به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق سوخت، موضوعی قدیمی که از سالها قبل دغدغه تمام مسئولان بوده و کشف آن لب هر مرزی تبدیل به عادتی سالانه شده است.
اما یکی از موضوعات مورد توجه این است که کشف سوختهای قاچاق یک لیتر یا 2 لیتر نیستند بلکه از مرز صدها و هزاران لیتر عبور کرده و به میلیونها لیتر قاچاق رسیده است بر اساس آمار اعلامی تنها در سال 98 حدود 15 میلیون فرآورده سوختی قاچاق لب مرزهای همین کشور کشف شد.
قاچاق سوخت چیست؟
بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی روزانه یازده و نیم میلیون لیتر سوخت که حدود 80 درصد آن را گازوئیل تشکیل میدهد به جای آنکه در باک خودرو ایرانیان بسوزد در باک خودرو همسایگان می رود و آنجا می سوزد.
این سوخت که نیاز اصلی مردمان همین کشور است به دست قاچاقچیان و مجرمانه به آن سوی مرزها می رود و مشکلات متعددی را به وجود می آورد.
با یک سفر کوتاه به یکی از استانهای مرزی کشور به راحتی نمونههای متعددی از این قاچاق را میتوان مشاهده کرد؛ قاچاقچیان سوخت پس از جمعآوری گازوئیل آنها را در مخازن بزرگی که در خاک قرار دارد میریزند.
به گفته یکی از قاچاقچیان خودروهایی که به مرز میآید این سوختها را بار میزنند و به آن طرف مرزها انتقال میدهند؛ به گفته این قاچاقچیان هر خودرو 12 بشکه را در خود جای میدهد و با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد 12 بشکه 220 لیتری در مجموع به 2640 لیتر میرسند که با هر بار سفر خودروهای حامل سوخت، قاچاق میشوند.
16روز سفر برای درآمدی وسوسه انگیز
قیمت هر لیتر گازوئیل در ایران لیتری 300 تومان است و در پاکستان با نرخ دلار 30 هزار تومانی حدوداً به قیمت لیتری 15 هزار تومان به فروش میرود یعنی میتوان به این نتیجه رسید که قاچاقچیان با هر بار سفر خود حدود 38 میلیون تومان به جیب میزنند.
یکی از قاچاقچیان سوخت درباره کار خود میگوید از زاهدان بارها زده میشود و به خاش می آید و سپس از اینجا دوباره بار زده میشود به سراوان میرود و سپس به مرز منتقل میشود.
در روند قاچاق سوخت افراد متعددی دخیل هستند تعدادی هم این محموله قاچاق را حمل میکنند به گفته قاچاقچیان برای رساندن بار قاچاق به مقصد آنها حدود 16 روز در راه هستند و پس از سختی فراوان 15 میلیون تومان نصیب آنها میشود.
همین درآمد وسوسهانگیز منجر به آن شده که حتی افراد کم سن و سال هم به کار قاچاق روی بیاورند و به تصور خود راه صد ساله را یک شبه طی کنند در این میان و نوجوان 14 ساله هم دیده میشود نوجوانی که به سر سودای درآمد بسیار دارد و نمی داند که چه کار خطرناکی در انتظارش است.
چه سرانجامی در انتظار قاچاقچیان سوخت است؟
اما پول و ثروت تنها ظاهر این کار است زیرا بسیاری از قاچاقچیان بدون آن که پولی در جیبشان برود جان خود را در این راه از دست دادهاند و قاچاقچیان میگویند وقتی استارت خودرو را میزنند دیگر هیچ اعتمادی به بازگشت ندارند؛ این افراد یا به دست ماموران قانون میافتند یا به دلیل سرعت بالا خودرویشان واژگون می شود و زنده زنده در آتش میسوزند.
محلیان منطقه میگویند جان قاچاقچیان کف دستشان است و تمام جوانانی که در این راه قدم گذاشتهاند سوختهاند ؛ اما نکته قابل توجه این است خودروهایی که کار حمل قاچاق سوخت را انجام میدهند شاید در ظاهر نیسان به نظر برسند اما در باطن تویوتاهای آخرین مدل هستند.
دلیل اصلی روی آوردن جوانان به این شغل چیست؟
کمبود شغل مناسب، درآمد پایین در این منطقه منجر به آن شده که جوانان تصمیم بگیرند تا جانشان را در این راه تقدیم کنند و درآمدهای میلیونی که برای سودجویان ایجاد شده جوانان را به این راه میکشاند.
به گفته کارشناسان ریشه اصلی قاچاق سوخت اختلاف قیمت در ایران و کشورهای همسایه است و این اختلاف ناشی از نوسانات بازار ارز و بالارفتن قیمت آن به صورت روزانه است.
امثال این خودرو ها کم نیستند اما باید دید تا چه زمانی مسئولان بالاخره فکری به حال آن می کنند و راهی برای آن می اندیشند.
بیشتر بخوانید