سایت وزارت بهداشت کویت در نشانی moh.gov.kw‌ استعلام کنند.

برای اطلاع از فرصت های شغلی در کویت در حوزه صنعت ساختمان، آموزش، صنعت انرژی و فناوری اطلاعات به سایت هایی چون: bayt.com، naurkrigulf.com و kw.indeed.com رجوع کنید.

ویزای کار در کویت پس از اجاره کار صادر می شود و گام پیش از درخواست روادید کویت نیز دریافت اجازه کار (work permit) است. حتما متقاضیان ایرانی درخواست کار در کویت بایستی از کارفرما کویتی، پیشنهاد رسمی دریافت کنند. چون یکی از 5 ارز برتر دنیا، دینار کویت است و در برابر ریال ایران ارزش فروانی دارد، می تواند با چند سال کار در این کشور به ثروت خوبی دست یافت. این فرصت خوبی برای متخصصان ایرانی در حوزه سلامت، فناوری اطلاعات و آموزش و انرژی است.

هر دنیار کویت تقریبا معادل 3.2 دلار آمریکا است. یعنی حدود 100 هزار تومن.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان