وبلاگ مشرق

گرانفروشی بدون ماسک ممنوع شد! / گرانی‌ها تقصیر سپاه است؛ چون روی موشک شعار نوشتند

چهره‌های نجیب اصلاح‌طلب مثل عارف یا "محمدصادق خرازی" نیز دچار تردید در مشارکت انتخاباتی شده‌اند! آیا "خروج از دموکراسی" و بدعاقبتی جزئی از سرشت چپ ایرانی است؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

*** 

جریمه نداشتن ماسک 50 هزار تومان، جریمه گرانفروشی هیچ

گرانفروشی بدون ماسک ممنوع شد!

رئیس‌جمهور روحانی طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: مهم است که جلوی مسیر انتقال را بگیریم و برای اینکه این مسیر گرفته شود، به محض آنکه فرد فهمید مبتلا شده است، به خانواده و محل کار خود اطلاع داده و دو هفته در قرنطینه باقی بماند و حق خروج از قرنطینه را ندارد. اگر فرد تخلف کند برای هر نوبت تخلف، 200 هزار تومان جریمه می‌شود.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: سازوکار و سامانه آن مشخص شده و وزارت بهداشت مسئول آن است. این تخلف باید به حسابی که وزارت بهداشت امروز اعلام می‌کند، واریز شود و اگر آن را واریز نکند از روش‌های دیگر گرفته می‌شود.

رییس دولت تدبیر و امید همچنین گفت: این جریمه‌ها باید به حسابی که امروز توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود باید واریز بشود و اگر فردی پرداخت نکرد از راه‌های دیگر به عنوان بدهکاری آن افراد اقدام می‌کنیم که جزو مصوبات امروز ستاد ملی کرونا بود.  

روحانی یادآورشد: همه افراد جامعه وقتی در جامعه حضور پیدا می‌کنند و از منزل خارج می‌شوند باید از ماسک استفاده کنند، اگر کسی از ماسک استفاده نکرد 50 هزار تومان جریمه می‌شود. نیروی انتظامی و بسیج و ناظرین و بازرسان وظیفه دارند مشخصات افراد را ثبت و به خود فرد اعلام کنند و او باید ظرف دو هفته در حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، مبلغ جریمه را واریز کند و اگر واریز نکند از راه‌های مختلف از حساب او کسر خواهد شد و نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد استفاده می‌کند.

وی افزود: ممکن است فردی ماسک ندارد و کسی هم با او مواجه نشود و با او صحبت نکند در عین حال به او ابلاغ خواهد شد که چه روزی و در چه خیابانی بدون ماسک بوده است و موظف است 50 هزار تومان جریمه را پرداخت کند.

روحانی بیان کرد: مصوبات امروز فقط برای تهران بزرگ است که ممکن است بعدا به استان‌هایی دیگر که مورد نیاز است تعمیم پیدا کند.[1]

*اگرچه اهتمام رئیس‌جمهور روحانی به وظایفشان در مسئله کروناویروس قابل تمجید است اما با خوانش این تصمیم سخت‌گیرانه این سؤال نیز بروز می‌کند که چرا آقای روحانی در قبال مسئله گرانی که موجبات مشکلات عدیده‌ای را برای مردم فراهم کرده است دست به اتخاذ تصمیمات سخت‌گیرانه نمی‌زند؟

و فی‌المثل چرا از روحانی نمی‌شنویم که گرانفروش‌ها باید شامل فلان مجازات‌ها و تنبیهات بشوند!؟

این سؤالیست که از سال‌های دور از دولت می‌پرسند و فقط با پاسخ سکوت مواجه می‌شوند.

ضمن اینکه مثلا شاهدیم سخنگوی محترم دولت نیز به جای اینکه دستور کار اصلی دولت را مقابله با گرانی عنوان کند اما از این می‌گوید که اصلی‌ترین کار امروز ما عقب‌راندن تحریم‌هاست! [2]

این رفتار عجیب دولت و بازی در زمینی که اساساً توپ در آن نیست؛ شائبه‌های بدبینانه‌ای را در بحث "فتنه اقتصادی" و دست‌های پنهانی که عامدانه به دنبال بیشتر کردن گرانی‌ها هستند ایجاد کرده است.

تاکنون چندین چهره اقتصادی عنوان کرده‌اند که مسئله روز اقتصاد ایران "مسئله قیمتها" است.

***

چرا رجال نجیب اصلاحات دچار بدفرجامی می‌شوند؟

"احتمال خروج از دموکراسی"؛ تردید حزب محمدصادق خرازی برای حضور در انتخابات 1400

"شهاب الدین طباطبایی" عضو شورای مرکزی حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان(حزب جوانگرای اصلاح‌طلبی که چهره محوری آن سیدمحمدصادق خرازی است) ‌به تازگی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری دولتی ایرنا که برخی تحلیل می‌کنند اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت نخواهند کرد. تحلیل شما در این زمینه چیست؟ گفته است:

"فعلا برای پیش بینی و تحلیل زود هست. بالاخره هرکسی می‌تواند آرزوهای خود را در قالب تحلیل و پیش بینی مطرح کند و اشکالی هم در این زمینه وجود ندارد. همچنین شما در نظر داشته باشید که برخی هم معتقد هستند که برخی افراد تندرو اصولگرا با بیان این تحلیل‌ها به دنبال تحریک اصلاح طلبان هستند تا حتما در انتخابات شرکت کنند. اما با همه این تحلیل‌ها من معتقد هستم فعلا نمی‌توان تحلیل روشن و شفافی در مورد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم بیان کرد"!

این مقام حزب ندا همچنین در صحبت‌های خود اظهار می‌کند: من فکر می‌کنم انتخابات سال آینده ریاست جمهوری نه به دلیل اینکه برخی جریانات اینگونه دوست دارند بلکه اگر بخواهند پرشور برگزار شود و مردم حضور گسترده داشته باشند چاره‌ای جز این نیست که دو جریان سیاسی در داخل خود منسجم عمل کنند و با کاندیدای مشخص  در انتخابات حضور پیدا کنند تا رقابت جدی شکل بگیرد.[3]

*متأسفانه گویا باید به فرجام حزب جوانگرای ندای ایرانیان نیز با اندوه و حسرت نگریست...

حزبی که با هدف "تربیت 5 هزار جنتلمن سیاسی" و با محوریت یک چهره معتدل اصلاح‌طلب شکل گرفت اما گویا حملات اصلاح‌طلبان ستادی به آن کارساز بوده و حالا کادر این حزب نیز مشغول اما و اگر و ان‌قلت درباره حضور در انتخابات شده‌اند!

این در حالی است که حضور در انتخابات نمی‌تواند انتخاب یک "حزب سیاسی قانونی" باشد یا نباشد؛ بلکه واجب عینی است و یکی از فلسفه‌های وجود احزاب، حضور در انتخابات محسوب می‌شود.

و تعجب اینجاست که چرا شاهدیم رجال اصلاح‌طلب و حتی جوان‌های این جریان سیاسی خاص به جای اینکه با انرژی و قاطع از حضور در انتخابات حرف بزنند اما تصمیم در قبال آنرا به روزهای آینده موکول می‌کنند و یا از این می‌گویند که " فعلا نمی‌توان تحلیل روشن و شفافی ارائه کرد"!

آقای طباطبایی که از دستگیرشدگان فتنه 88 نیز هستند در عین حال باید بدانند که هیچکس دلیلی بر ضرورت تحریک اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات نمی‌بیند زیرا همانطور که گفتیم؛ حضور در انتخابات یک اصل غیر قابل انکار است که هیچکس شکی در آن ندارد.

البته فرض تشویق به حضور برای احزاب غیر قانونی، میلیشیا و دنباله‌های داخلی دشمن، یک مفهوم باطل است زیرا در قبال این جریانات خارج شده از قانون و دموکراسی؛ برخورد امنیتی و قضایی لازم است نه پیشران حضور در انتخابات! چون یک حزب قانونی و دوستدار مردم، خود مشوّق انتخابات است نه دشمن آن یا مردد در آن!

متأسفانه آنطور که امید داشتیم حداقل اشتباهات پیرمردها و رجال هسته سخت اصلاحات در میان قشر جوانان اصلاح‌طلب شیوع نیابد؛ اما گویا اینطور نیست و جوانان این جریان سیاسی خاص نیز به هر دلیلی راه تقلید از پیرمردها را برگزیده‌اند و دنباله‌روی کسی مثل موسوی خوئینی‌ها شده‌اند که در بیانیه اخیرش بصورت خاموش بر امر "تحریم انتخابات" و تکرار تحریم انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان تأکید کرده است! [4]

این مسئله به‌شدت جای تأمل و عبرت دارد که چرا حتی رجالی از اصلاح‌طلبان همچون محمدرضا عارف و سیدمحمدصادق خرازی که به صفت نجابت و اعتدال شناخته می‌شدند نیز به روز فعلی گرفتار شدند که یکی پای حکم تحریم انتخابات مجلس یازدهم را در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امضا می‌کند و از معرفی لیست انتخابات استنکاف می‌کند و دیگری هم شاهد تردید حزب متبوعش برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 هستیم.

***

گرانی‌ها تقصیر سپاه است؛ چون روی موشک شعار نوشتند!

محسن رهامی، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی در مصاحبه با ایسنا اظهار کرده است:

"ما اصلاح‌طلبان باید مسئولیت حمایت از دولت روحانی را بپذیریم و به میزان سهم مجلس دهم و دولت روحانی در ایجاد مشکلات، از مردم عذرخواهی کنیم، ولی تمام مشکلات مربوط به دولت و اصلاح طلبان نیست. اگر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت لوایح FATF را می‌پذیرفت، سیاست خارجی هماهنگ با دولت بود، بر موشک‌ها مرگ بر اسرائیل نوشته نمی‌شد و به سفارت عربستان حمله نمی شد، شدت مشکلات تا این حد نمی‌شد. "

او همچنین می‌گوید: معتقدم اصولا حداکثر چیزی در حدود سی الی چهل درصد قدرت ادارهٔ کشور در اختیار نهادهای انتخابی مثل ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی  و شورای های اسلامی شهرهاست و اصلاح‌طلبان در این بخش با اصولگرایان مسؤلیت مشترک در موفقیت ها و ناکامی ها دارند. ما به همین نسبت در مقابل نارسائی‌ها و مشکلاتی که ناشی از عملکرد اصلاح‌طلبان است باید مسولیت خود را بپذیریم و در پیشگاه ملت عذرخواهی کنیم. [5]

*ما قضاوت درباره این اظهارات فرافکنانه را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

اصلاح‌طلبان پیش از این از آیت‌ا... جنتی، دولت پنهان، تحریم، قانون اساسی کشورمان، سیاست‌های ایران در محور مقاومت و عدم مذاکره با آمریکا نیز بعنوان علت گرانی و مشکلات کشور نام برده بودند!

"صنعت موشکی کشور"، شاید جدیدترین اختراع آنها برای فرار از مسئولیت "گرانی" و ناکارآمدی دولت متبوعشان در این زمینه است.

***
 

1_ www.irna.ir/news/84067665/

2_ mshrgh.ir/1121424

3_ www.irna.ir/news/84053627/

4_ mshrgh.ir/1121882

5_ https://www.isna.ir/news/99071612164/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان