شوخی بورس‌بازان با امنیتی شدن بازار

سهامداران بورس، اول هفته و با شروع کار بازار، با خبر عجیبی روبه‌رو شدند؛ شورای عالی امنیت ملی به بورس ورود پیدا می‌کند! در اوایل صبح چند صفحه‌ای که نام کاربری مشخصی نداشتند، این موضوع را مطرح کردند، اما ساعت ۱۰ صبح، صفحه‌های دیگری که اسم و رسم‌دار هستند، موضوع ورود شورای عالی امنیت ملی به بورس را در صفحه‌هایشان نوشتند و اعلام کردند که تعیین بازارگ ...

این شروع صحبت کاربران درباره این موضوع بود. کاربران زیادی درباره این موضوع نظر دادند و هشتگ بورس در فضای توییتر فارسی تبدیل به دومین هشتگ ترند شد. نظر اکثر کاربران درباره این اتفاق انتقاد از دخالت در بازار سرمایه بود. آنها با بیان اینکه مسوولان کشور طی سال‌های گذشته از پیامد دخالت‌هایشان و خط کشی برای بازارهای مالی درس نگرفته‌اند و همچنان اشتباهات خود را تکرار می‌کنند، انتقاد می‌کردند. برخی از کاربران هم از امنیتی شدن بورس انتقاد می‌کردند و حتی با کنایه این موضوع را مطرح می‌کردند که ممکن است به زودی تعدادی هم بابت سوءاستفاده در این بازار مالی دستگیر شوند. همان‌طور که شاهد دستگیری‌هایی در بازارهای طلا و دلار بودیم. موضوع ورود شورای عالی امنیت ملی به بورس، باعث شده بود که کاربران فعال در حوزه بازارهای مالی در صفحه‌هایشان این مساله را مطرح کنند که این امنیتی کردن فضا باعث می‌شود که سهامداران بیشتر از گذشته احساس خطر کنند و در نتیجه حجم بیشتری از سرمایه مردم از بورس خارج شود.

اما فضای توییتر فارسی همیشه حول محور موضوعات جدی و خبرها نمی‌گردد. خیلی وقت‌ها یا حتی در لابه‌لای اظهارنظرها و خبرهای جدی در طول روز، کاربرانی با زبان طنز نظراتشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. یکی از موضوعاتی که روز گذشته در این فضا به چشم می‌خورد، مبتلا شدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به ویروس کرونا بود. آنها درباره این موضوع می‌نوشتند که بار دیگر بازارهای مالی کشور ثابت کردند که خلاف جهت دنیا در حرکت هستند. اشاره آنها به سقوط ارزش بازارهای مالی آمریکا بعد از ابتلای ترامپ به کرونا و سبز شدن بورس ایران بعد از این خبر بود. مثلا یکی از این فعالان فضای مجازی با کنایه به نامه معروف «25 اقتصاددان» نوشت: «الان وقتشه که 25 اقتصاد خوانده نامه‌ای به ترامپ بنویسن و بگن که سبز شدن شاخص بورس تهران بعد از صد روز، با تمام واقعیات وضعیت مزاجی و بیماری شما همخوانی ندارد. ما دلواپس کند شدن روند شارپی افزایشی قیمت مسکن و خودرو هستیم.» دیگری نیز به واکنش متفاوت بازار ایران به خبر ابتلای رئیس‌جمهوری آمریکا به کرونا این‌گونه نوشت: «بعد از انتشار خبر ابتلای ترامپ به کرونا بورس آمریکا و انگلیس افت چشمگیری داشت جالب اینجاست بورس ایران رشد داشت دارم مطمئن میشم ایران تو یک سیاره دیگه است.»‌ کاربری با نام «خبرنگار این مملکت» اما به میان شادی بورس‌‌بازان از مثبت شدن بازار پرید و گفت «یهویی فردا ترامپ شفا می‌گیره بازار منفی میشه.»

البته بودند افراد دیگری که سکوت حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم درباره بورس را عامل واکنش مثبت بورس اعلام می‌کردند و حتی می‌گفتند کاش کمپینی راه‌اندازی شود تا دیگر رئیس‌جمهور درباره بورس صحبت نکند. برخی هم صحبت‌های دیروز رئیس‌ دولت دوازدهم را که گفته بود وضعیت اقتصادی ایران از آلمان بهتر است، بازنشر و با آن شوخی کرده بودند. بهنام صمدی با انتشار عکسی که مردم در صف بودند و با کنایه نسبت به پدیده‌صف‌نشینی در بورس نوشت: «صف خرید ایران در آلمان ! مردم آلمان پس از شنیدن اینکه وضعیت اقتصادی ایران از کشور خودشان بهتر است، مقابل سفارت و کنسولگری‌های ایران در این کشور صف خرید تشکیل دادند تا هرچه سریع‌تر مهاجرت کنند.»

رضا غلامی

پژوهشگر اقتصاد

مدام طرح می‌کنند که «اوراق فروش نرفت» و از تأمین مالی بودجه از محل منابع بانک مرکری اظهار نگرانی می‌کنند. برای من این صحبت‌ها یک مفهوم دیگر هم دارد و آن‌هم «تلاش برای افزایش نرخ اوراق که نرخ بدون ریسک است.»

همایون دارابی

تحلیلگر بازار سرمایه

قیمت متوسط هر متر مسکن از فروردین امسال تا 15شهریور هر روز 46هزار و 794تومان بالا آمده است و 51 درصد مسکن گران‌تر شده است. اما دولت هیچ اقدامی برای کاهش سختی آن نکرده است و خبری از فروش زمین یا ساختمان دولتی انبارشده نیست.افزایش شناوری فقط برای بورس است، املاک فروشی نیست؟

محمدرضا فرهادی‌پور

فعال اقتصادی

به بعضی نهادها نباید بگوییم نهاد ناظر و تنظیم‌گر و مقررات‌گذار؛ باید بگوییم نهاد ایجاد تعارض منافع.

سعید درخشانی

تحلیلگر بازار سرمایه

هنوز هم تو بورس راه می‌ا‌فتید دنبال سیگنال فروش‌ها؟ حالا چه تلگرام چه اینستاگرام چه توییتر، دیگه باید چه اتفاقی بیفته که بی‌خیال بشید؟

رحمان بابازاده

مدیرعامل کارگزاری فارابی

اگر پیگیر انتخاب ریاست جمهوری آمریکا هستید، باید بگویم که به طرز عجیبی انتخاب بایدن و ترامپ -هر دو می‌تواند بازار بورس ایران را مثبت کند یا برعکس! قطعیتی در مفید بودن کاندیدای خاص برای بازار سرمایه موجود نیست. ممکنه بایدن برای دنیا و آمریکا و حتی اقتصاد کلان ایران مفید باشه. ولی لزوما منجر به رشد و رونق بازار سرمایه ایران- که بخش مهمی از رشدش مرهون قیمت دلاراست-نخواهد شد.مگر گشایش دوجانبه تام.

میثم بهرامی

خبرنگار

با یکی از سهامداران صحبت می‌کردم، پول نسبتا زیادی هم در بورس دارد. از دو ابزار مالی که در بازار سرمایه وجود دارد خبر نداشت؛ یکی صندوق‌های درآمد ثابت، یکی هم صندوق‌های پشتوانه طلا. سازوکارش را توضیح دادم، کلی خوشحال شد که دیگر نیاز نیست پولش را دائم بین بانک و کارگزاری جابه‌جا کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان