مازیار دانیالی؛ تیگو 7 یکی از محصولات کمپانی چری چین است که در بازار ایران نیز عرضه شده است. اخیرا مدل 2020 این خودرو نیز وارد خط تولید انبوه شده که احتمالا باید منتظر حضور آن در کشورمان نیز باشیم.
نسل اول تیگو 7 به عنوان یک کراس اوور جمع و جور در سال 2016 روی خط تولید قرار گرفت که همین مدل نیز وارد بازار ایران شد. در سال 2018 اولین فیس لیفت در نسل اول معرفی شد.
نسل دوم تیگو 7 نیز با مدل 2020 معرفی شده که تغییرات ظاهری جدی را همراه خود دارد. این محصول احتمالا در دو مدل پرو و معمولی ارائه میشود که تفاوت تصاویر در قسمت گریل (جلو پنجره) و چراغهای عقب به همین مورد مربوط میشود.
طراحی
همانطور که مشاهده میکنید در نمای جلو؛ دماغه خودرو کاملا بازطراحی شده و خبری از الگوی قبلی نیست. چراغهای خطی و گریل (جلوپنجره) بزرگ شباهت زیادی به شاسی بلندهای خانواده WEY در گریت وال موتورز دارد که البته جای تعجب نیست، زیرا طراح این محصول در چری یعنی Ajay Parameswaran سابقه همکاری با گریت وال را نیز در رزومه خود دارد. وی طراح سابق تاتا موتورز هند است.
پس اینجا برای افرادی که قبلا محصولات وی را دیده اند غافلگیری چندانی وجود ندارد، اما به هر ترتیب برای چری یک تغییر مهم محسوب میشود. بامپر (سپر) جلو نیز جزئیات اسپرت و لوکس مناسبی را همراه دارد که با بافت تابشی یا بارانی کرومی گریل و لوگوی سازنده به خوبی هماهنگ میشود.
در نمای عقب نیز چراغهای اصلی یکپارچه، بامپر حجیم و خروجیهای اگزوز کرومی بزرگ جلب نظر میکنند. این خودرو از منظر ابعاد برابر با 4470 میلیمتر در طول، 1837 میلیمتر در عرض و 1670 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز برابر با 2670 میلیمتر است.
فاصله خودرو از سطح زمین برابر با 210 میلیمتر و وزن خالص با توجه به نوع پیشرانه و جعبه دنده از 1401 تا 1438 کیلوگرم محاسبه شده است.
کابین و امکانات هوشمند
فضای داخلی کابین با توجه به تصاویر محیطی مطلوب و زیبا است که از تم دو رنگ یعنی مشکی به عنوان رنگ اصلی و یک رنگ مکمل استفاده میکند. عناصر کرومی نیز بر جذابیتهای این فضا افزوده است.
از امکانات باید نمایشگر دیجیتال برای نشانگر آمپر (آپشن)، نمایشگر تبلتی اصلی ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی، 19 دستیار فعال رانندگی و سطح 2 رانندگی خودران، سیستم تهویه هوشمند با استاندارد N95 و سیستم ریموت تصویه هوای داخل کابین، شارژ بی سیم با استاندارد Qi، سانروف پانورامیک 1.1 متر مربعی و ... اشاره کرد.
ایمنی
در بخش ایمنی نیز میتوان به مواردی مانند ورود بدون کلید، نمایش نقاط کور دید راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط، سنسور برخورد برای تمام دربها هنگام باز شدن، نوربالای اتوماتیک و ... اشاره کرد.
پیشرانه
در این قسمت احتمالا دو انتخاب پیش روی مشتریان قرار خواهد داشت. یکی نمونه 1.5 لیتری توربوشارژ که 156 اسب بخار خروجی و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه که در نسل قبل تیگو 7 نیز استفاده شده دارای آمار مصرف سوخت 9 لیتر در شهر، 5.7 لیتر در بزرگراه و 6.9 لیتر در حالت ترکیبی است. این نمونه با جعبه دنده 6 سرعته دستی یا دی سی تی هماهنگ میشود.
نمونه دیگر پیشرانه 1.6 لیتر توربوی جدید است که 197 اسب بخار خروجی و 290 نیوتن متر گشتاور دارد. این نمونه با جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک هماهنگ میشود.
ترمزها در تمام چرخها دیسکی و رینگها 18 اینچی هستند. ظرفیت باک نیز برابر با 51 لیتر اعلام شده است.
نسل اول
نسخه فیس لیفت، نسل اول
نسل دوم، مدل2020