اخبار رسیده از بازار حکایت از قیمتهای حیرتانگیزی دارند، از جمله پراید 135 میلیونی که هرچه هم انکار و گفته شود کسی با این قیمت آن را نمیخرد، در اصل ماجرا (پراید 135 میلیونی) توفیری ایجاد نخواهد کرد. قیمتهایی که این روزها در بازار خودرو پیشنهاد میشود، محصول نابسامانی اوضاع اقتصادی کشور است. در اقتصادی که دلار برای فتح قله 30 هزار تومان به آب و آتش میزند و سکه در حال دست و پا زدن برای عبور از مرز 14 میلیون تومان است، پراید 135 میلیونی نیز دیگر یک کابوس وحشتناک نیست، واقعیتی است البته تلخ.
جدا از مساله ارز و سکه، کمبود عرضه نیز در اوجگیری قیمت خودروهای داخلی بیتاثیر نبوده است. این ماجرا هم از ناحیه افت تولید آب میخورد و هم از محل قوانین شمارهگذاری. به گفته فعالان بازار، چون هیچ خودرویی بدون پلاک تحویل نمیشود و پلاکگذاری آن توسط خودروسازان نیز دو سه هفته طول میکشد، این موضوع بر کمبود عرضه به بازار اثرگذار بوده است. البته در حالت کلی اوضاع تولید نیز چندان مناسب نیست، به ویژه آنکه خودروسازان همچنان با پدیده محصولات ناقص (خودروهایی که به دلیل کمبود قطعات امکان تجاریسازی بلافاصله پس از خروج از خط تولید را ندارند)، روبهرو هستند.
کف قیمت خودرو بالا آمد
بنابر اخبار رسیده از بازار، قیمت خودرو با سرعتی بیش از گذشته در مسیر گرانی گاز میدهد، آن هم در شرایطی که گویا تماشاگری (خریداری) ندارد. فعالان بازار میگویند با توجه به قیمتهای نجومی که در بازار پیشنهاد میشود، خیلیها اصلا توان خرید حتی ارزانترین خودروها را نیز ندارند. از آن سو برخی نیز منتظرند تا منحنی قیمت نزولی شود و آنگاه اقدام به خرید کنند، زیرا نرخهای فعلی را غیرواقعی و حبابی میدانند. در بین خودروهای داخلی اما قیمت پراید در مدل 111 (هاچ بک) به حول و حوش 135 میلیون تومان رسیده است. این قیمت البته سقف پیشنهادها است و برخی نرخهای پایینتری برای فروش پراید خود ارائه میدهند.
پراید در مدل 131 نیز قیمتی حدودا 115 میلیون تومانی دارد. با این حساب، در حال حاضر کف قیمت خودرو در بازار به 115 میلیون تومان میل کرده است، آن هم در حالی که پراید دیگر به تولید نمیرسد. اما تیبا نیز که بناست بخشی از جای خالی پراید را پر کند، خود را از مرز 140 میلیون هم عبور داده است. از بازار ساینا هم خبر میرسد مالکان این خودرو قیمتهایی بالای 150 میلیون تومان برای فروش آن پیشنهاد میدهند. ساینا هم قرار است در کنار تیبا، بازار پراید حذف شده را پوشش دهد.
در بین دیگر خودروهای داخلی اما پژو 206 تیپ نیز که تا همین سه هفته پیش تازه از مرز 200 میلیون تومان رد شده بود، حالا در حال سلام کردن به 300 میلیون تومان است. این پایان جاهطلبیها در بازار خودرو نیست، چه آنکه خودروهای دیگر قیمتهای شگفت انگیزتری را به ثبت رساندهاند، از جمله تندر-90 که قیمت 400 میلیون تومانی پشت شیشهاش خورده است. قیمت 400 میلیونی تندر-90 در شرایطی است که گفته میشود بیش از چهار هزار دستگاه از این خودرو به دلیل نداشتن استاندارد آلایندگی یورو5، در پارکینگ خودروسازان خاک میخورند و شمارهگذاری نمیشوند. دیگر عضو خانواده ال-90 یعنی ساندرو استپوی نیز در حال حاضر خودرویی 570 میلیون تومانی در بازار است، آن هم در شرایطی که با قیمتی زیر 100 میلیون تومان تحویل مشتریان شد.