خبرگزاری تسنیم: "نجلا" نام سریال جدیدی است که چند روز از پخش آن میگذرد. مجموعه 15 قسمتی که بیشترِ دوران تصویربرداریاش را در شهرک سینمایی دفاعمقدس گذراند و روزهای پایانی تصویربرداریاش را به آبادان رفته و تا روزهای آینده به پایان میرسد. سریالی که به تعبیر کارگردانش بیشتر موقعیتمحور است تا دیالوگمحور! به همین دلیل گروه با تعدد موقعیتها و لوکیشنها مواجه بودند. از این جهت خیرالله تقیانیپور اعتقاد دارد که این شرایط به مراتب کار تصویربرداری را سخت میکند.
شرایط کرونا کار را برای گروه "نجلا" هم سخت کرده بود اما با این اوصاف، بازیگران و عواملش دوست داشتند همهچیز بهطور طبیعی خودش پیش برود. به همین خاطر گروه ترجیح دادند صحنههای مهم حتماً در آبادان و خرمشهر فیلمبرداری شود. چون کارگردان و بازیگرانش در کلامشان هم میگفتند توکلمان اول به خداست و توسلمان به امام حسین(ع) است.
ماجرای "نجلا" به اربعین سرخی برمیگردد که سال 1358 میگذرد. زمانی که رژیم بعث برای اینکه جلوی جلسات مذهبی شیعیان را بگیرد در یکی از همین اربعینها (اربعین سرخ) کلی از زائران را قتل عام کرد و آن سال به اربعین سرخ معروف شد؛ داستان این سریال حول آن محور و اتفاق میچرخد. از عشق زمینی به عشقی عرفانی و آسمانی میکشاند؛ همان عاقبت بخیری که پدران و مادرانمان میگویند ختم میکند. در این راه که از آبادان شروع میشود و به کربلا میرسد سیر و سلوکی رخ میدهد معنی و مفهوم عشق از منظر دیگری به رخ کشیده میشود که باید منتظر ماند و تا آخر این سریال را دید.
کارها درباره عاشورا و امام حسین(ع) انگشتشمارند. آیا "نجلا" با برخی از کارهایی که در مسیر مفهوم عاشورا کار شده، متفاوت خواهد بود؟ پیش از این تقیانیپور این سؤال را به خبرنگار تسنیم پاسخ داده که "نجلا" مضمون عاشقانهای دارد و در وهله بعدی حسّ میهنپرستی را در ذهنها زنده میکند. هدف چیز دیگری است اما هدف ناخواسته تغییر میکند و همه به سمت عشق امام حسین(ع) میرود و با نگاه حضرت گره میخورد.
در شروع سریال، بازتاب خاصی روی دو شخصیت "عبد" و "عطا" بهوجود آمده که با لهجه و گویش صحبت میکنند در مقابل برخی از کارها که هیچ توجهی به گویش و لهجه نداشتهاند. چرا که به گفته حسام منظور بازیگر نقش عبد، دورخوانیها قبل از تولید شروع شد و لهجه عربی عراقی و لهجه آبادانی به بازیگرها آموزش داده شد. لهجه و گویش برای کارگردان و عوامل "نجلا" بسیار اهمیت داشته است تا این گویشها به خوبی ادا شود.
یکی از اتفاقات خوب در سریال "نجلا" هم شاید به تئاتری بودن کارگردانش برگردد که هم از ترکیب خوبی برای بازیگرانش بهره برده و هم به شخصیتپردازی و تمرینهای مدام قبل از اجرا جلوی دوربین، تأکید داشته است. نکتهای که حسام منظور در جریان گفتوگویش با خبرگزاری تسنیم به آن اشاره کرده گفته است که اول تمرین میکردیم و بعد جلوی دوربین قرار میگرفتیم؛ خود بازیگرها هم این رویه را دوست داشتند و همکاری لازم را با کارگردان داشتند تا شخصیتپردازی درست شکل بگیرد.
حسام منظور بارها در جریانِ این گفتوگو به آرزویش برای رفتن به کربلا اشاره کرد که دوست دارم "نجلا" در کربلا تمام شود. اما خبرنگار تسنیم در تماس تلفنی که با سعید سعدی تهیهکننده سریال داشت، گفت: "نجلا" روزهای پایانی را در آبادان میگذراند و متأسفانه شیوع کرونا باعث شد تا این هماهنگی و حضور اتفاق نیفتد. بنابراین حسام منظور و برخی از بازیگران دیگر که دوست داشتند "نجلا" در کربلا تمام شود این شرایط فراهم نشد.
مشروح این گپ و گفت در ادامه از نظرتان میگذرد:
دوست ندارم در سریالهای حوصلهبر باشم
* چطور شد "عبدِ" سریال "نجلا" شدید؟
در طول سال پیشنهادهای زیادی میشود اما ترجیح من این است که کارهایی را انتخاب کنم که بتوانم چیز جدیدی در آن ارائه کنم. اصولاً از بازی کردن در سریالهای حوصله سر بر خوشم نمیآید. خیلی از فیلمنامههایی که به دستم میرسد میبینم که آن سرگرمکنندگی را ندارد. این فیلمنامه که به دستم رسید و خواندم قلقلکم داد این نقش را قبول کنم. چون پرداخت خوبی در قصه و فیلمنامهاش اتفاق افتاده بود. من با خواندن این قصه متوجه شدم "نجلا" مخاطب را سرگرم میکند و حرفهای جدّی و جدیدی دارد.
کارهای خوب نیازمند تمرین خوب است
* مشکلی که برخی از سریالهای تلویزیون دارند شخصیتپردازی است که اتفاق نمیافتد. اینجا چطور بود کارگردانی که خودش تئاتری است و ترجیح داده عمده بازیگرانش کسانی باشند که صحنه تئاتر را خوب میشناسند. آیا این اتفاق در "نجلا" افتاده و چرا این اتفاق کمتر در سریالهای دیگر میافتد؟
برای اینکه اثر خوب و با کیفیتی ساخته شود حتماً گروه باید اهتمام کند و تلاش بیشتری داشته باشد. بخشی از این تلاش به تمرین برمیگردد. تمرین شکلهای مختلفی دارد؛ نوعی از تمرین بازیگر برای خودش، تمرین برای هماهنگی و نوعی دیگر از تمرین، به اجرا در لحظه برمیگردد. فکر میکنم اصولاً کارهای خوب نیازمند تمرین خوب است. ما کارهای خوبی را سراغ نداریم که بدون تمرین جلوی دوربین بروند از چند هفته قبل از شروع تصویربرداری، تمرینها و دورخوانیها را آغاز کردیم. چون این کاراکتر "عبد" که من بازی میکنم مربوط به جغرافیایی دیگر میشود و لحن خاص و متفاوتی را میطلبد. لحن و لهجه خاص جنوب و آبادان را دارد خوشبختانه با مشاورهها و کارهایی که شد سعی کردیم آن حال و هوا و فضا را درک کنیم.
چه کارهایی آنتن پُرکناند؟!
* در گفتوگوهای قبلی هم به نکتهای اشاره کردید که نمیخواهید در سریالهایی بازی کنید که آنتن را صرفاً پُرکناند. اصولاً به چه کارهایی میگویید آنتن پُرکن؟
همیشه گفتهام من مخالف این عبارت کارهای مناسبتیام. به نظرمن باید ما سریال خوب بسازیم و وقتی اسم کار مناسبتی میآید به نظرم این اتفاق رقم میخورد که ما باید کارها را با عجله و به سرعت بسازیم که به پخش برسد؛ اصطلاحاً به این کارها میگویند آنتن پُرکن!سریال باید طوری ساخته شود که در هر مناسبت و مقطعی بتوان آن سریال را پخش کرد، در واقع باید سریال قابلی باشد.
آیا برای سریالسازی و فیلمسازی برنامهریزی داریم؟
* بارها با هم صحبت کردیم و شما همیشه به یک نکته اشاره میکردید دوست دارید بازیگر سریالهایی شوید که مخاطب را به جهان و دنیای دیگری میبرد و با اتفاقات جدیدی همراه میکند؛ "نجلا" مخاطب را با چه دنیای جدیدی مواجه میکند؟
آرزوی من همیشه این است و گفتهام سطح سریالسازی ما روزی به کیفیت و استانداردهای سطح بینالمللی نزدیک شود. مردم ما استحقاق و شایستگی این را دارند که کارهای خوب ببینند. همیشه از جان و دل مایه میگذارم و حداقل بخشی از کار که به من مربوط میشود سعی میکنم کارم را طوری ارائه بدهم مردم لذت ببرند و همیشه آرزوی من بوده است. تحقق این آرزو، نیازمند برنامهریزی است و اینکه سریالسازی و سینمایمان رو به جلو حرکت کند؛ گاهاً میبینیم کمکاری میشود. واقعاً برای 10 سال آیندهمان چه برنامهای داریم؟
تماشاگر حوصلهاش سر نمیرود
همین امروز باید این سؤال مهم را بپرسیم. چه برنامهای برای 10 سال آینده سینما و تلویزیونمان داریم؟ 10 سال دیگر میخواهیم در چه نقطهای باشیم؟ گاهاً میبینیم هنوز از 10 سال قبل تغییری نکردهایم که هیچ، شاید در برخی اوقات بدتر و ضعیفتر هم شدهایم. ساختار تولید ما نیازمند تغییرات اساسی است ما اگر میخواهیم به کیفیت بینالمللی در سریالسازی و فیلمسازی برسیم باید ساختارهایمان تغییر کنند.امیدواریم هرچه زودتر به تحولاتی در این حوزه دست پیدا کنیم. ما در سریال "نجلا" سعی کردهایم آن چیزی که در چنته داریم و در توانمان است ارائه بدهیم که نزدیک به استاندارد روز باشد، تماشاگر حوصلهاش سر نرود و قصه را دنبال کند.
آرزویی که برآورده نشد
* دستاندرکاران "نجلا" در حال رایزنی برای تصویربرداری فینال کار در کربلا بودند اما شیوع کرونا این اجازه را نداد. شنیدم شما آرزویتان رفتن به کربلا بوده است و برخی از بازیگران هم دوست داشتند سرانجامِ "نجلا" در کربلا تصویربرداری شود. احساس شما چیست؟
من خودم کربلا نرفتم اما سالها دوست داشتم که بروم. متأسفانه هر موقع خواستم کربلا بروم یا سرکار بودم و یا اوضاع و فضا فراهم نبود که به کربلا مشرف شوم. حالا که این افتخار نصیب نشده، در کاری حضور داشتم که مضمون اصلیاش امام حسین(ع) است. این هم خودش سعادتی است. جالب است بدانید من با آقای تقیانیپور دوست داشتیم همه کار در آبادان فیلمبرداری شود متأسفانه قرمز شدن کرونا در خوزستان، باعث شد تا برخی از سکانسها را در تهران فیلمبرداری کنیم. چون آن اتمسفر و جغرافیا و خاکی که وجود دارد حال دیگری به ما میدهد.
حسام منظور بازیگر سریال "سلمان" میشود؟
* بسیاری گمانهزنی کردهاند که شما در کار "سلمان" داود میرباقری حضور دارید...
اجازه بدهید زمان جلو برود ببینیم چه اتفاقاتی میافتد. من همیشه کارهای فاخر را دوست دارم و احساس میکنم تعدادشان انگشتشمار است و از این جهت ناراحتم. سریالی درباره ابنسینا 30 سال پیش ساخته شده و فکر میکنیم کافی است اما این مفاخر نیاز به نگاههای مختلف در سریالسازی و فیلمسازی دارند. ما باید راجع به آنها سریال و فیلم بسازیم کیفیتهایشان گاهی مطلوب نبوده است و تا دیگر کشورها این مفاخر را از آنِ خود نکردهاند و دربارهاش فیلم نساختهاند باید دست به کار شویم.
همیشه دوست داشتم و از کارهای فاخر استقبال میکنم. افسوس میخورم چرا اینقدر کار فاخر در تلویزیون کم شده است. بخشی از آن قابل فهم است که در شرایطی قرار داریم که به لحاظ بودجهای دستمان بسته است و شرایط مثل سالهای گذشته نیست. اما باید تمهیدی با توجه به این محدودیتهای مالی اندیشیده شود. در شبکه نمایش خانگی هم جای کارهای فاخر خالی است؛ من استقبال میکنم در آن کارها هم حضور داشته باشم. مطمئناً از کارهای فاخر استقبال میشود و مردم دوست دارند ببینند.
شرط برای بازی در "بانوی عمارت2"
* در فضای رسانهای بحث میشود که "بانوی عمارت2" ساخته میشود؛ چه خبر از این سریال؟
امیدواریم ساخته شود. در مورد آن خیلی صحبت شده است، فعلاً چیزی نگفتند. اما شرط من این است که اولاً فیلمنامه خوب و استاندارد داشته باشد و ثانیاً خود عزیزالله حمیدنژاد در مقام کارگردان باشد. چون مردم از آن سریال توقع دارند که خاطره خوب قسمت اول "بانوی عمارت" از بین نرود.