مشرق گزارش می‌دهد/

نظر روحانی و حامیان دولت درباره نقش واشنگتن دی‌سی در مشکلات کشور چه بود؟ +جدول

آقای روحانی در سال ۱۳۹۱ صراحتاً از بهانه‌جویی‌های دولت دهم که مشکل گرانی‌ها را بر گردن تحریم‌ها می‌انداخت انتقاد می‌کرد و معتقد بود: همه ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.

سرویس اقتصاد مشرق- آقای روحانی در ماه‌های اخیر، مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از تحریم‌های شدید آمریکا عنوان کرده است.

در روزهای اخیر هم آقای روحانی در این باره صریح‌تر موضع گرفته و در واکنش به انتقادات مردم از عملکرد دولت در عرصه اقتصاد، گفت: «مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، آدرس این لعن و نفرین، کاخ سفید در واشنگتن است و کسی آدرس اشتباه به آنها ندهد.»

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: «یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح تمام جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران، واشنگتن دی سی و کاخ سفید و آنهایی است که در این ساختمان هستند و این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشتند و شما می‌بینید هر روز فشار و مشکلات را تشدید می‌کنند. پس ما لعن، نفرین و کینه‌مان را به آدرس صحیح و درست بفرستیم، آن کسی که جنایتکار است، کاخ‌نشین کاخ سفید است. منشأ تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تندروهای آمریکا است. از این 3 تا است و امروز فرماندهی این کار در آمریکاست که علیه مردم ایران جنایت می‌کند.»

مواضع اخیر آقای روحانی درباره اینکه مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌های آمریکا است، با مواضع او و جریان اصلاح‌طلب و حامیانش در جریان انتخابات سال 1392 کاملاً متفاوت است. در آن مقطع، آقای روحانی، اصلاح‌طلبان و منتقدان دولت دهم معتقد بودند ریشه مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم و نابسامانی ارزی، سیاست‌های اقتصادی دولت است.

آقای روحانی هم صراحتاً از بهانه‌جویی‌های دولت دهم که مشکل گرانی‌ها را بر گردن تحریم‌ها می‌انداخت انتقاد می‌کرد و معتقد بود: همه ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.

در ادامه مروری داشته‌ایم به اظهارات آقای روحانی و همفکران دولت (منتقدان دولت‌های قبل از حسن روحانی) نسبت به نقش تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی کشور.

علی لاریجانی

28 تیر 1391

سهم تحریم در مشکلات کنونی اقتصادی کشور 20 درصد است و مسئولان باید علت‌های دیگر این موضوع را ریشه‌یابی و بررسی کنند.

حسن روحانی

23 مهر 1391

درست است که دشمن به ما فشار می‌آورد، درست است که ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم اما آیا خودمان به ملتمان فشار وارد نمی‌کنیم؟ نقدینگی را چه کسی بالا برده؟ تحریم‌ها شروع شد برای این تحریم‌ها چه برنامه‌ای را در نظر گرفتیم آیا واقعا به فکر اقتصاد مقاومتی بودیم؟

علی قنبری

3 دی 1391

همه مصائب امروز نتیجه عملکرد اشتباه سیاست‌های پولی و مالی دولت طی چند سال اخیر است که جبران آنها همت فراوان می‌طلبد.

علی لاریجانی

9 دی 1391

وقتی شما رشد نقدینگی‌تان از 65 هزار میلیارد به 400 هزار میلیارد تومان می‌رسد شما حتماً در کشور تورم دارید

پدرام سلطانی

16 دی 1391

طبیعتاً اگر مدیریت کلان خوبی داشته باشیم، هم در جریان تحریم‌ها آسیب کمتری می‌بینیم و هم در حل مشکل تحریم‌ها توفیق بیشتر و بهتری پیدا می‌کنیم.

سعید لیلاز

4 بهمن 1391

تجربه نشان می‌دهد مسائل اقتصادی ایران نه تحریم است و نه عامل برون‌زا، بلکه فقدان مدیریت اقتصادی باثبات است که کار را به این نقطه می‌کشاند.

حسن روحانی

7 بهمن 1391

مسائل با شفافیت بیان نمی‌شود، آمارها از واقعیت فاصله دارد و نقدینگی به حدود 7 برابر رسیده است. بیکاری هم نه تنها کاهش نیافته که افزایش هم یافته است. اسراف این است که صدها هزار جوان را با سرمایه این مردم از دبستان تا دکترا بالا ببریم و آن وقت آنها بیکار باشند.

محمدرضا خباز

7 بهمن 1391

 حداقل بر زخم مردم نمک نپاشیم و نگوییم اوضاع خوب است. وضعیت اقتصادی کشور اصلا قابل دفاع نیست و حرف من این است که فرافکنی نکنیم و این موضوع را به خارج مرز تعمیم ندهیم و در داخل به دنبال دلیلش باشیم.

مسعود پزشکیان

14 بهمن 1391

تورم امروز ناشی از نقدینگی بی‌منطقی است که دولت با اصرار در جامعه توزیع کرد تا بتواند برای خود در بین توده مردم تبلیغات کند.

حسن روحانی

28 بهمن 1391

ما با مشکلات خارجی روبه‌رو هستیم اما مهم‌ترین مشکلات ما ریشه داخلی دارد

حسن روحانی

18 فروردین 1392

یکی از مهم‌ترین دلایلی که دولت فعلی را با مشکل مواجه کرده عدم استفاده از همین صاحبنظران و مدیران است، یعنی اگر این دولت از افراد صاحب فکر استفاده می‌کرد شاید امروز با خیلی از این مشکلات مواجه نبودیم یک دولت شایسته‌سالار که به نظرات صاحبنظران توجه کند در همان سال اول می‌تواند تحولاتی ایجاد کند که امید به آینده، امید به آرامش و ثبات به جامعه برگردد

محمد شریعتمداری

22 فروردین 1392

 تورم در ایران، ریشه‌های ساختاری دارد؛ اما کنترل نقدینگی، ایجاد تعادل در بودجه عمومی و جلوگیری از کسری بودجه پیدا و پنهان از مهم‌ترین ریشه‌های آن در شرایط حاضر است.

حسن روحانی

22 فروردین 1392

سوء مدیریت‌ها و مدیریت اقتصادی کشور به جای اینکه با تدبیر و اتکا به قدرت مردم، پیام رشد پایدار را به جهان بدهد. پیام ضعف به تحریم کنندگان می‌دهد. همه ضعف‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت... در حالی که می‌توانستیم تحریم‌ها را با تدبیر و عزتمندانه، قابل اجتناب و قابل تقلیل کنیم.

حسن روحانی

24 فروردین 1392

مدیریت اقتصاد کشور به جای آنکه با تکیه بر مقاومت و ایستادگی مردم پیام رشد پایدار به مردم بدهد پیام ضعف به تحریم کنندگان ارائه می‌دهد. همه ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت با چه حقی هر روز دست به جیب مردم می‌بریم و نصف پول آنان را می‌گیریم؟ ارزش پول ملی را نصف کردند و هنوز شعار می‌دهند

محمد شریعتمداری

29 فروردین 1392

متاسفانه برخی سوء مدیریت‌ها آثار تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور تسریع و آن را مضاعف هم کرد.

مسعود پزشکیان

2 اردیبهشت 1392

قبل از تحریم چه کردند که امروز تحریم را بهانه می‌کنند؟ آیا آن زمان که تحریم در این حد شدت نداشت قوانین را اجرا می‌کردند که امروز تحریم را بهانه قرار داده‌اند؟

محمد شریعتمداری

3 اردیبهشت 1392

درباره تورم، ما شاهد اجرای سیاست‌های بد پولی هستیم، شان و منزلت و جایگاه سیاستگذار پولی کشور مخدوش شده است... رشد نقدینگی در جامعه ایران طی سال‌های اخیر به صورت بسیار فزاینده‌ای، از عوامل مهم ایجاد تورم در روزهای کنونی است. پس اگر ما بخواهیم برای تورم، به عنوان یک معضل چاره‌ای بیندیشیم، باید هم به حوزه مسائل ساختاری اقتصاد ایران بپردازیم.

اکبر ترکان

3 اردیبهشت 1392

آثار تحریم‌ها می‌توانست پیش‌بینی شود و استراتژی مناسبی برای آن ارائه شود ما درآمد حاصل از فروش نفت کشورمان را صرف کارهای غیرزیرساختی و شاید خرید کالاهای مصرفی کرده‌ایم.

محمد شریعتمداری

12 اردیبهشت 1392

50 درصد گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف مدیریت‌های داخلی است.

حسن روحانی

18 اردیبهشت 1392

ریشه بسیاری از سیاست‌های پولی نامناسب که باعث افزایش بی‌رویه حجم نقدینگی و تورم در کشور شده است و دولت را به بزرگ‌ترین بدهکار اقتصادی ایران تبدیل کرده است را دولتی شدن شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می‌دانم من از سال اول زمینه استقلال بانک مرکزی را فراهم خواهم کرد.

محمد شریعتمداری

22 اردیبهشت 1392

اینکه امروز جوانان ایرانی با مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و مسکن روبه‌رو هستند حاصل اقدامات غیراصولی دولت‌های نهم و دهم است.

حسن روحانی

12 خرداد 1392

ریشه همه مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی ما از افراط و تفریط‌های صورت گرفته است.

حسن روحانی

19 خرداد 1392

ازهم‌گسیختگی چارچوب‌های اقتصادی و اجتماعی، تصمیمات فردی، خودشیفتگی و کنار گذاشتن دانایان جامعه و همچنین منزوی کردن سرمایه‌های ملی و توهین و افترا به بزرگان کشور، نتیجه‌ای جز شرایط امروز را به همراه ندارد.

حسن روحانی

21 خرداد 1392

شما قدرت پول ملی را در طول 6 ماه به یک‌سوم تقلیل دادید و باز هم با صدای بلند با مردم حرف می‌زنید.

اسحاق جهانگیری

22 خرداد 1392

اگر امروز این حداقل دستمزد را با سال 84 مقایسه کنیم می‌بینیم که با حداقل دستمزد در آن سال می‌شد 5 ربع سکه خرید اما امروز این میزان کمتر از نیم سکه است. همین مثال ساده نشان می‌دهد قدرت خرید کاهش یافته و در مقابل تورم افزایش یافته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان