«سال‌ها پس از جنگ»؛ پژوهشی مردم‌شناسانه در جنوب ایران

طرح تحقیقاتی «سالها پس از جنگ؛ مردم‌شناسی تصویری و تفسیری جنگ در سر پل ذهاب و قصر شیرین»، تغییرات سال‌های بعد از جنگ در این شهرستان‌ها را به تصویر می‌کشد .

«سال‌ها پس از جنگ»؛ پژوهشی مردم‌شناسانه در جنوب ایران

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مینوسلیمی کارشناس و مجری این طرح، دوران دفاع مقدس را یکی از مهم‌ترین برهه‌های تاریخی و هویت‌ساز ایران دانست و گفت : این دوران به دلیل ماهیت، اهداف و ابعادش پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غیرقابل پیش بینی در جامعه ایران به جای گذاشته است.

او با بیان این‌که روایت این عکس‌ها این امکان را به محقق می‌دهد تا به شکل جامعی به جهان تجربیات دیگر انسان‌ها دست پیدا کند، بیان کرد: این پژوهش در تلاش است که به تهیه مجموعه  عکس  و تفسیر آن‌ها با عنوان سال‌ها پس از جنگ بپردازد.

وی هدف این پژوهش را به تصویر کشیدن سال‌های پس از جنگ و تغییرات آن در شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین اعلام کرد و گفت : تغییراتی که بر زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی مردمان این مناطق تاثیر برجسته‌ای گذاشته‌اند و جـزء پـردوام‌تـرین پدیده‌ها هستند و خاطرات استواری را در ذهن کسانی که که آنها را تجربه می‌کنند، باقی گذاشته‌اند.

 این پژوهشگر با بیان این مطلب که برای پژوهش خود از روش عکاسی و مستند سازی بهره برده است اعلام کرد که در حال حاضر این پژوهش در مراحل نهایی خود به سر می‌برد .

شناخت تاثیرات جنگ، به برنامه‌ریزی‌های راهبردی کمک می‌کند

علیرضا حسن‌زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ارتباط با این طرح پژوهشی گفت:  یکی از موضوعات مهم مورد مطالعه در پژوهشکده مردم شناسی موضوعی است که ما آن را با عنوان میراث دفاع و استقلال باز می‌شناسیم و شهادت و جانفشانی‌های مردم ایران را در دفاع از سرزمین خود در بر دارد.

وی یکی از فعالیت‌های اساسی و راهبردی این پژوهشکده را شناخت وقایع مهم و هویت بخش در جامعه دانست و اظهار کرد: شناخت تاثیرات میراث جنگ تحمیلی با عنوان یکی از عناصر هویت بخش جامعه ما را در برنامه‌ریزهای راهبردی کشور در همه‌ی بخش‌ها (فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) یاری می‌کند.

کمک به برنامه‌ریزان مناطق جنگ‌زده

نازی موسوی مدیر گروه مردم شناسی اجتماعی نیز در این مورد گفت:  نتایج این پژوهش می تواند برنامه‌ریزان مناطق جنگ‌زده را در برنامه‌ریزی در مورد مهاجران جنگ‌زده، اثرات زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و حل مشکلات وسیع اجتماعی و اقتصادی، مشکلات توانبخشی، آشفتگی‌های جمعیتی و نزول سطح و کیفیت زندگی به سبب کمبودهای فراوان ناشی از جنگ، کمک کند.

به گفته وی، این مناطق در حال حاضر در مسیر رشد و توسعه یافتگی قرار گرفته اند.

براساس این گزارش؛ یکی از برنامه‌های پژوهشکده مردم شناسی، مطالعه و پژوهش به لحاظ اهمیت موضوع برای کشور و پژوهش در مورد دوران دفاع مقدس است.

این طرح می‌تواند به عنوان مطالعه‌ای بنیادی و جزیی از سند برنامه استراتژیک و طرح جامع توسعه پایدار در مطالعات انسان‌شناسی و جزیی از برنامه‌های تخصصی و کاربردی دانش انسانی و مردم شناختی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر