ماهان شبکه ایرانیان

اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی

آمازون می‌خواهد تا سال ۲۰۴۰ تولید دی‌اکسید کربن خود را به صفر برساند و استفاده از ماشین‌های الکتریکی برای تحویل خرید‌های مشتریان، گام مهمی برای رسیدن به این هدف است.

اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی
 
ماشینی برای آمازون
فروشگاه اینترنتی آمازون تصاویر اولین ماشین الکتریکی خود را منتشر کرد. این ماشین که با همکاری خودروساز آمریکایی ریویان (Rivian) ساخته شده، قرار است از سال آینده در ناوگان تحویل خرید‌های اینترنتی آمازون استفاده شود.

آمازون می‌خواهد تا سال 2040 تولید دی‌اکسید کربن خود را به صفر برساند و استفاده از ماشین‌های الکتریکی برای تحویل خرید‌های مشتریان، گام مهمی برای رسیدن به این هدف است.

اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی
قرار است تا سال 2030 صد هزار دستگاه از این وانت تولید شود

این شرکت همراه با فورد از سرمایه‌گذاران اصلی ریویان است و 440 میلیون دلار در این خودروساز نوپا سرمایه‌گذاری کرده است. ریویان قرار است تا سال 2030 صدهزار دستگاه از این ماشین باری برای آمازون تولید کند.

ماشین با توجه به نیاز رانندگان آمازون طراحی شده است. جای بار در سه ردیف قفسه‌بندی شده و راننده از کابین خود به عقب ماشین دسترسی دارد. روبروی راننده دو نمایشگر بزرگ قرار دارد که به هوش مصنوعی آمازون به نام الکسا مجهز شده و فرمان‌های صوتی راننده را اجرا می‌کند.

اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی
اکثر بخش‌های ماشین از طریق یک نمایشگر بزرگ و با فرمان‌های صوتی کنترل می‌شود

ماشین همچنین نمایی 360 درجه از اطراف خودرو را به راننده نشان می‌دهد. آمازون می‌گوید در این ماشین سیستم‌های کمک به راننده در ترافیک و بزرگراه هم قرار داده شده است.

اطلاعاتی درباره قدرت ماشین منتشر نشده، اما با توجه به اینکه این ماشین برای تحویل بار در مناطق شهری ساخته شده، انتظار نمی‌رود باتری‌های بسیار قوی با برد طولانی داشته باشد.

آمازون تنها شرکتی نیست که به دنبال ساخت ماشین‌های الکتریکی اختصاصی است. شرکت پست آمریکایی UPS هم در حال اجرای پروژه‌ای مشابه است و قرار است با همکاری یک کارخانه انگلیسی به نام "اریوال" (Arrival) ده هزار وانت الکتریکی به ناوگان خود اضافه کند.

بین گذشته و آینده

اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی
ماشین‌های کاسلانی بر اساس نسل کنونی سیتروئن جامپر ساخته می‌شود

یک خودروساز کوچک ایتالیایی به نام کاسلانی با الهام از یکی از مدل‌های کلاسیک سیتروئن یک ون جدید طراحی کرده است. ظاهر ماشین برداشتی مدرن از ون Type H است که با تغییرات اندکی بین سال‌های 1947 تا 1981توسط سیتروئن ساخته شد و اکنون از ماشین‌های کلاسیک پرطرفدار است.

ماشین کاسلانی بر اساس نسل کنونی ون‌های سیتروئن ساخته می‌شود. این شرکت پنل‌هایی از پلاستیک قوی ساخته که به بدنه ماشین می‌چسبد و ظاهر ماشین را به مدل کلاسیک سیتروئن تبدیل می‌کند. استفاده از این پنل‌ها باعث شده تا شکل دادن به ماشین نیاز به تغییرات فنی زیاد نداشته باشد.

اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی
سیتروئن Type H بین سال‌های 1947 تا 1981 ساخته شد

این ماشین نتیجه همکاری دیوید اوبندورفر طراح صنعتی مجارستانی و فابریتزیو کاسلانی، طراح خودرو است. این دو سه سال پیش مدل بزرگ‌تری را با روشی مشابه و در حجمی محدود تولید کردند و حالا مدل کوچکتری از این کلاسیک مدرن را به مشتریان عرضه می‌کنند.

این ون را می‌توان در سه اندازه مختلف و پنج مدل باری و مسافری سفارش داد. علاوه بر موتور دیزل، امکان سفارش ماشین با موتور الکتریکی هم وجود دارد. قیمت پایه ماشین 35 هزار دلار است و پنل‌های پلاستیکی بدنه ماشین با قیمت حدود 17 هزار و 500 دلار به طور جداگانه هم فروخته می‌شود.

مسیر آینده برای بنز
 
اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی
بنز پیش‌بینی کرده که تا سال 2030 ماشین‌های الکتریکی نیمی از فروش را شامل شود

مرسدس-بنز از ساخت کانسپتی الکتریکی خبر داده که می‌گوید می‌تواند با هر بار شارژ تا بیش از 1200 کیلومتر حرکت کند. این کانسپت که نامش EQXX است، قرار است فاصله بین شانگ‌های تا پکن را با یک بار شارژ طی کند. حداکثر مسافتی که نسل کنونی ماشین‌های الکتریکی می‌توانند طی کنند حدود 600 کیلومتر است. مرسدس-بنز می‌گوید که با این کانسپت می‌خواهد نشان دهد که قادر است بهترین ماشین‌های الکتریکی جهان را تولید کند.

EQXX یک پروژه تحقیقاتی است و قرار نیست به تولید انبوه برسد. زمان رونمایی از این کانسپت هم اعلام نشده است.

اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی
مدل الکتریکی بعدی بنز سال آینده به بازار عرضه خواهد شد

کارخانه آلمانی همزمان با خبر ساخت این کانسپت، برنامه خود برای ساخت شش مدل الکتریکی جدید را اعلام کرد. همه این مدل‌ها بر روی پلتفرم مشترکی ساخته می‌شود که می‌توان ماشین‌هایی با ابعاد و باتری‌های مختلف روی آن تولید کرد.

اولین مدل، یک سدان لوکس به نام EQS است که اکنون در مرحله آزمایش جاده است و قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. مرسدس-بنز می‌گوید این ماشین با هربار شارژ تا 700 کیلومتر حرکت می‌کند.

مرسدس-بنز در سال 2022 یک شاسی‌بلند بزرگ الکتریکی بر اساس EQS خواهد ساخت. مدل‌های دیگر شامل یک سدان و شاسی‌بلند متوسط براساس کلاس E و دو شاسی‌بلند کوچک براساس مدل‌های GLA و GLB کارخانه است. مرسدس-بنز پیش‌بینی کرده که ماشین‌های الکتریکی تا سال 2030 نیمی از فروش کارخانه را شامل خواهد شد.
 
اولین ماشین الکتریکی آمازون؛ کنترل با فرمان صوتی
دومین مدل الکتریکی هوندا با الهام از "ئی:کانسپت" ساخته خواهد شد

هوندا خود را برای عرضه دومین مدل الکتریکی‌اش آماده می‌کند. این کارخانه کانسپتی از این ماشین را در نمایشگاه پکن نمایش داد، اما زمانی مشخصی برای عرضه آن به بازار اعلام نکرده است.

ماشینی که به نام "ئی:کانسپت" در پکن نمایش داده شد، نشان می‌دهد که مدل الکتریکی بعدی هوندا یک شاسی‌بلند خواهد بود. برخلاف اولین مدل الکتریکی کارخانه که با نگاهی به ماشین‌های گذشته هوندا طراحی شده بود، این شاسی‌بلند طرحی آینده‌نگر دارد.

هوندا اطلاعات زیادی درباره قدرت و امکانات ماشین ارائه نکرده، اما پیش‌بینی می‌شود این ماشین با هدف بازار اروپا و چین طراحی شده است.

هوندا همچنین هفته گذشته اعلام کرد که از سال آینده همکاری با مسابقات فرمول یک را متوقف خواهد کرد. هوندا از پنج سال پیش با ساخت موتور برای تیم‌های فرمول یک با این مسابقات همکاری می‌کرد.

سومین تولید‌کننده خودروی ژاپن به خاطر ویروس کرونا ضرر هنگفتی کرده و برای ساخت ماشین‌های الکتریکی به سرمایه زیادی نیاز دارد. تاکاهیرو هاچیگو، مدیر این شرکت می‌خواهد تا سال 2030 دو سوم از ماشین‌های هوندا الکتریکی، هیدروژنی یا هیبرید باشد و تا سال 2050 تولید دی‌اکسید کربن توسط کارخانه به صفر برسد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان