ماسک در هوای بارانی کم‌اثر است

تیم اسپکتور، استاد علوم همه‌گیری ژنتیکی در کالج کینگ لندن به تایمز گفت: ارائه توصیه‌های شفاف به عموم مردم، مفید خواهد بود. ماسک‌ها مرتب باید عوض شوند و این امر به ویژه در آب‌وهوای مرطوب، بسیار مهم است.

ماسک در هوای بارانی کم‌اثر است
سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان هشدار داده‌اند که ماسک ممکن است در هنگام بارش باران، اثرگذاری کمتری داشته باشد
 
سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان هشدار داده‌اند که ماسک ممکن است در هنگام بارش باران، اثرگذاری کمتری داشته باشد.

سازمان بهداشت جهانی و شماری از کارشناسان گفته‌اند که اگر ماسک صورت مرطوب شود باید با ماسک جدید جایگزین شود. آنان مسؤولان دولتی را به ارائه «توصیه‌های شفاف» درباره استفاده از ماسک در آب‌وهوای مرطوب ترغیب کرده‌اند.

با آن که زدن ماسک در فضا‌های باز در بریتانیا اجباری نیست، اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند که هنگام پیاده طی کردن مسیرها، ماسک بزنند.  تیم اسپکتور، استاد علوم همه‌گیری ژنتیکی در کالج کینگ لندن به تایمز گفت: «ارائه توصیه‌های شفاف به عموم مردم، مفید خواهد بود. ماسک‌ها مرتب باید عوض شوند و این امر به ویژه در آب‌وهوای مرطوب، بسیار مهم است.»

آسیم مالهورتا، مشاور نارسایی‌های قلبی گفت: «بدیهی است که وقتی افراد در آب‌وهوای بد (خیس و بارانی) این طرف و آن طرف می‌روند و خرید می‌کنند، ماسکشان مرطوب می‌شود. هیچ کارزار مردمی برای آگاهی مردم بابت بی‌اثر شدن ماسک در این شرایط، وجود ندارد.»

طبق راهنمای رسمی وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی: «وقتی که هوا خیس است و یا وقتی که افراد ماسکشان را لمس می‌کنند، باید آن را عوض کنند.» همچنین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی است که ماسک‌های پارچه‌ای دست کم باید سه لایه از سه جنس مختلف داشته باشند. این نهاد گفت، رطوبت می‌تواند این لایه حفاظتی را بی‌اثر کند.

سازمان بهداشت جهانی گفت با آن که ماسک‌های ان-95 از جمله موثرترین ماسک‌ها در جلوگیری از انتقال عفونت است، اما جنس پارچه بافته‌نشده آن‌ها آب را دفع نمی‌کند، به این معنی که هرگونه رطوبت می‌تواند فلیتر شدن موثر و ایمن را محدود کند.

زدن ماسک در بیشتر فضا‌های داخلی اجباری است.

وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی بریتانیا در توییتی نوشت:

-بینی و دهان خود را کاملا بپوشانید

-بخش جلویی ماسک را لمس نکنید

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «در مورد انواع بسیاری از ماسک‌ها، استفاده و دفع مناسب آن برای اطمینان از تاثیر حداکثری و پرهیز از هرگونه افزایش انتقال ویروس، نکته حیاتی است. همه ماسک‌ها باید وقتی مرطوب شدند و یا به شکل مشهود آلوده می‌شوند، عوض شوند. ماسک مرطوب نباید برای مدت طولانی روی صورت بماند. ماسک را به محض این که خیس می‌شود با یک ماسک جدید و خشک عوض کنید.»

کرول سیکورا، رییس سابق برنامه سرطان در سازمان بهداشت جهانی گفت: «رطوبت باعث می‌شود که ماسک نفوذپذیر شود و از همین رو، تمامی انواع ماسک‌ها در آب‌وهوای بارانی و خیس، آسیب‌پذیر عمل می‌کنند.» او افزود: «مسؤولان باید به مردم توصیه‌های شفاف بدهند، به ویژه با در نظر گرفتن موج اخیر آب‌وهوا بارانی در سرتاسر بریتانیا.»

این اظهارنظر‌ها پس از آن ایراد شد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا مقررات جدیدی را درباره زدن ماسک و پوشاندن صورت اعلام کرد، و شمار جا‌هایی را در انگلیس که زدن ماسک ضروری است افزایش داد.

تا پیش از اعلام این قوانین، مردم می‌بایستی در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و همچنین وسائل حمل‌ونقل عمومی ماسک می‌زدند. اما، تحت قوانین جدید، زدن ماسک در تاکسی‌ها، اتومبیل‌های کرایه‌ای خصوصی، و همچنین در کلیه اماکن ارائه خدمات پذیرایی (مانند اقامت، خوراک، برگزاری مراسم، پارک‌ها و حمل‌ونقل) در مواقعی که مشتریان مشغول خوردن یا نوشیدن نیستند، اجباری است.

جانسون گفت که این کشور به «نقطه خطرناک» رسیده است و دولت اکنون باید براساس این اصل عمل کند که «یک گام کوچک امروز، از چالش‌های بزرگ در آینده جلوگیری می‌کند.»
 
منبع: ایندیپندنت
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان