ویژه‌های مشرق

فائزه هاشمی: می‌توانیم اسرائیل را به رسمیت بشناسیم! / عباس آخوندی برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ آماده است

فائزه هاشمی می‌گوید حمایت از فلسطین کار با ارزشی است، اما دنیا، دنیای تعامل است و اگر با کشورهای دیگر در ارتباط نباشیم، آسیب می‌بینیم و سایر بحث‌ها حاشیه‌ای است و باید در عرصه جهانی به‌روز باشیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**فائزه هاشمی:می توانیم اسرائیل را به رسمیت بشناسیم

«فائزه هاشمی» نماینده مجلس پنجم و فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «نظرتان درباره توافق صلح بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی چیست؟» گفت: «رژیم صهیونیستی سرزمین‌های فلسطینی را غصب کرده است. رژیم صهیونیستی با حمایت انگلیس، با همکاری برخی فلسطینیان و با ظلم و کشتار برخی دیگر بر سرزمین فلسطین مسلط شده است. هیچ کدام از این حقایق قابل کتمان نیست. اما وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم مشاهده می‌شود که این رژیم از سال 1348 در سازمان ملل به عنوان یک کشور شناسایی شد. اعراب و یهودی‌ها در این سرزمین سکونت دارند. در طول تاریخ کشورهایی تجزیه و با هم ادغام شده‌اند، با جنگ یا صلح تغییرات زیادی در طول تاریخ رخ داده است. بحرین از ایران جدا شد، شوروی به 15 جمهوری تبدیل شد، ادغام دو آلمان و تجزیه دو کره، روسیه هم شبه جزیره کریمه را گرفت. و از این مثال‌ها زیاد است. از سوی دیگر باید در عرصه جهانی به‌روز باشیم و تصمیماتی را بگیریم که با منافع ما سازگار باشد».

هاشمی در ادامه گفت: «حمایت از مسلمانان فلسطین کار با ارزشی است...اما...دنیا، دنیای تعامل است و اگر با کشورهای دیگر در ارتباط نباشید، آسیب می‌بینید و سایر بحث‌ها حاشیه‌ای است. در قانون اساسی ما نیز این موضوع دیده شده... سیاست‌های ما گاه دچار تناقض شده. به عنوان نمونه ورزشکاران ما با رژیم صهیونیستی مبارزه نمی‌کنند، ولی خودشان با آنها بازی می‌کنند. گویی ما بیشتر حساسیت داریم. در مورد عادی‌سازی روابط نیز آنچنان که ما عکس‌العمل نشان دادیم، آنها واکنش نشان ندادند. فکر می‌کنیم اگر تغییر کند زیر سوال می‌رویم، که این نیز یک سیاست دقیقی نیست...بابا گفته بود در جایی که منافع ما ایجاب می‌کند باید وارد شد. گاهی یا سیاست‌هایی هرچند متعارض با نفع منافع ملی می‌توان تعامل کرد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد: «بعد از توافق امارات و رژیم صهیونیستی، قطر بین حماس و رژیم صهیونیستی میانجیگری کرد و آن دو با هم توافقاتی داشته‌اند. قطر و عمان توافق امارات و بحرین را تایید کردند...رژیم صهیونیستی شرط امارات را پذیرفته و الحاق سرزمین‌ها و شهرک‌سازی را فعلا متوقف کرده است. رژیم صهیونیستی مشتاق عادی‌سازی روابط خود با کشورهای مسلمان است. نگاه ما باید این‌گونه باشد که هدف‌مان حفظ منافع ملی و حقوق مردم و منابع ملی باشد...باید همه موضوعات بر اساس منابع و منافع ملی و حقوق مردم به روز شود. سیاست کدام کشور ثابت مانده؟ هر موضوعی باید به‌روز شود. فقه و فتواها نیز نیاز به، به‌روز شدن دارند وگرنه پیروان خود را از دست می‌دهند».

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که «امروز مشکلی داریم و برای انتخابات آینده بسیاری از رای‌دهندگان دودل هستند و نــمی‌دانند آیــا می‌خواهند شرکت‌کنند یــا نــه؟ رای‌دهــنده‌ای که برای انتخابات مجلس نیامده برای ریاست‌جمهوری چرا باید بیاید؛ آیا اتفاقی افتاده است؟ آیــا سیاست خوبی تدوین شده است؟» گفت: «خود من رای ندادم، در چندین گفت‌وگو هم دلایل رأی ندادن را بیان کردم. به عقیده من اگر سیاست‌های فعلی و عملکرد نامناسب مدیران در بخش‌های مختلف به همین صورت ادامه یابد، دلیلی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری مشابه انتخابات مجلس وجود ندارد».

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که «خود شما کاندیدا می‌شوید؟ » گفت: «به این موضوع فکر نکرده‌ام. باید کمی‌جلوتر برویم و شرایط را بسنجیم ولی در کلیت قضیه من موافق ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری هستم. شرایط جامعه هم مهم است و باید در آن زمان تصمیم گرفت».

فائزه هاشمی در این مصاحبه مدعی شده که چون «اسرائیل در سازمان ملل به عنوان یک کشور شناسایی شده» و «با جنگ و صلح تغییرات زیادی در طول تاریخ رخ داده» و «ایران هم باید در مناسبات خارجی همانند امارات و بحرین به روز باشد»، پس ما هم می توانیم رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسیم!

وی پیش از این نیز در اقدامی تأمل برانگیز با اعضای فرقه ضاله بهاییت دیدار کرده و مدعی شد که نظام به این فرقه «انگلیسی-اسرائیلی» ظلم کرده است!

این روزها تصاویر و فیلم های اعتراضات در سرزمین های اشغالی فلسطین و سرکوب ارتودوکس ها توسط پلیس رژیم اسرائیل در فضای مجازی منتشر شده است.  

در روزهای گذشته «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با روزنامه یدیعوت آحارانوت گفته بود: «نتانیاهو نمی‌خواهد از مسائل داخلی از جمله بیکاری، فساد و شرایط بهداشتی ضعیف  و تحقیقات قضایی علیه خویش سخن بگوید». لیبرمن در ادامه بروز جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی را به علت اقدامات نتانیاهو که از محاکمه فرار می‌کند، بعید ندانست.

در روزهای گذشته یورش هزاران صهیونیست به سمت منزل بنیامین نتانیاهو با حمله نیروهای پلیس به معترضان همراه بود.

علاوه بر این در روزهای اخیر انتشار تصویری از یک نظامی زن اسرائیلی جنجال برانگیز شده است. ارتش پوشالی رژیم صهیونیستی یک نظامی زن را با لباس و خودرویی غیرنظامی به منطقه مرزی فرستاد تا بر جاده نظامی نظارت کند که این خودرو مجهز به دوربین بود. در حال حاضر قریب به 3 ماه است که ارتش رژیم صهیونیستی جرأت اعزام نیرو به مرز لبنان را ندارد.

ادعای اخیر نتانیاهو درباره انبار موشک های حزب الله و ابتکار عمل حزب الله در دعوت از خبرنگاران در محل مذکور نیز یک افتضاح اطلاعاتی برای اسرائیل بود و یکبار دیگر شکست دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در گردونه رقابت با حزب الله را رقم زد.

همچنین در روزهای گذشته،  ژنرال «مایکل هرتسوگ» فرمانده پیشین ستاد وزارت دفاع رژیم صهیونیستی گفت: «ایران دست از سوریه نکشیده و برای ما چالش‌های بزرگی ایجاد کرده است» .

رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل اکنون با بحران های جدی و عمیق در داخل و خارج مواجه است.

رهبر معظم انقلاب- 11 شهریور 99- فرمودند: «امارات متحده عربی هم به دنیای اسلام خیانت کرد، هم به ملتهای عرب و کشورهای منطقه خیانت کرد و هم به فلسطین خیانت کرد. البته این خیانت دیر نخواهد پایید اما این لکه ننگ بر آنها خواهد ماند».

در هفته های گذشته یکی از کاربران فضای مجازی در واکنش به اقدام اخیر امارات و بحرین در رابطه با رژیم اسرائیل نوشت: «غدّه‌یِ سرطانی را نابود می‌کنند، یا از بدن فردی به فرد دیگری منتقل می‌کنند!؟ اگر اسرائیلی‌ها از راه دریا فرار کنند، هرجای دنیا که بروند، آنجا را کثیف و آلوده می‌کنند! بهترین راهکار، نابودیِ تک تک قلاده‌های اسقاطیلی و ریختن جنازه‌های آنها به دریاست. امروز 5سال از آن 25سال گذشت».

لازم به ذکر است که فائزه هاشمی در مصاحبه مذکور در اظهارنظری متناقض و منفعت طلبانه از یکسو تاکید کرده است که احتمالا در انتخابات 1400 کاندید می شود و از سوی دیگر مدعی شده است که شاید در انتخابات برای رای دادن شرکت نکند!

** عباس آخوندی برای کاندیداتوری در 1400 آماده است

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «آن‌طور که شنیده می‌شود صفایی‌فراهانی و مصطفی معین تمایلی به حضور در کارزار انتخابات ندارند. عباس آخوندی برای کاندیداتوری آماده است اما طیف همراه او در اتحاد ملت در اقلیت هستند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اقلیتی(در طیف اصلاحات) گزینه‌ای چون عباس آخوندی را مناسب می‌دانند. وزیر دولت هاشمی و روحانی که گروهی تکنوکرات بودن او را نقطه قوتش می‌دانند... یک لیبرال که مدیر اجرایی ارشد بوده است».

در هفته های گذشته روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «آخوندی به امید خاکستری ها؟» نوشته بود: « از گفت‌وگوی چند روز پیش عباس آخوندی با خبرآنلاین می‌توان حدس زد که احتمالا برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 فکرهایی در سر دارد و با شعار «ایده ایران» پا به عرصه رقابت خواهد گذاشت...پررنگ‌ترین کنش سیاسی او در سال 88 رخ داد که در انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال مشاور میرحسین موسوی و از رؤسای ستاد انتخاباتی او بود...آخوندی در مرداد سال 92 از سوی حسن روحانی به‌عنوان وزیر راه‌وشهرسازی به مجلس معرفی شد...نمایندگان به آخوندی روی خوش نشان نمی‌دادند و سه بار در سال‌های 94، 95 و 96 استیضاحش کردند، اما هر بار او توانست به دولت برگردد  اما در مهر 97 دولت و رئیس آن را نیز تاب نیاورد و استعفا داد».

کارنامه عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی به قدری ضعیف و غیرقابل قبول بود که حتی شورای شهر اصلاح طلب تهران نیز به او اعتماد نکرده و حاضر نشدند کلید شهرداری تهران را به وی بسپارند.

بی کفایتی آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، وضعیت مسکن را دچار آشوب و التهاب کرد و افزایش سرسام آور قیمت خرید و اجاره مسکن، مردم را در سالهای اخیر با مشکلات متعدد مواجه کرد.

نگاه اقتصادی لیبرالی عباس آخوندی در دوره وزارتش سبب شده تا حوزه مسکن دچار رکود بی‌سابقه‌ای شده و عملاً هیچ گامی در مهم‌ترین بخش وزارت راه و شهرسازی برداشته نشود.

علی‌رغم تکلیف قانونی مجلس به دولت و وزارت تحت امرآخوندی برای تشکیل سامانه مالیات بر خانه‌های خالی، وی در قریب به شش سال وزارت خود، هیچ کاری در این حوزه برای ایجاد این سامانه انجام نداد. آخوندی مسکن مهر ا نیز طرحی مزخرف! نامید و حتی ماکت مسکن اجتماعی را هم نساخت.

افکارعمومی و فعالین رسانه ای و نمایندگان مجلس تاکید کرده اند که عباس آخوندی به دلیل «ترک فعل» باید محاکمه شود.

** عصبانیت اصلاح طلبان از واکنش هوشمندانه منتقدان دولت به «استعفای رئیس جمهور»

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «کلیدواژه "اغتشاش" علیه اصلاح طلبان» نوشت: «اصولگرایان که پیش از انتخابات مجلس یک‌صدا خود را نیروهای انقلاب می‌نامیدند و با شعار برخورد صریح و البته شدید با دولت در انتخابات مجلس حاضر شدند و به‌صراحت می‌گفتند که در صورت نماینده‌شدن با وزرا و حتی شخص رئیس‌جمهور در قالب سؤال و در آخر استیضاح برخورد می‌کنند، حالا  180 درجه موضع خود را تغییر داده‌اند و می‌گویند اگر کسی از استعفای رئیس‌جمهور سخن بگوید، درپی اغتشاش است».

واکنش هوشمندانه منتقدان دولت به پیشنهاد مغرضانه «استعفای روحانی»، فعالین و رسانه های اصلاح طلب را عصبی و پریشان کرده است.

فعالین اصلاح طلب از جمله حجاریان، تاجزاده، عبدی، عبدالله ناصری و...در سال 96 و علیرغم کارنامه ضعیف 4 ساله روحانی در دولت یازدهم، تمام قد از وی دفاع کرده و شعار «تا 1400 با روحانی» و «به عقب برنمی گردیم» را بارها «تَکرار» کردند.

اما این طیف در ماهها و هفته های گذشته، بی اعتنا به وعده ها و شعارهای خود، پیشنهاد مغرضانه و تأمل برانگیز استعفای روحانی را مطرح کردند.

اما این پیشنهاد با مخالفت منتقدان دولت مواجه شد. منتقدان دولت تاکید کردند که استعفای روحانی، آن هم در شرایطی که فقط تنها حدود 10 ماه تا پایان کار خود باقی مانده، ترفند بانیان وضع موجود برای فرار از پاسخگویی است.

این پیشنهاد مغرضانه علاوه بر آنکه زمینه را برای بروز التهاب و آشوب خیابانی فراهم می کند، بزک کنندگان آمریکا را نیز برای توجیه پیشنهاد خسارت بار مذاکره، تجهیز می کند.

اصلاح طلبان بجای تلاش برای استعفای روحانی و پاک کردن ردپای خود در ایجاد وضع موجود اقتصادی، بهتر است به جهت در اختیار داشتن اکثریت مطلق دولت، تا انتخابات 1400 کمی هم برای مردم کار کرده و از «سیاسی بازی» و «سیاسی کاری» فاصله بگیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان