چرایی تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم‌ ازدواج

ازدواج پدیده‌ای اجتماعی و پیوند مشترک بین زوجین است که با حفظ استقلال در جهت تکامل شخصیت و شکوفایی استعداد طرفین اتفاق می‌افتد، بهداشت روانی نسل‌های جامعه در گرو تأمین بهداشت روانی خانواده

چرایی تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم‌ ازدواج

گوهر یسنا انزانی- روانشناس

 

تحریریه زندگی آنلاین : ازدواج پدیده‌ای اجتماعی و پیوند مشترک بین زوجین است که با حفظ استقلال در جهت تکامل شخصیت و شکوفایی استعداد طرفین اتفاق می‌افتد، بهداشت روانی نسل‌های جامعه در گرو تأمین بهداشت روانی خانواده به عنوان کانون مملو از امنیت و آرامش برای تحول و رشد اهداف و استعدادهاست و هرگونه آسیبی که به مکانیسم خانواده وارد شود می‌تواند نسل آینده را درگیر و بالطبع جامعه را دچار چالش‌های زیادی کند.

توقع‌های بی‌جا، تجمل‌گرایی، درک نکردن یکدیگر و دخالت‌های بی‌مورد اطرافیان از آسیب‌هایی است که می‌تواند به مکانیسم خانواده وارد شود، اگرچه گرایش به زیبایی از ابعاد وجود انسان است اما تجمل‌گرایی یعنی میل و رغبت به تجملات، زرق و برق و آسیب‌ها آثار نامطلوبی را در پی دارد. به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر فراموشی یاد خدا، مصرف‌گرایی و تقلیدهای ناصحیح، ترس‌های شدید از قضاوت دیگران و آرزوهای سرکوب شده والدین باعث شده بسیاری از جوانان علیرغم هزینه زیادی که برای برپایی مراسم عروسی و جهیزیه می‌کنند، زندگی مشترک‌شان به جدایی ختم شود.

علت توجه به تجمل‌گرایی در برخی از افراد جامعه نفوذ فرهنگ بیگانه، چشم و همچشمی، عقده حقارت از دوران کودکی، عدم توانایی اقتصادی است. به نظر می‌رسد نوجوانان و جوانان با توجه به نفوذ فرهنگ بیگانه و سریال‌هایی که تماشا می‌کنند، قادر به دیدن محدودیت‌ها و توانمندی‌های خود نیستند. به نظر ذهن برخی ازجوانان شرطی شده و با توجه به کارتون‌های دوران کودکی آنها به این باور رسیده‌اند که باید ازدواج بسیار پر زرق و برقی داشته باشند. آنان خرج زیاد برای خرید جهیزیه و تعیین مهریه سنگین و تجمل‌گرایی را در زندگی مهم می‌دانند و بعضاً مشاهده می‌شود که بسیاری از زوجین از وسایلی که برای جهیزیه خود خریداری کرده‌اند تا چند سال‌ بعد از شروع زندگی مشترک استفاده نمی‌کنند.

بیشتربخوانید:

ایده‌های تم عروسی پاییزی

ترفندهای شیک پوش بودن در مراسم عروسی

در حال حاضرشیوع ویروس کرونا باعث تغییر سبک زندگی شده و لازم است در این راستا روی باورها و تغییر سبک زندگی خود کار کنیم. شاید ازدواج آسان به جوانانمان کمک کند که روزهای بهتری در کنار همسرشان سپری کنند. هیچ پژوهشی مبنی بر اینکه افرادی که مراسم عروسی تجملاتی برگزار کردند، زندگی پایدارتری داشته‌اند، وجود ندارد.

از این رو زوجینی که بتوانند نسبت به یکدیگر شناخت کسب کنند، با یکدیگر برای زندگی‌شان تلاش کنند، همدلی داشته باشند، روی اعتماد به نفس خود کار کنند و ترس خود را از قضاوت دیگران و بی‌ارزشی کاهش دهند و آرزوهای خود و والدینشان را به شکل منطقی‌تری ارزیابی کنند زندگی سالم‌تر و در عین حال محکم‌تری خواهند داشت چراکه براساس پژوهش‌های موجود در ایران طلاق عاطفی به شدت رو به افزایش است و این دسته از زوجین علیرغم برگزاری مراسم‌های تجملاتی، به اجبار با یگدیگر زندگی می‌کنند.

بیشتربخوانید:

جشن عروسی 5 دقیقه‌ای که تنها میهمان آن کرونا بود! + عکس

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان