کمک به حفظ محیط‌زیست یا منفعت‌طلبی

پس‌لرزه‌های معرفی پرچمدار جدید اپل

دنیای‌اقتصاد : با گذشت چند روز از معرفی پرچمدار جدید گوشی‌های اپل، این شرکت با انتقادهای زیادی از سوی کاربران، منتقدان و حتی کنایه‌هایی از سوی شرکت‌های رقیب روبه‌رو شده است

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که این شرکت امسال در رونمایی از محصولات جدید اعمال کرده، حذف هدفون و آداپتور شارژر از جعبه محصولات است. پس از گذشت زمان اندکی مشخص شد که تمامی گوشی‌های هوشمندی که از طریق اپل استور نیز سفارش داده می‌شوند (حتی مدل‌های پیشین آی‌فون) بدون آداپتور شارژر عرضه خواهند شد. مدیران اپل، دلیل این کار را حمایت از محیط‌زیست و تسهیل ارسال بسته‌ها به واسطه کوچک شدن بسته‌بندی محصولات عنوان کرده‌اند. نایب رئیس واحد ابتکارات محیطی، قانونی و اجتماعی اپل، در مراسم رونمایی آی‌فون 12 گفت که درحال حاضر بدون احتساب آداپتورهای شخص ثالث، حدود 2 میلیارد آداپتور در جهان وجود دارد و شرکت اپل قصد دارد با حذف این آیتم از جعبه محصولات، انتشار کربن و استخراج مواد معدنی با ارزش را کاهش دهد. وی افزود: در مجموع تغییرات ایجاد شده در خانواده آی‌فون 12، باعث کاهش انتشار سالانه 2 میلیون تن کربن در محیط‌زیست‌می‌شود و این تغییر معادل آن است که هر سال 450 هزار اتومبیل را از جاده‌ها خارج کنید.

در کنار تمامی انتقادات مثبت و منفی کارشناسان نسبت به کارآیی این حرکت شرکت اپل درحفاظت از محیط‌زیست، موجی از نارضایتی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. کاربران معتقدند قصد اصلی اپل از حذف این لوازم جانبی، کاهش هزینه‌های شرکت بوده، نه اهداف زیست‌محیطی؛ اپل اعلام کرده کاربران می‌توانند با پرداخت 39 دلار شارژر«مگ‌سیف» و 99/ 49 دلار ایرفون‌های بی‌سیم «بیت فلکس» را بخرند و به این ترتیب کاربران باید حدود 90 دلار برای خرید این ابزارها پرداخت کنند.

در زمان رونمایی، اپل اعلام کرد که آی‌فون 12 مینی و آی‌فون 12 به ترتیب با قیمت‌های 699 و 799 دلار عرضه خواهند شد. اما حقیقت آن است که تنها در صورتی که کاربر، این دو گوشی را از یکی از دو شرکت مخابراتی ورایزن و ای‌تی‌اند‌تی خریداری کند، ‌می‌تواند همین قیمت را پرداخت کند؛ در غیر این صورت، باید 729 دلار برای آی‌فون 12 مینی و 829 دلار برای آی‌فون 12 پرداخت شود. همچنین هیچ‌یک از این دو گوشی به ایرپاد (20 دلار) و شارژر دیوار یو‌اس‌بی‌سی (20 دلار) مجهز نخواهند بود. این درحالی است که قیمت آی‌فون 11 برابر با ایرپاد و شارژر برابر با 699 دلار عنوان شد. به این ترتیب ‌می‌توان گفت که آی‌فون 12 حدود 170 دلار گران‌تر از مدل سال قبل است.

اپل همچنین قصد دارد قیمت آی‌فون 10آر و آی‌فون 11 را نیز با کاهش قیمت 100 دلاری عرضه کند و به ترتیب با بهای 499 و 599 دلار به فروش برساند. اما اپل اعلام کرد که این گوشی‌ها نیز بدون شارژر دیوار و ایرپاد عرضه خواهند شد و این یعنی کاربر باید 40 دلار اضافی برای خرید این دو محصول جانبی پرداخت کند.

برخی رقبای این شرکت یعنی سامسونگ و شیائومی درحالی پست‌های طعنه‌آمیزی نسبت به این حرکت اپل درحساب‌های توییتری خود منتشر کردند که گمانه‌زنی‌هایی نسبت به تکرار حذف شارژر از بسته‌ها توسط دیگر شرکت‌های تولید‌کننده گوشی موبایل، از جمله شرکت‌های کره‌ای این صنعت به گوش می‌رسید.

شرکت سامسونگ در پستی کنایه‌آمیز درحساب توییتری خود اعلام کرد: «گلکسی همه آنچه که به دنبالش هستید، در اختیار شما قرار می‌دهد. از ابتدایی‌ترین لوازم جانبی مانند شارژر تا بهترین دوربین‌، باتری‌، کارآیی‌، حافظه و حتی نمایشگر 120 هرتز، همه را در گوشی‌های هوشمند گلکسی در اختیار خواهید داشت.» شیائومی نیز در پست توییتری دیگری اعلام کرد که هیچ چیزی را از جعبه گوشی می‌T10 پرو حذف نخواهد کرد و کاربران نیازی به نگرانی در این باره ندارند. وان‌پلاس نیز عرضه گوشی هوشمند وان پلاس T8 با شارژر 65 واتی را تاکید کرد.

انتقادهای روانه شده به سمت محصولات جدید شرکت اپل به همین جا ختم نمی‌شود و کارشناسان نسبت به کارآیی برخی ویژگی‌های جدید ارائه شده بدگمانند و معتقدند تعدادی از کارآیی‌های مهمی که در دیگر محصولات بازار لحاظ شده، در محصولات جدید اپل گنجانده نشده است.

یکی از ویژگی‌هایی که در این مراسم، از سوی مدیران اپل مورد تاکید بسیاری قرار گرفت، استفاده از فناوری 5G فوق سریع در آی‌فون‌های جدید بود. اما نکته اینجاست که بسیاری از خریداران نمی‌توانند از این فناوری استفاده کنند، چراکه طبق اعلام اپل، آی‌فون‌های 12 مجهز به استاندارد mmWave (با سرعت 5G بالا) تنها در آمریکا عرضه خواهند شد و کاربران سایر کشورها از آن بی‌بهره خواهند بود. برخی کارشناسان معتقدند حذف تعدادی از لوازم جانبی از سوی این شرکت برای کاهش قیمت تمام شده گوشی‌ها و پوشش هزینه بالای استفاده از مودم‌های گران قیمت mmWave است.

یکی دیگر از قابلیت‌های آی‌فون 12، احیای دوباره محصولات جانبی با برند مگ سیف است که در قالب شارژر، کیس و کیف عرضه ‌می‌شود. شارژرهای مگ سیف از فناوری شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی ‌می‌کنند. استفاده از این فناوری سبب شده تا اپل این پیشرفت‌ها را در استاندارد شارژ وایرلس Qi لحاظ نکند. درحال‌حاضر، اگر کاربران آی‌فون 12 بخواهند از فناوری شارژر‌وایرلس سریع 15 واتی استفاده کنند، باید شارژرهای مگ سیف را خریداری کنند.

بیزینس اینسایدر در گزارشی به بررسی برخی از قابلیت‌های مفید اندرویدی پرداخته است که در گوشی‌های آی‌فون جدید لحاظ نشده‌اند. هنگامی که اپل، «آی‌پدایر» جدید خود را با امکان «تاچ‌ای‌دی» معرفی کرد، انتظار می‌رفت اسکن اثر انگشت به آی‌فون هم بازگردد اما متاسفانه این مساله درباره آی‌فون 12 صدق نکرد و این گوشی هم مانند مدل‌های مدرن دیگر آی‌فون تنها از Face ID پشتیبانی می‌کند و حسگر اثر انگشت در این گوشی تعبیه نشده است. در شرایطی که اکثر افراد به‌دلیل استفاده از ماسک، ناچارند رمز عبور را برای ورود به گوشی تایپ کنند، معرفی مجدد «تاچ‌ای‌دی» برای آی‌فون از سوی اپل می‌توانست اقدام مناسبی باشد. برخی از گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ گلکسی اس 20، گلکسی نوت 20 و وان پلاس 8 پرو هم امکان تشخیص اثر انگشت را دارند و هم می‌توانند با تشخیص صورت کاربر، از حالت قفل خارج شوند. مدل جدید پیکسل 5 گوگل هم حسگر اثر انگشت دارد اما فاقد امکان تشخیص چهره است.

اپل‌واچ از زمان آغاز عرضه مدل سری 5 در سال گذشته، قابلیت نمایشگر همیشه روشن داشت اما این قابلیت هنوز در آی‌فون دیده نشده است. گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ گلکسی اس 20، گلکسی نوت 20 و گوگل پیکسل 5 نمایشگرهایی دارند که می‌توانند اطلاعاتی نظیر زمان، تاریخ، سطح باتری و نوتیفیکیشن‌های خوانده نشده را حتی وقتی صفحه خاموش است، نشان دهند. این امر مشاهده اطلاعات با یک نگاه و بدون نیاز به باز کردن گوشی را راحت‌تر می‌کند. آی‌فون 12 قابلیت نمایشگر همیشه روشن ندارد اما اپل صفحه نمایش آی‌فون را به شکل‌های دیگری مانند استفاده از نمایشگرهای OLED استاندارد برای همه مدل‌های این گوشی و بهبود دوام آنها با یک پوشش محافظ سرامیکی بهبود بخشیده است. شماری از گوشی‌های اندرویدی مانند مدل‌های سامسونگ، گوگل و وان‌پلاس نمایشگرهایی دارند که قادرند به نرخ‌های ریفرش بالاتر برای اسکرول روان‌تر برسند. گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 20، گلکسی نوت 20 اولترا و وان پلاس 8 پرو می‌توانند نرخ ریفرش صفحه نمایش را به 120 هرتز افزایش دهند درحالی‌که نرخ ریفرش یک گوشی هوشمند متوسط 60 هرتز است. این قابلیت که باعث می‌شود گشتن در نرم‌افزار تلفن سریع‌تر به‌نظر برسد در آی‌فون وجود ندارد اما در ‌آی‌پد پرو عرضه شده است. تبلت پیشرفته اپل قابلیتی به نام «پرو موشن» دارد که نرخ ریفرش صفحه نمایش را تقویت کرده و تا 120 هرتز می‌رساند. این قابلیتی است که اپل برای استفاده با قلم اپل ایده‌آل توصیف کرده است.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان