قیمت پایه گرانترین مدل حدود 120 هزار دلار است
ماشین متفکر
یک خودروساز نوپای چینی ماشینی ساخته که میگوید قابلیت یادگیری دارد و میتواند با سرنشینان گفتگو کند. این ماشین که نامش هایفای اکس (HiPhi X) است، هفته گذشته در نمایشگاه پکن رونمایی شد و توجه زیادی به خود جلب کرد.
هایفای اکس یک شاسیبلند الکتریکی محصول شرکتی به نام هیومن هورایزنز (Human Horizons) است. این ماشین با ترکیب فنآوریهای تازه، امکانات ماشینهای لوکس و قدرت ماشینهای اسپرت قصد دارد با تسلا، بزرگترین خودروساز الکتریکی جهان رقابت کند.
درهای هایفای اکس دستگیره ندارد. ماشین با استفاده از فنآوری تشخیص چهره، سرنشینان را شناخته و به طور اتوماتیک درها را باز میکند. درهای عقب دو تکه است و بخشی از آن رو به بالا باز میشود تا سوار و پیادهشدن راحتتر باشد.
هایفای را میتوان با دو یا سه ردیف صندلی سفارش داد. مدل لوکستر برای سرنشینان عقب میز تاشو و یخچال برای نگهداری موادغذایی دارد.
درهای عقب هایفای دو تکه است و بخشی از آن رو به بالا باز میشود
هوش مصنوعی ماشین که با همکاری شرکت مایکروسافت ساخته شده، با 562 حسگر بخشهای مختلف ماشین و سرنشینان را دائم زیر نظر دارد. این هوش مصنوعی توانایی تصمیمگیری دارد و با توجه به حس و حال سرنشینان فضای ماشین را تنظیم میکند.
ماشین علاوه بر گرفتن دستورهای صوتی، میتواند با سرنشینان گفتگو کند و تواناییهای خلاقانهای نظیر سرودن شعر، کشیدن نقاشی یا ساخت فیلم هم به آن اضافه شده است. ماشین را میتوان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قویترین مدل با هر بار شارژ میتواند تا 610 کیلومتر حرکت کند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 3/9 ثانیه است.
قیمت اولین سری ماشین 800 هزار یوان (حدود 120 هزار دلار) است، اما قرار است در آینده مدل ارزانتری هم به بازار عرضه شود.
برای سرنشین کنار راننده یک نمایشگر بزرگ قرار داده شده است
هیومنهورایزنز سه سال پیش توسط دینگ لی، یکی از مدیران پیشین جنرالموتورز چین تاسیس شد. او ابتدا میخواست محصولات تسلا را در چین تولید کند، اما پس از آن که مذاکره با کارخانه آمریکایی به نتیجه نرسید، آقای لی شرکت خود را تاسیس کرد.
غرفه شرکت در نمایشگاه پکن کنار غرفه تسلا بود. مارک استانتون، یکی از پایهگذاران هیومنهورایزنز تایید کرد که انتخاب محل غرفه عمدی بوده و نشان میدهد که این کارخانه میتواند باارزشترین خودروساز جهان را به چالش بکشد. به گفته او جوانان چینی مانند قبل به ماشینهای غربی علاقه ندارند.
تولید آزمایشی هایفای اکس از چند ماه دیگر آغاز میشود. هیومن هورایزنز میگوید هدفش در سال اول ساخت بیست تا پنجاه هزار دستگاه است.
رولزرویس چینی
قیمت پایه گرانترین مدل حدود 110 هزار دلار است
هانگکی، یکی از قدیمیترین خودروسازان چین با شاسیبلندی لوکس رولزرویس و بنتلی را به رقابت دعوت کرده است.
مدل جدید هانگکی E-HS9 نام دارد و توسط طراح پیشین رولزرویس طراحی شده است. ابعاد ماشین از شاسیبلندهای بزرگی مانند بامو X7 بزرگتر است و میتوان آن را با سه ردیف صندلی یا تنها دو صندلی تشریفاتی در عقب سفارش داد.
قویترین مدل E-HS9 دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع 544 اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این مدل کمتر از چهار ثانیه است و ماشین با هر بار شارژ میتواند تا 480 کیلومتر حرکت کند.
قویترین مدل E-HS9 دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع 544 اسب بخار نیرو تولید میکند
این شاسیبلند لوکس فعلا فقط در بازار چین به خریداران عرضه میشود. قیمت گرانترین مدل 750 هزار یوان (حدود 110 هزار دلار) است. هانگکی، که در زبان چینی به معنی پرچم سرخ است، یکی از قدیمیترین مارکهای خودرو در چین است. اولین مدل هانگکی یک لیموزین تشریفاتی بود که در سال 1956 برای مائو تسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین ساخته شد.
این کارخانه در سال 2013 مدل جدیدی از این ماشین تشریفاتی ساخت که با قیمت حدود 700 هزار دلار، گرانترین ماشین ساخت چین است.
چینی به سبک ایتالیایی
کانسپتهای ویاه توسط استودیوی ایتالدیزاین طراحی شدهاند
دانگفنگ (Dongfeng)، یکی از چهار خودروساز برتر چین با نمایش یک کانسپت از برند جدید لوکس خود ویاه (Voyah) رونمایی کرد. ویاه قرار است ماشینهای لوکس الکتریکی بسازد. اولین مدل یک شاسیبلند است که بر اساس کانسپت آیفری (iFree) سال آینده به بازار خواهد آمد.
آیفری و کانسپت دیگری به نام آیلند (iLand) توسط استودیوی طراحی ایتالیایی ایتالدیزان طراحی شده است. قرار است ویاه تا سال 2025 هر سال دست کم یک مدل جدید به بازار عرضه کند و در نهایت 9 مدل تحت این زیرمجموعه جدید ساخته خواهد شد.
همه ماشینها بر روی پلتفرمی الکتریکی ساخته میشود که توسط دانگفنگ ساخته شده و میتوان با آن ماشینهایی با اندازه و قدرت مختلف ساخت.
اولین مدل ویاه با الهام از کانسپت آیفری طراحی خواهد شد
موج تازه ماشینهای الکتریکی ساخت چین نتیجه سیاست دولت است. دولت چین میگوید تا سال 2025 هشتاد درصد ماشینهای الکتریکی در بازار باید ساخت داخل باشد. همچنین تا پنج سال آینده یک چهارم ماشینهایی که در چین فروخته میشود باید موتور الکتریکی داشته باشد.
ویاه چهاردهمین زیرمجموعه شرکت دانگفنگ است. این شرکت که دفتر مرکزیاش در استان ووهان چین است، از ویروس کرونا ضربه سختی خورد و سود شرکت در شش ماه اول سال شصت درصد کاهش یافت. مدیران دانگفنگ میگویند پس از برداشته شدن قرنطینه ووهان، فروش شرکت به حالت عادی برگشته است.
محصولات پلستار با تسلا رقابت میکنند
پلستار (Polestar)، سازنده خودروهای الکتریکی سوئدی از ساخت مدل جدیدی بر اساس کانسپت پریسپت (Precept) خبر داد. این ماشین قرار است در کارخانهای پیشرفته در چین ساخته شود و حدود سه سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.
کانسپت پریسپت زمستان گذشته با هدف نمایش ایدههای آینده پولستار به نمایش درآمد. توماس اینگنلات، مدیر پلستار میگوید که استقبال بسیار خوب از این کانسپت از دلایل اصلی تولید ماشین بوده است.
پلستار یکی از زیرمجموعههای ولوو است. این شرکت از اواخر دهه نود میلادی مدلهای تقویتشده خود را با این نام به بازار عرضه میکرد. کارخانه سوئدی سه سال پیش پلستار را به عنوان یک خودروساز مستقل معرفی کرد تا با آن ماشینهای الکتریکی لوکستری را به بازار عرضه کند. ولوو و پلستار اکنون زیرمجموعه جیلی، خودروساز چینی است.
تا کنون دو مدل با نام پلستار به بازار عرضه شده است. هر دو مدل به عنوان پروژههای ولوو آغاز شده بودند و به همین دلیل ظاهرشان به ماشینهای ولوو شبیه است. پریسپت اولین ماشینی است که با ظاهری متفاوت طراحی شده و نشان میدهد پلستار قصد دارد فاصله خود را با شرکت مادر بیشتر کند.
پلستار پیش از پریسپت، سومین مدل خود را که یک شاسیبلند است به بازار عرضه خواهد کرد. ماشینهای این شرکت به طور مستقیم با محصولات تسلا رقابت میکنند.
آینده لامبورگینی
رویترز میگوید سهام لامبورگینی قرار است به عنوان خودروسازی مستقل در بورس عرضه شود
خبرگزاری رویترز گزارش داده که فولکسواگن قصد دارد به لامبورگینی، یکی از زیرمجموعههای خود نقشی مستقلتر دهد و سهام این شرکت را در بورس عرضه کند. طبق این برنامه قرار است فولکسواگن حمایت فنی خود از لامبورگینی را ادامه دهد و در صورتی که سهام شرکت به بورس عرضه شود، اکثر سهام کارخانه را در اختیار داشته باشد.
دو منبع از مدیران ارشد فولکسواگن به رویترز گفتهاند که هنوز به طور رسمی در این باره تصمیمی گرفته نشده و ماه آینده هئیتمدیره کارخانه درباره آینده لامبورگینی تصمیم خواهد گرفت. این گزارش در حالی منتشر میشود که هفته گذشته خبرهایی درباره فروش بوگاتی و کارخانه موتورسیکلتسازی دوکاتی، دو زیرمجموعه دیگر فولکسواگن منتشر شده بود.
فولکسواگن برای تبدیل شدن به یک خودروساز الکتریکی به سرمایه زیادی نیاز دارد. خبرگزاری رویترز میگوید که هربرت دیس، مدیر شرکت برای جلب سرمایه میخواست هزینهها را با شدت بیشتری کاهش دهد، اما با برنامههایش مخالفت شده و به همین دلیل او به دنبال فروش یا عرضه سهام زیرمجموعههای فولکسواگن است.
دیس درباره آینده این سه شرکت اظهار نظری نکرده، اما در گفتگو با سهامداران گفته که فولکسواگن نیاز به تغییر دارد و باید از کلکسیونی بینظیر از شرکتهای تولیدکننده ماشین با موتور درونسوز به یک شرکت فنآوری دیجیتال تبدیل شود.
ارزش فولکسواگن در بازار بورس 78 میلیارد یورو (91 میلیارد دلار) است. آقای دیس میخواهد این رقم را به دویست میلیارد یورو افزایش دهد. او گفته تا پایان سال 2020 گامهای مهمی در این زمینه برداشته خواهد شد.