بازسازی آپارتمان کوچک اما جادار!

بازسازی : شهرهای بزرگ امروزی مملو از خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک هستند

بازسازیشهرهای بزرگ امروزی مملو از خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک هستند. دیگر آپارتمان‌های 50، 60، و 70 متری چیزی عجیبی به نظر نمی‌رسند و بسیاری از مردم در چنین خانه‌های کوچکی زندگی می‌کنند. با گسترش چنین فضاهای مسکونی، طراحان داخلی و معماران به این فکر افتادند که آپارتمان‌های کوچک را به‌ گونه‌ای طراحی و بازسازی کنند که بتوان بیش‌ترین استفاده را از فضاهای مختلف آن برد. به همین دلیل ایده‌های زیادی در این زمینه به کار گرفته می‌شود تا ساکنان این نوع خانه‌ها بتوانند راحت و بدون دردسر در آن‌ها زندگی کنند. البته بازسازی این فضاها به عوامل مختلفی چون نوع سازه، توان مالی ساکن آن، محدودیت‌های آن، و غیره بستگی دارد.  در این مطلب می‌خواهیم در مورد بازسازی خانه‌ای در کشور ژاپن با شما صحبت کنیم که مساحت آن فقط 64 متر است، با چیدانه همراه باشید تا با هم ایده های کاربردی بازسازی این آپارتمان کوچک را دنبال کنیم. 

راه های ارتباطی در پلان

معماران: سیناتو (Sinato)

مکان: فوجیگائوکا (Fujigaoka)، اوبا وارد (Aoba Ward)، یوکوهاما، منطقه کاناگاوا، کشور ژاپن

معمار مسئول پروژه: چیکارا اونو (Chikara Ohno)

مساحت: 64 متر مربع

سال بازسازی: 2014

عکس‌ها از: توشیوکو یانو (Toshiyuki Yano)

استفاده از کوسن هماهنگ با فضای چوبی

از زبان معمار پروژه

این واحد که در یک مجموعه آپارتمانی که 26 سال از زمان ساخت آن می‌گذرد قرار دارد برای یک زوج بازسازی شده است. با قرار دادن اتاق خواب و یک محل تعویض لباس در سمت دیواری که بار زیادی روی آن بود و پیش از بازسازی هم در این خانه قرار داشت، دو پنجره‌ای که در سمت جنوبی قرار داشتند توسط یک فضای باز به شکل L با کل مجموعه ارتباط پیدا کردند. هدف از این کار ایجاد فضایی بود که در آن نور طبیعی و هوای تازه جریان داشته باشد و سراسر فضا را پوشش دهد.

مطلب پیشنهادی : پله اول بازسازی ، محاسبه هزینه ها

25 پلان باز برای بزرگ شدن آپارتمان های کوچک!

استفاده از پرده های کرکره ای در فضا

فضای باز Lشکل هم‌چنین آشپزخانه و دستشویی را در خود جای داده است و برخلاف این‌که دستشویی به طور معمول در فضای حمام که فاقد پنجره است قرار می‌گیرد، در فرایند بازسازی این واحد دستشویی در یک محیط پرنور قرار گرفت تا هوای تازه بیرون وارد آن شود و در عین حال پیوند خود را با دیگر قسمت‌های خانه حفظ کند.

جدا کردن اتاق خواب از دیگر فضاها

دیواری چوبی که به شکل L است و نقش یک پارتیشن میان فضای باز خانه و اتاق خواب را بازی می‌کند یک قطعه چوبی بزرگ است که می‌توان بر روی آن تابلو و آثار هنری را آویزان کرد، بر روی قفسه‌های آن کتاب گذاشت، و بر روی سکوی آن نشست. در واقع این دیوار بزرگ چوبی عنصر اصلی و مرکزی این خانه نقلی است.

استفاده از میز و صندلی ها با رنگ شاد در فضا

فضای جلوی پنجره‌ها، که ما در مرحله طراحی این خانه به آن نام تراس درونی دادیم، یک فضای مشترک و بزرگ است که در واقع نقش میانجی را بین دیگر قسمت‌های خانه بازی می‌کند. این دیوار فضای باز و اتاق خواب را به هم پیوند می‌هد و در قسمت جنوبی این خانه قرار گرفته است. هم‌چنین در نزدیکی این فضا یک میز غذاخوری کوچک نیز قرار داده شده است.

استفاده از کوسن هماهنگ با فضای چوبی

به جای خلق فضایی که قسمت‌های مختلف آن به طور جداگانه کارایی دارند و به منظور ایجاد خانه‌ای که ساکنان آن بتوانند به راحتی در قسمت‌های آن حرکت کنند و احساس خفگی و کم‌جایی در خانه خود نکنند، ما تصمیم گرفتیم تا قسمت‌های مختلف این خانه را با استفاده از وسایل چند منظوره در فضاهای کوچک به گونه‌ای طراحی کنیم که پیوند ارگانیکی با هم داشته باشند و ساکنان آن بتوانند به راحتی به این قسمت‌ها دسترسی داشته باشند.

استفاده از فرش در فضا

توجه به باز بودن فضاها و روشن بودن آن ها و ارتباط ساده با یکدیگر از ویژگی های شاخص این آپارتمان کوچک می باشد.

آشپزخانه چوبی

حتی آشپزخانه این آپارتمان هم در عین جدا بودن دارای پیوند نا محسوسی با دیگر فضاها می باشد. 

اگر شما هم در خانه کوچکی زندگی می کنید که قصد دارید دکوراسیون آن را تغییر دهید سوالات خود را در قسمت بحث و گفتگوی چیدانه مطرح کنید تا اهالی فن و علاقه مندان به طراحی داخلی به شما پاسخ گویند.

مطالب بیشتر: طراحی آپارتمان 40 متری با وسایل کم جا

وسایل کم جا، نجات بخش خانه های کوچک

منبع : archdaily ؛ گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان