فرادید؛ بازار خودرو در هفته جاری شاهد عرضه سه خودروی جک "تی 8 وانت"، لیفان "ایکس 70" و دانگفنگ "دیگنیتی" از سوی خودروسازان ایرانی خواهد بود. براین اساس قرار است جک تی 8 وانت توسط کرمان موتور، لیفان ایکس 70 از سوی بم خودرو و محصول شاسی بلند دانگفنگ دیگنیتی هم توسط بهمن موتور به بازار عرضه شود.
به گزارش فرادید، چینیها که پس از تحریم ایران از سوی آمریکا، حضورشان کم رنگ شده بود، حالا تمایل خود را برای توسعه همکاری با خودروسازان ایرانی نشان داده اند. در جدیدترین همکاری میان خودروسازان دو کشور سه خودروی تازه نفس از سه شرکت جک، لیفان و دانگ فنگ در آستانه تحویل به مشتریان قرار گرفته اند. خودروهایی که نسبت به نسلهای پیشین خود کیفیت بهتری دارند و براساس گزارشها قیمتی بیش از 500 میلیون تومان خواهند داشت.
گروه خودروسازی جک که تا پیش از این محصولات وانت و کامیونت خود را با قیمتی ارزان و امکانات رفاهی اندک برای استفادههای کاری تولید میکرد، حالا وانتی همچون تی 8 ساخته که در رده خودروهای نسبتاً گران و با کاربرد تفریحی و خانوادگی قرار میگیرد.
با این حال شرکت دانگ فنگ نیز در طول سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در تمامی زمینهها بهویژه طراحی ظاهری داشته و محصولاتی با ظاهر جذاب عرضه کرده است. حالا یکی از این خودروهای جذاب و با طراحی خاص خودروی دانگ فنگ دیگنیتی یا همان "ix 5" است، که بهزودی در روزهای آینده وارد جادههای ایران خواهد شد.
همچنین لیفان در آخرین تلاش خود، توانسته محصول باکیفیت تری نسبت به نسخههای پیشین خود عرضه کند. محصولی که لیفان ایکس 70 - Lifan X70 نام گرفت و کمی بزرگتر و کشیدهتر از X60 است. با این حال لیفان ایکس 70 به لطف استایل مدرن و جسوری که از نمای جلو کمی نزدیک به نسل قبل سانتافه است و از نمای جانبی و عقب، به ساختههای لندروور شباهت دارد، توانسته متمایز از آن ذهنیتی عمل کند که ممکن است خیلیها از یک کراساوور ساخت لیفان داشته باشند.
همه چیز درباره دانگفنگ "دیگنیتی"
بعد از یک دور کاهش همکاری میان دانگ فنگ و خودروسازان ایرانی، این خودروساز دولتی اهل چین دوباره به بازار ایران برگشته و خودرویی احتمالا جریان ساز را وارد بازار کرده است. دیگنیتی یا ix 5 از جمله تولیدات مدرن دانگ فنگ است که در قالب یک کراساوور کوپه شهری طرح بیرونی مناسب و کابینی مجهز دارد.
بهمن موتور قصد دارد که دیگنیتی یا دانگ فنگ iX 5 را با پیشرانه یکسان، ولی در دو سطح قدرتی راهی بازار کشور کند. نسخه ضعیفتر این خودرو 220 T نام داشته که از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد.
نسخه قدرتمندتر این خودرو تریم 280 T بوده که از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربو بهره گرفته، ولی قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب به 180 اسب بخار و 270 نیوتن متر ارتقا یافته است. برای انتقال قدرت هر دو پیشرانه به اکسل جلو، گیربکس دستی شش سرعته و گیربکس اتوماتیک CVT در دسترس است.
در مدل فول دیگنیتی امکاناتی نظیر سانروف، 6 عدد کیسه هوا، دوربین 360 درجه، سیستم کنترل پایداری، تریم داخلی چرم، فرمان کمکی برقی، استارت دکمهای، سنسور نور و باران، کروز کنترل هوشمند، سامانه پیشگیری از تصادف، گرم کن صندلیهای جلو، رانندگی خودران سطح 3، رادار خطی و نقطه کور، تنظیم حالت رانندگی، تهویه اتوماتیک، قابلیت اتصال به موبایل از طریق اپلیکیشن، سیستم تشخیص چهره راننده، ترمز پارک برقی و … در نظر گرفته شده است.
انتظار میرود که بهمن موتور هر دو مدل دستی و اتوماتیک این خودرو را در کشور به تولید برساند. گفته میشود قیمت خودرو در صورت عرضه به بازار در محدوده 600 تا 700 میلیون تومان قرار خواهد داشت.
جک "تی 8 وانت"
این محصول یک وانت زمخت و قلدر که از سایر ساختههای چینی موجود در ایران کیفیت تولید بهتری داشته و از موتور میتسوبیشی هم استفاده نمیکند. جک تی 8 وانت که موتوری قدرتمندتر از سایر رقبای هم رده خود در ایران دارد، امکانات خوبی هم در کابینش دارد و از نقطه نظر توان فنی و بارکشی وضعیت قابل اعتنایی دارد.
جک T 8 یک کلاس بالاتر از جک T 6 بوده و در سگمنت پیکاپهای فول سایز، دسته بندی میشود. این خودرو یکی از داغترین محصولات جک است چراکه در سال 2018 و در نمایشگاه خودرو چنگدو (Chengdu) رونمایی شد.
موتور توربو 190 اسبی و طول 5.61 متری تی 8 باعث شده تا به رقیب مستقیم آمیکو آسنا بدل گردد آن هم در حالی که بالاتر از 600 میلیون تومان قیمت دارد.
لیفان "ایکس 70 "
با اعلام رسمی قیمت این خودرو در بازار ایران، خریداران برای داشتن این محصول حدود 580 میلیون تومان پرداخت کنند. عددی که در وضعیت فعلی و با توجه به طرح عامه پسند بدنه ایکس 70 قابل قبول است. ایکس 70 که در ظاهر شباهت بسیاری به محصولات گذشته هیوندای نظیر کرتا دارد، رقیب مستقیم چری تیگو 5 است.
خودروساز بم به عنوان مونتاژکار این خودرو تصمیم گرفته که ایکس 70 را با یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی راهی بازار کشور کند. این پیشرانه قادر به تولید 140 اسب بخار قدرت در 6000 دور بر دقیقه و 178 نیوتن متر گشتاور در دور 4200 بر دقیقه است. اعدادی که نه چندان چشمگیر و نه چندان نحیف و ضعیف است.
نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس CVT اتوماتیک به محور جلوی لیفان ایکس 70 منتقل میشود. شاید این پیشرانه به دلیل نداشتن سیستم توربوشارژ کمی ضعیف به نظر برسد که درست هم هست، چون وزن 1430 کیلوگرمی لیفان ایکس 70 قابل تامل است، ولی در کل موتور قادر است این کراساوور کوچک را به نهایت سرعت 175 کیلومتر بر ساعت برساند.
ایکس 70 از نظر ظاهری شباهت فراوانی به بیسو T5 دارد و برای رقابت در مقابل خودروهایی همچوت جک اس 5، چری تیگو 5، هاوال اچ 2 و هایما اس 7 قرار میگیرد.
این خودرو دارای امکانات ایمنی و رفاهی قابلقبولی است که از جمله آنها میتوان به پکیج سامانههای ایمنی همیار شامل سیتم ترمز قدرتمند با ABS+EBD+EBA، سیستم کنترل هرزگردی و سیستم کنترل پایداری، ایربگهای جلو، دوربین دنده عقب و سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم تشخیص خوابآلودگی، کروزکنترل، کامپیوتر سفری، مولتیمدیا با نمایشگر لمسی و اتصال بلوتوث و USB، سانروف برقی، ورود و استارت بدون کلید و ... اشاره کرد.