ماهان شبکه ایرانیان

سایپا شاهین ایمن است؟

براساس اعلام سایپا، تست ایربگ و مقاومت ستون‌های سدان جدید این شرکت در سرعت ۵۶ کیلومتر انجام شده است که سرعتی کمتر از سرعت مدنظر در موسسه EuroNCAP است

«سایپا شاهین» ایمن است؟
 
فرادید؛ بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، شرکت سایپا امکانات سری نخست این خودرو را به شکل رسمی اعلام کرد. با این حال قرار است سایپا در همین سال اول تولید شاهین، 20 هزار دستگاه تولید و به بازار عرضه کند. از سوی دیگر به تازگی این شرکت تست تصادف شاهین در موسسات اروپایی را منتشر کرده است.

به گزارش فرادید، بزرگترین نقدی که در طول سال‌های گذشته به خودرو‌های ساخت داخل وارد شده، ایمنی آن‌ها بوده است. اما حالا سایپا ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد سدان جدید این شرکت آزمایشات بین المللی تصادف را پشت سر می‌گذارد.

البته این تست‌ها تاکنون از سوی هیچ کدام از موسسات اروپایی تایید نشده، اما براساس گزارش‌ها این تست در کشور پرتغال صورت گرفته است.

در این ویدئو، شاهین پس از برخورد با مانع روبرو تنها در بخش جلو آسیب دیده و ستون و رکاب‌های کناری بدون هیچگونه آسیبی سالم می‌مانند. با اینکه سایپا نام موسسه را اعلام نکرده و تست نیز در سرعت متوسطی انجام گرفته، اما این رویکرد تازه سایپا در ارتقا سطح ایمنی محصولاتش قابل قبول است و باید این اقدام را به فال نیک گرفت.

سایپا در باره این آزمایش این گونه توضیح داده است که "یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال 2018، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیقتری قرار میگیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استاندارد‌های مختلف بررسی می‌شود."
 
این شرکت همچنین اضافه کرد که با توجه به اینکه تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوز‌های ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست 56 کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد 100 درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه رو مورد سنجش قرار گرفته است. "

«سایپا شاهین» ایمن است؟

براساس اعلام سایپا، تست ایربگ و مقاومت ستون‌های سدان جدید این شرکت در سرعت 56 کیلومتر انجام شده است که سرعتی کمتر از سرعت مدنظر در موسسه EuroNCAP است. در یوروانکپ سرعت تست تصادف مشابه 64 کیلومتر در ساعت است. با این وجود نمی‌توان گفت سایپا شاهین چند ستاره از EuroNCAP به صورت دقیق می‌گیرد، اما با مشاهده سایر تست‌های این دو مرکز و مقایسه آن‌ها با یک دیگر می‌توان حدس زد که شاهین می‌تواند در تست تصادف EuroNCAP سه ستاره ایمنی را از 5 ستاره در این قسمت به‌دست بیاورد. امتیازی که تقریباً در دسته متوسط قرار می گیرد.

ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد که عملکرد کیسه‌های هوا در زمان مشخص مناسب بوده است. همچنین جذب نیروی حاصل از تصادف، از ناحیه جلو توسط ستون‌های A خودرو که نشان‌دهنده جذب کامل نیرو در بخش جلویی (محفظه قوای محرکه و سر شاسی‌ها) شاهین است (ستون عمودی، ورق سقف، شیشه جلو، در‌های جلو و رکاب سالم هستند) را نمایش می‌دهد که گواه بر مقاوم بودن خودرو در برابر ضربه از نمای روبه‌رو است.

در مورد تست تصادف باید به این نکته اشاره کرد که موسسه‌های زیادی در سراسر جهان تست‌های تصادف انجام می‌دهند که مهم‌ترین و البته سخت‌گیر‌ترین آن‌ها موسسه‌های EuroNCAP اتحادیه اروپا و IIHS آمریکای شمالی است.

اما مرکز مهندسی و اعتبارسنجی که تست تصادف شاهین سایپا را بررسی کرده است به‌عنوان نماینده EuroNcap، CNCAP، KNCAP، ANCAP، IIHS و NHTSA در آسیا شناخته می‌شود. این مرکز به‌عنوان یکی از مراکز تست‌های فنی، مجموعه‌های الکتریکی، سامانه‌های خودران، تست تصادف، تست دوام و کیفیت و… برای خودروسازانی، چون نیسان، مزدا، تویوتا، میتسوبیشی، فولکس‌واگن و… مورداستفاده قرار می‌گیرد و همچنین اعتبارنامه‌های استاندارد‌های ECE، EEC و… را برای خودرو‌های مختلف صادر می‌کند.
 
با این حال باید گفت که تست‌های تصادف و گرفتن ستاره ایمنی، حاصل نتیجه مجموعه‌ای از تست‌ها در یک موسسه است و باید نتیجه تست تصادف این خودرو از کناره‌ها به ستون و همچنین عملکرد سیستم‌های ایمنی خودرو را نیز مشاهده کرد تا خودرو مورد قضاوت قرار گیرد. با این اوصاف باید تمام این تست ها را در هم قرار داد تا به این نتیجه رسید که شاهین در یک موسسه‌ای همچون EuroNCAP چند ستاره ایمنی را به صورت کلی بدست خواهد آورد.
 
«سایپا شاهین» ایمن است؟

امکانات سری نخست شاهین

سایپا شاهین خودرویی مدرن برخوردار از طراحی جدید و ساختاری تازه است که کیفیت بسیار بالاتری را نسبت به ساخته‌های پیشین شرکت سایپا ارائه می‌کند. این خودرو شهری با اعلام رسمی سایپا در نخستین سری تولید انبوه با این امکانات به دست مشتریان می‌رسد: " کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز‌های دیسکی جلو و عقب با سامانه‌های ABS، EBD و BAS، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، استارت دکمه ای، سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، سانروف، دما سنج محیط، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، چراغ مشایعت تا منزل، استاندارد صندلی‌های ایزوفیکس، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، نشان تعویض دنده GSI، فرمان کمکی برقی یا EPS، نمایشگر 7 اینچی لمسی، سامانه رهیاب ماهوارهای، بلوتوث و رینگ آلومینیومی 15 اینچی. " فعلا تجهیزات تیپ‌های لوکستر شاهین اعلام نشده است.

این سدان مدرن که در سگمنت C طراحی شده، نخستین محصول کاملا ایرانی سایپا در این رده است که قدرت رقابت با ساخته‌های داخلی و خارجی را دارد. این خودرو که قصد دارد در کلاس سواری‌های 4.5 متری عرض اندام نماید، باید بتواند جایگاه خود را در بازاری مملو از خودرو‌هایی چینی و کر‌ه‌ای پیدا کند. محصولاتی که عمدتا بین 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان قیمت داشته و عموما از برند‌های چری، ایران خودرو، کیا، هیوندای، مزدا، پژو و میتسوبیشی هستند. شاهین که فرم طراحی جالبی دارد، بار‌ها در مجامع مختلف نسبت به دنا از نقطه نظر طراحی مورد تحسین قرار گرفته است. در عین حال طیف امکانات، سطح ایمنی و برخی دیگر از ویژگی‌های شاهین این خود را در موقعیتی مناسب نسبت به سایر رقبا جهت تولید انبوه و فروش بالاتر قرار می‌دهد.

با این حال، سایپا وعده داده شاهین را در سال اول تولید این خودرو را به 20 هزار دستگاه برساند. رقمی که نه تنها به سلطه شاهین در این بخش از بازار منجر خواهد شد که زمینه ساز رشد درآمد‌های بزرگترین سازنده خودرو در ایران را فراهم می‌کند. این خودرو که پیش‌تر قرار بود از تیرماه 1399 به تولید انبوه برسد، طبق شنیده‌ها در هفته‌های اخیر آماده ورود به خط تولید شده و با افتتاح و رسیدن به تیراژ روزانه بالا فاصله چندانی ندارد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان