وقتی با کریگ نیومارک (Craig Newmark)، بنیانگذار میلیاردر این وبسایت صحبت کنید، همین حس و حال به شما دست میدهد. با اینکه او مالک حداقل 42 درصد کریگزلیست است و سال گذشته 760 میلیون دلار از آن درآمدزایی داشته، اما سالها است که انگار در زمانگیر کرده و روحیاتش هیچ تغییری نمیکند؛ حتی وقتی ارزش ثروت خالص او بهواسطه بالا رفتن ارزش سهام کریگزلیست در نهایت به یک میلیارد دلار رسید و حتی وقتی نتیجه آزمایش کووید-19 او در ماه ژوئیه مثبت اعلام شد.
اما در مصاحبه تصویری که نیومارک با مجله فوربس داشت، نه میخواست در مورد کرونا صحبت کند و نه ثروتش. او که از منتقدان دونالد ترامپ است، در این مصاحبه در مورد اطلاعات و اخبار نادرستی صحبت کرد که از نظرش درحال نابود کردن دموکراسی آمریکا است و او میخواهد جلوی آن را بگیرد. نیومارک از سال 2016 حدود 170 میلیون دلار خرج روزنامهنگاری کرده تا با خطرات متوجه روزنامهنگاران و ناامنیهای سایبری مقابله کند. او معتقد است این حوزهها میدان جنگ اطلاعات هستند.
سال 2020 سال سرنوشتسازی برای نیومارک خواهد بود تا مشخص شود آیا او پولش را به خوبی خرج کرده یا نه. به جز کمکهای مالی هنگفتی که او برای روزنامهنگاری داشته، چند میلیون دلار به بنگاههای غیرانتفاعی داخلی و خارجی فعال در امنیت سایبری کمک کرده است.
نیومارک با انتقاد از وقایعی که در پورتلند آمریکا رخ داد، گفت وقایع پورتلند، منعکسکننده حوادث بدی است که در طول تاریخ اتفاق افتاده است؛ از جمله وقایع دهه 30 آلمان. بعد از اینکه غائله تا حدی خوابید، او همچنان به توییت زدن و اطلاعرسانی در مورد اخبار غلط انتخابات و اخلاق خبرنگاری ادامه میدهد.
صرفنظر از نتیجه انتخابات نوامبر، چیزی که قطعی است اینکه نیومارک همچنان به کاری که سالها انجام داده ادامه خواهد داد. او که دسامبر امسال 68 ساله میشود، میگوید: «من پول زیادی دارم که در سالهای آینده همچنان آن را به موسسات غیرانتفاعی خواهم بخشید. علاوه بر روزنامهنگاری و امنیت سایبری، قصد دارد به حوزههای علاقه دیگری وارد شود، از جمله کمک 100 هزار دلاری به نجات حیات وحش.
او فلسفه کسبوکارش را به جای غیرانتفاعی بودن «سود حداقلی» توصیف کرده و میگوید همه به او میگفتند باید میلیاردر شود، اما «باید بدانید تا یک جایی دیگر کافی است. بنابراین، تصمیم گرفتم یک مدل کسبوکار مینیمال داشته باشم که خیلی هم خوب بود. این یعنی میتوانند بخش زیادی از پولم را به جاهایی که به آنها اطمینان دارم، ببخشم.»
نیومارک، کریگزلیست را در سال 1995 راهاندازی کرد، با 17 سال تجربه برنامهنویسی کامپیوتر در شرکت IBM و دو سال بعد از آنکه از نیوجرسی به سانفرانسیسکو نقل مکان کرده بود. او در سال 1952 در نیوجرسی متولد شد. پدرش که نماینده فروش بیمه بود، وقتی 13 سال داشت، از دنیا رفت و مادرش با مشکلات مالی دست به گریبان شد و مجبور شد کریگ و برادرش را به آپارتمانی کوچک در یک دهکده ببرد. در سال 1971 او دبیرستان را تمام کرد و با بورسیه تحصیلی به دانشگاه «کیس وسترن رزرو» (Case Western Reserve) رفت و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از همین دانشگاه دریافت کرد.
بعد از دانشگاه، نیومارک به استخدام شرکت IBM درآمد و 17 سال در آنجا بهعنوان برنامهنویس کار کرد. در سال 1993 به سان فرانسیسکو رفت تا در شرکت خدمات مالی چارلز شواب کار کند و در آنجا به دنیای اینترنت معرفی شد. او بهعنوان فردی آماتور، کریگزلیست را در قالب یک فضای بازار رایگان طراحی کرد تا افراد بتوانند در آن تبادل کالا و اطلاعات داشته باشند و در واقع یک «اجتماع اینترنتی» درست کرد.
کریگزلیست در زمان تاسیس، یک لیست سازماندهی شده از وقایع سانفرانسیسکو بود که نیومارک آنها را به دوستان و همکاران خود ایمیل میکرد. او خیلی زود، این ایمیلها را به یک سایت تبدیل کرد و کاربران از آن برای فروش انواع کالاها استفاده میکردند. نیومارک برای درآمدزایی از این سایت، تصمیم گرفت بخشبندیهایی مثل آگهی شغلی، املاک، خودرو و ... را به آن اضافه کند که خرید و فروش آنها از 7 دلار تا 75 دلار کارمزد داشت؛ اما تبادل بیشتر آیتمها برای کاربران، همچنان بهصورت رایگان انجام میشد.
در سال 1999، نیومارک یک دوره کوتاه 10 ماهه مدیر عامل شرکت شد و بعد از آن جایگاه خود را به جیم باکمستر (Jim Buckmaster) که تا امروز مدیر عامل کریگزلیست است، واگذار کرد. با اینکه نیومارک همچنان بیشتر سهام شرکت را در اختیار دارد، اما خودش را درگیر عملیات اداره روزمره کریگزلیست نکرده و فقط در بخش خدمات مشتری فعالیت میکند. کریگزلیست اولین بار در سال 2018 به درآمدزایی یک میلیارد دلار رسید. با اینکه تعداد کارمندان این شرکت کمتر از 50 نفر است و هزینههای سرانه آن پایین است، اما ارزیابیها نشان میدهند حاشیه سود آن نزدیک به 85 درصد است که حدود نیمی از آن به جیب نیومارک میرود. او همچنین اداره سایت کریگکانکت (Craigconnects) را که سازمانهای خیریه را تبلیغ و در مورد آنها اطلاعرسانی میکند، بر عهده دارد.