حقوق زنان روستایی در سایه فراموشی

یک جامعه شناس به مناسبت روز جهانی زنان روستایی‌ درباره زنان روستایی و حقوق آنان، توضیحاتی داد.

حقوق زنان روستایی در سایه فراموشی

حقوق زنان روستایی در سایه فراموشی

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، 15 اکتبر مصادف با روز جهانی زنان روستایی است که امسال با شعار "مقاوم سازی زنان روستایی در برابر ویروس کرونا " گرامی داشته شده است.

برخی از جامعه شناسان بر این باور هستند که وقتی صحبت از زنان می‌شود مظلومیت و تحقق نیافتن حقوق آن‌ها به عنوان یک جنس برابر با جنس مقابل در اذهان تداعی می‌شود و این موضوع حاکی از نوعی مظلومیت، فراموش شدگی نسبی، پایمال شدن حقوق و بی توجهی در فرهنگ است که متاسفانه زنان به عنوان یک فرد لازم التوجه شناخته می‌شوند که باید آن‌ها را حمایت کرد.

همیشه حقوق زنان با کودکان و با بودن در کنار آن‌ها مطرح می‌شود که با وجود  متحمل شدن سختی های زیادی در زندگی، اما آن طور که باید به حق خود دست پیدا نمی کنند و این مردان هستند که به عنوان جنس قوی شناخته می شوند و همیشه تمام حقوق متعلق به آن هاست.

این جامعه شناسان تاکید می‌کنند که همیشه زنان به ویژه زنان روستایی مظلوم بوده اند و در حقیقت، هیچ گاه آن طور که باید و شاید به حق و حقوق خود نرسیده اند.

جعفر بای جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با زنان روستایی و حقوق آن‌ها در جامعه، اظهار کرد: زن روستایی همیشه مظلوم است چرا که او محرومیت آموزشی را چشیده و نتوانسته با وجود داشتن استعداد‌های فراوان به آموزش‌های مطلوب دست یابد.

وی بیان کرد: با توجه به مظلومیت زنان روستایی، دفاع از این زنان باید در راستای حمایت همه جانبه از آن‌ها به منظور تامین نیاز‌های اولیه زندگی شان و شکوفا کردن استعداد‌ها و تحق حقوق انسانی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها انجام شود و در این میان، حقوق جنسیتی زنان روستایی از جمله مسائل بسیار مهمی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد چرا که این زنان، قشر فراموش شده‌ای هستند و محرومیت های مضاعفی را تجربه کرده اند.

بای با اشاره به نقش مهم زن روستایی در اقتصاد خانواده، گفت: زن روستایی به عنوان همسر و همراه، پا به پای شوهر خود چرخه اقتصادی را می‌چرخاند و نقش کلیدی را در خانواده و جامعه بر عهده دارد. این در حالی است که با وجود تمام تلاش‌های بی شائبه، حق و حقوق او بسیار ناچیز است تا جایی که یک دوم مرد دستمزد دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: زن روستایی در تمامی ابعاد جامعه از آموزش و بهداشت گرفته تا حقوق اجتماعی خود مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است که نه تنها در چنین مناسبت‌هایی بلکه در تمامی ایام باید به جایگاه والا و واقعی خود دست یابد. چرا که 30 درصد جمعیت زنان کشور را زنان روستایی تشکیل می‌دهند و برای همه آن‌ها باید تمهیدات ویژه‌ای قائل شد.

این جامعه شناس تأکید کرد: اگر بستر حقوق زنان روستایی و شهری برابر باشد قطعا شاهد درخشش و شکوفایی ویژه‌ زنان روستایی کشور خواهیم بود.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر