باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کلاهبرداری به شیوه تلگرامی + راه‌های مقابله

کلاهبرداری‌های تلگرامی همچنان در حال قربانی گرفتن است و کلاهبرداران روز به روز با روش‌های نوین اقدام به باج گیری می‌کنند.

کلاهبرداری به شیوه تلگرامی + راه‌های مقابله

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید باورتان نشود، اما کلاهبرداری‌های تلگرامی همچنان در حال قربانی گرفتن است و کلاهبرداران روز به روز با روش‌های نوین اقدام به باج گیری می‌کنند که در این بین ممکن است از آبرو و صداقت افراد استفاده کنند و یا احساسات و محبت مالباختگان را مورد هدف قرار دهند.

به تازگی سودجویان در قالب اکانتی که کاربر گمان می‌کند اکانت رسمی تلگرام است، پیامی به کاربر مبنی بر اینکه «اکانت شما در خطر است و ما برای نگهداری از اکانت شما باید شماره‌تان را داشته باشیم» ارسال می‌کنند. در این لحظه کاربر که نگران شماره‌ها و پیام‌های خود است شماره تلفن همراه را ارسال می‌کند و مجدد اکانت غیر رسمی پیام می‌دهد «برای بازیابی تلگرامتان کد ارسالی‌ که تلگرام برایتان ارسال کرده است را برای ما ارسال کنید.» کاربر با انجام تمامی این مراحل عملا اکانت تلگرام خود را دست کلاهبرداران می‌دهد.

این همه ماجرا نیست، چرا که این افراد از بستر ایجاد شده سود کافی خود را می‌برند، به طوری که آن‌ها ساعتی بعد دست به اقدام جدید تری می‌زنند و آن هم این است در قالب یک پیام که اغلب مضمونی احساسی دارد، از کاربر تلگرام پول می‌خواهند.

در موردی که به تازگی پیش آمده است فرد سودجو پیامی با مضمون «سلام خوبین؟ ببخشید من یجایی گیر کردم میتونید یه 500 هزار تومان برام بفرستی فردا پس میدم خدمتتون؟» ارسال می‌کند و مخاطبان کاربرِ مورد هدف قرار گرفته شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کلاهبرداری با

مخاطبان اگر دلشان به رحم بیاید با فرد سودجو صحبت می‌کنند و شماره کارت می‌خواهند در این میان پیام‌هایی پاک می‌شود و باز ارسال می‌شود که فرد کلاهبردار تأیید می‌کند سریع تر پول را واریز کن و فردی که حالا متوجه شده از طریق اکانتش دارد از کسی پول می‌خواهد پیام می‌دهد که پول را واریز نکن و در نهایت عده‌ای پول را واریز می‌کنند، غافل از آن که بدانند همه چیز بازی‌ای بیش نبوده است.

از بین 100 مخاطب ممکن است چند نفر این مبلغ را واریز کنند که بسیار با شما نزدیک باشند و اطمینان کامل به یکدیگر داشته باشید و در این شرایط آن کلاهبردار با استفاده از این روش و اخاذی از چندین نفر پول هنگفتی را به جیب می‌زند.

کلاهبرداری با

برای جلوگیری از چنین اقداماتی هموطنان باید کاملا آگاهانه عمل کنند. همیشه یادتان باشد تلگرام هیچ وقت کد ورود به تلگرامتان را از خودتان نمی‌خواهد. به این فکر کنید که چرا تلگرام باید کدی را که خودش ارسال کرده است، مجدد از کاربران بخواهد؟ پس نباید کد ورود به تلگرام را برای کسی ارسال کرد.

همچنین اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داد و متوجه آن شدید به یاد داشته باشید که پاک کردن اکانت فیک (دروغین) مهم‌تر از پیام دادن به مخاطبان و رفع و اصلاح پیام اشتباه است. شما باید به تنظیمات تلگرامتان مراجعه کنید و غیر از خودتان که در حال حاضر با آن اکانت فعال هستید دیگر نشست‌های ناشناس فعال را پاک کنید، البته می‌توانید در اینجا روش حذف نشست‌های ناشناس فعال تلگرام را ببینید.

البته پلیس توصیه می‌کند در این شرایط افرادی که به شماره کارت کلاهبردار پولی واریز کرده‌اند سریعا حساب خود را خالی کنند تا حساب بانکیشان هک نشود.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان