مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر:

افزایش آمار معتادان همزمان با شیوع کرونا/ تولید مواد مخدر صنعتی در ایران افزایش یافته است

تویسرکان منش گفت: در دوران شیوع کرونا تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر افزایش پیدا کرده است.

افزایش آمار معتادان همزمان با شیوع کرونا/ تولید مواد مخدر صنعتی در ایران افزایش یافته است

رضا تویسرکان منش مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بحران کرونا و تاثیر آن بر مصرف مواد مخدر، اظهار کرد: بحران کرونا؛ بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را در پی داشت علاوه بر آن در درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر افزایش پیدا کرده است، گفت: در سال 2009، 210 میلیون نفر مصرف کننده مواد بودند که در سال 2018، این رقم به 269 میلیون نفر رسید و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان در طول این سال‌ها را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه 35 میلیون نفر در جهان معتاد هستند و اختلال سوء مصرف مواد دارند، ادامه داد: تعداد جمعیت مصرف کنندگان از 4.8 به 5.3 درصد رسیده است. روند گرایش به سمت مواد مخدر در سال 2007 ثابت بود، اما از سال 2009 به بعد روند صعودی پیدا کرد که دسترسی به درمان و کاهش آسیب با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

تویسرکان منش با تاکید بر اینکه در 10 سال اخیر سالی 5 درصد گرایش افراد به سمت اعتیاد افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: بحران کرونا که اتفاق افتاد دسترسی به مواد پیش ساز یا همان مواد اولیه دچار مشکل شد چرا که در جابجایی و حمل مواد مخدر، قاچاقچیان دچار مشکل شدند و مجبور به جابجایی‌های زمینی، دریایی و یا تولید مواد در داخل کشور شدند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مواد صنعتی در مقابل مواد سنتی راحت‌تر تولید می‌شود، تصریح کرد: در همین مدت کوتاه شیوع کرونا شاهد کشفیات زیاد مواد مخدر هستیم چرا که تولید مواد سنتی کار آسانی نیست و نیاز به زمین و کشت دارد در حالی که برای تولید مواد صنعتی در یک واحد آپارتمان یا به اصطلاح همان "آشپزخانه" امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در دسترسی به مواد مخدر تغییرات ایجاد شده است، اضافه کرد: مواد مخدر ارزان شده و معتادان متجاهر به مصرف هروئین تزریقی بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند پیش از این در ایران تریاک و فرآورده‌های آن (سوخته و شیره) بالاترین میزان مصرف را داشت، اما در سال‌های اخیر به ترتیب مصرف کراک، هروئین، شیشه و حشیش بیشتر شده و مصرف شیشه در این مدت چندین برابر شده است.

تویسرکان منش خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا به دلیل گران شدن مواد اولیه مواد مخدر گرایش به سمت مواد صنعتی مانند هروئین تزریقی و شیشه بیشتر شده است.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان