ماهان شبکه ایرانیان

شاخ و شانه کشیدن روسیه و سوئد در جزیره گوتلاند

تشدید حضور نظامی روسیه در مرزهای کشورهای حوزه دریای بالتیک باعث نگرانی سوئد شده است.

 خبرگزاری تسنیم: به نقل از یورونیوز، جزیره گوتلاند در جنوب سوئد که طی دوران جنگ سرد مرکز نیروی دفاعی سوئد بود، در سال 2005 میلادی به منطقه ای غیرنظامی تبدیل شد.

این جزیره به خاطر سواحلی گسترده که در دریای بالتیک دارد و به خاطر نزدیکی به پایگاه نظامی روسیه در بندر کالینگراد از موقعیتی استراتژیک برخوردار است. تحرکات نظامی روسیه در منطقه بالتیک باعث نگرانی سوئد شده شده است. این کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی نیست اما همکاری نزدیکی با این سازمان دارد. قرار است مانور نظامی بزرگی با سربازان سوئدی و نیروهایی از پیمان آتلانتیک شمالی درجزیره گوتلاند برگزار شود.

جزیره گوتلاند در وسط دریای بالتیک و مقابل کشورهای ساحل دریای بالتیک و کالینینگراد که بخش جدامانده و محصور خاک روسیه است، قرار دارد و با 57000 نفر جمعیت دارای موقعیتی استراتژیک است.

تشدید حضور نظامی روسیه در مرزهای کشورهای حوزه دریای بالتیک باعث نگرانی سوئد شده است. در سپتامبر سال گذشته میلادی یک پادگان نظامی در جزیره گوتلاند بازسازی شد.

سربازان اعضای گردان 61 نیروی هوایی ارتش سوئد مشغول انجام یک تمرین نظامی معمولی در جنگلهای گوتلاند هستند. آنها تنها چند ماه اینجا مستقر هستند. اما قرار است بزودی حدود 300 سرباز بطور دائم در جزیره گوتلاند در جنوب سوئد مستقر شوند.

ماتیاس آردین، فرمانده قرارگاه منطقه ای گوتلاند درباره دلیل استقرار این نیروها در این منطقه می گوید: «دلیل استقرار این نیروها در اینجا وضعیت ناپایدارِ منقطه بالتیک است. در منطقه بالتیک شاهد مانور نظامی بیشتری هستیم. به همین دلیل هم می خواهیم توان نظامی خود را در تمام سوئد و در گوتلاند که بخشی از سوئد است، افزایش بدهیم.»

گوتلاند در مرکز مانور نظامی بزرگی است که امسال با بیست هزار سرباز سوئدی و همچنین نیروهایی از ایالات متحده، فرانسه، نروژ، دانمارک و استونی برگزار خواهد شد. اما این تعداد سرباز برای روسیه چشمگیر نیست چون همزمان در بلاروس و منطقه کالینینگراد باید مانورهایی نظامی با صدهزار سرباز به انجام برساند.

باوجود اینکه مسکو امکان حمله روسیه به سوئد را رد کرده اما ارتش سوئد می خواهد نشان بدهد که برای رویارویی با هر وضعیتی آمادگی لازم را دارد.

هنریک وولف، گروهبان یکم، گردان 61 نیروی هوایی سوئد در این باره می گوید: «همانطور که پشت سر من می بینید این یک نوع سامانه پدافند هوایی هاوک سوئدی است. هر آتشبار (گروهان) متشکل از چهار واحد آتش است. با این برد می تواند کل گوتلاند را پوشش بدهد. تقریباً می توانیم با هر نوع تهدید نظامی مقابله کنیم. اما با پیشرفت فناوری تسلیحاتی امروز دفاع در برابر همه تهدیدها، مثلاً موشک اسکندر که از کالینینگراد به گوتلاند می رسد، روزبروز مشکلتر می شود »

دولت سوئد علاوه بر افزایش هزینه های نظامی، اخیرا قرارداد همکاری با سازمان ناتو امضا کرده است. سوئد عضو پیمان ناتو نیست اما این قرارداد امکان می دهد که در صورت لزوم نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در گوتلاند مستقر شوند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان