ترمووود، مقاوم ترین چوب برای محوطه و نمای ساختمان!

مواد و مصالح: نما مرز باریکی است که بنا را به عنوان عنصری مجرد به شهر پیوند می زند، جایی که خانه به شهر می رسد، نما ویترین معماری خانه است، سطحی که قاعدتاً باید بتوان از روی آن درباره درون خانه، شمایی کلی در ذهن تصور کرد

مواد و مصالح: نما مرز باریکی است که بنا را به عنوان عنصری مجرد به شهر پیوند می زند، جایی که خانه به شهر می رسد، نما ویترین معماری خانه است، سطحی که قاعدتاً باید بتوان از روی آن درباره درون خانه، شمایی کلی در ذهن تصور کرد. در این بین که همنشینی نامناسب مواد و مصالح در نمای ساختمان ها چند صباحی است که چهره شهرهایمان را به آشوب و بی نظمی کشانده است وارد شدن چوب به جمع مصالح نماهای ساختمان های ایران اتفاق بسیار خوشایندی است. زیرا چوب یک عنصر از طبیعت است و علاوه بر اینکه به چرخه محیط طبیعی باز می گردد حس زیبایی شناسی و آرامش را به شهر باز می گرداند. همنشینی عناصر چوبی در کنار آجر که نمادی از معماری ایرانی است نیز می تواند جلوه ای زیبا با هویت ایرانی را به ساختمان هایمان ببخشد. چیدانه در این مطلب قصد دارد شما را با نوع خاصی از مصالح چوبی به نام ترمووود آشنا کند که نه تنها برای نمای ساختمان ها بلکه پوششی مناسب برای دیگر قسمت های آن نیز می باشد. با ما همراه باشید.

در نمای خارجی ساختمان بالا از چوب ترموود به عنوان پوششی برای پنجره ها استفاده شده است. استفاده از چوب ترمووود علاوه بر زیبایی های بصری و زیبا تر شدن منظر شهری، کاربرد های عملی بسیاری نظیر: عایق بودن، وزن کم، قابلیت بازسازی ارزان و آسان و برگشت پذیری به چرخه محیط زیست و... را دارد. 
ابتدای ورود این مصالح ساختمانی به کشور مهندسین، پیمانکاران و کارفرمایان به دلیل اینکه پیشینه ذهنی خوبی از چوب نداشتند استفاده از چوب در نما را کاری نشدنی می دانستند و این پرسش را مطرح می کردند که چوب عادی که در مقابل عوامل محیطی نظیر باران، آفتاب، حشرات مقاوم به نظر نمی رسد چگونه می تواند برای ساختمان به مدت طولانی استفاده شود؟! پاسخ این پرسش در عملیاتی است که روی چوب انجام می شد تا این متریال را برای استفاده در نما آماده کند. با گذشت زمان و انجام پروژه های متعدد این اعتماد همگانی ایجاد شد و استقبال از این مصالح چوبی بسیار زیاد شد.

مطلب پیشنهادی: کلکسیون چوب را از دل طبیعت به اتاق خواب خود بیاورید!

ترمووود چیست؟!

شما هم کلمه ترمووود را بارها شنیده اید ولی آیا می دانید که ترمووود تنها یک برند تجاری است نه یک فرآیند فن آوری چوب!! بلکه نام عملیاتی که روی چوب انجام می شود تا آن را برای استفاده در فضا های بیرونی آماده کندHeat treat  کردن یا حرارت دادن چوب نام دارد که با پیشرفت علم و تکنولوژی تبدیل به یک صنعت شده است که عمدتاً در فنلاند تمرکز یافته است. 
و اما در مورد ترمووود! در واقع ترمووود یک برند تجاری است که تنها اعضای سندیکای جهانی ترمووود Thermowood association حق استفاده از این کلمه یا اصطلاح را برای چوب های خود دارند ولی با توجه به اینکه قانون کپی رایت در کشور ما رعایت نمی شود متاسفانه بعضی از وارد کنندگان این محصول چوب های اصلاح شده توسط حرارت یا همان Heat treat wood  را با نام ترمووود عرضه می کنند.

مطلب پیشنهادی: تن پوش ایده آل برای کف تراس

سندیکای جهانی ترمووود

مدیر عامل شرکت آیریس تابان در مورد اطمینان از کیفیت چوب های ترموود می گوید، سندیکای بین اللملی Thermo wood در سال 2000 به منظور ترویج و گسترش این محصول در فنلاند تاسیس شد. این سندیکا 2 وظیفه عمده دارد اول اینکه  تحقیقات و آزمایشات زیادی در رابطه با این محصول می کند تا بتواند اطلاعات هرچه بیشتری در روند هر چه بهتر شدن این محصول کسب کند و دوم اینکه بر تولیدات چوب های ترموی اعضای این سندیکا نظارت می کند. این نظارت شامل موارد متعددی می باشد که مهم ترین آن مشخصات فنی می باشد. از وظایف این سندیکا بازدید از کارخانجات تولید کننده چوب ترمو توسط ناظرین این سندیکا و بررسی و آزمایش مرتب محصولات تولید شده درآزمایشگاه های مخصوص است.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون مدرن با دیوار های چوبی

اجرای ترمووود در نما و فضای استخر

نکات اجرایی و مهم برای نصب محصولات ترمووود

بعضی از اوقات مهندسان و کارفرمایان این موضوع را مطرح می نمایند که علی رغم علاقه شخصی شان به چوب به خاطر بی ثباتی و تجربه بد از استفاده از این محصول خودداری می کنند. نباید فراموش کنیم که علاوه بر اینکه استفاده از چوب های ترمووود با کیفیت (مورد تایید سندیکای جهانی ترمووود) و ضخامت مناسب برای نمای خارجی ساختمان شرط لازم و ضروری می باشد ولی کافی نمی باشد زیرا رعایت نکات نصب ضامن ثبات و دوام چوب های ترمو می باشد. که یکی از مهمترین این نکات استفاده از چوب های عملیات شده (اشباع) با ابعاد و اندازه مناسب برای زیر سازی اولیه است که با استفاده از چوب های اشباع (عملیات شده)  که برای زیر سازی اولیه استفاده می شوند. این مشکل در نصب برطرف شده است.

همچنین فواصل استاندارد بین این چوب ها از دیگر شروط قابل توجه است و اما نکته بسیار مهم دیگر که نه تنها در مورد چوب بلکه در مورد هر محصول دیگری نیز صدق می کند اجرای آن توسط گروه های متخصص و با تجربه می باشد. همچنین  این مطلب کاملا واضح و مشخص است که بهترین محصول و متریال هم نیازمند یک نصب دقیق و با تجربه است.

اگر قصد تغییر دکوراسیون داخلی دفتر کار، ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: کفپوش مناسب ایوان شما کدام است؟
کفپوش‌های لمینیتی ؛ چوب با قیمتی ارزان‌تر
انواع درب های چوبی زیبا برای داخل خانه!
دیوارهایی از جنس کابینت های چوبی!

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان