روشهای غلبه بر خشم

مطمئن هستم این جمله را شنیده اید که &#۸۲۲۰;خشم کشنده است

روشهای غلبه بر خشم

مطمئن هستم این جمله را شنیده اید که “خشم کشنده است.” در بسیاری از موارد، بخـصوص در دنـیـای دیوانه ای  که ما در آن زندگی می کنیم، این عبارت بسیار معنی دار میباشد. در این بخش قرار نیست در مورد خشم و غضبی که باعث شلیک گلوله، چاقو کشی و انتقام گیری انسانها از هم نوعانشان میگردد صحبتی به میان آوریم. تمرکز مـا  روی آن نوع خشم، آزردگی و ناراحـتی اسـت کـه هـر روزه گریبانگیر بسیاری از افراد کاملا نرمال جامعه میگردد.

اگر عصبانی هستید، بوق بزنید!

در برخی از کشورها این جمله را می توان به وفـور در تابـلـوی اعـلانـات نـصـب شـده در خیابانها هنگام رانندگی مشاهده کرد. مردم اینـگـونه کـشورها آنقدر عصبی هستند که توسط چنین عبارات کنایه آمیز و شوخی گونه سعی در بیان حقیقت به افراد می گردد. گوشه و کنایه جـمـله فـوق ایـن اسـت کـه هر چـقـدر بـیـشتر “بوق” بزنیم، “عصبانی تر” خواهیم شد. بـرای ایـنـکه متوجه شوید که فردی عصبی هستید، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

هنگامیکه با تاخیرها و ناکامیهای روزانه از قبیل دیر رسیدن آسانسور بـه طـبـقـه مورد نـظـر شـمـا، کـنـد پیش رفـتـن صـف صندوق سوپرمارکت، رانندگان ناشی، گستاخی نوجوانان، خرابی ماشینهای خود پـرداز و غیـره مـواجه مـی گردیـد، آیا ضمیر ناخود آگـاه شما شروع بـه گـلـگی، عیـب جویی و یا سرزنش کردن کسی می نماید؟

آیا این سرزنش باعـث جرقـه خـوردن خشم و عصبانیت شما در برابر فرد متخلف می گردد؟

آیا خشم شما خودش را بصورت عملی خشونت آمیز آشکار میکند؟

اگر پاسخ شما مثبت است، عصبانیت بـه بـخـشـی بـسیـار عادی و در عین حال بسیار ناخوشایند در زندگی شما مبدل شده است.

خشم زهرآگین است

فشار خون بالا، کاهش میزان قند خود، سردردها، میگـرن ها، اخـتلالات روانـی و حـتـی برخی از مرگ و میرها جزء اثرات جانبی عصبانیت مزمن بشمار میـرورنـد. بـرای سالهای متوالی تحقیقات و بررسیهای زیادی روی هزاران فرد داوطلب عصبانی انجام پـذیـرفـت تا دانشمـندان تـوانـستند الـگوی جـامعی بـرای ارتباط عصبانیت و سلامتی انسان بدست آوردند.

این تحقیقات اثرات خشـم بر شـرایط بالینی و حیاتی انسان را تا مشخص نموده است. بطور متوسط افرادی کـه در سراسر زندگی خود عصبانی بوده اند، 10 سال کمتر از افراد دیگری که خشم و استرس خود را کنترل نموده اند، عمر کرده اند.

خشمی که بر اثر استرس و تفکرات منـفـی حـادث مـی گـردد، مـوجـب کـاهـش سـطـح سروتونین مغز شده و عواقب زیر را به دنبال خواهد داشت:

رفتار پرخاشگرانه عمومی را افزایش میدهد.
باعث افزایـش فـعـالـیـت سیـستم عصبی سمپاتیک از قبیل تنفس و ضربان قلب میگردد.
باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک از قبیل هماهنگی و تـمـرکـز میگردد.
تاثیرات لذت بخش نیکوتین و سیگار را افزایش داده و منجر به افزایش عـادات بـد خواهد شد.
باعث پرخوری و افزایش وزن می شود.
مصرف الکل را افزایش میدهد.

قوانینی برای بهتر زیستن

قانون شماره 1: بخاطر مسائل کوچک عذاب نکشید        

همیشـه از خـود سـؤال کنید که ” آیا این موضوع آنقدر ارزش دارد که بخاطرش عصبانـی شوم؟” همیشه در مواقع تنش زا کمی فکر نمایید و با این عقیده که موضوع مورد نـظـر دارای اهمیت فوق العاده ای نیست که باعث بروز عصبانیت و خشم شما گردد، خـود را آرام نمایید تا از زندگی طولانی تر، سلامت تر و مفرح تر برخوردار گردید.

قانون شماره 2: اغلب موضوعات، مواردی بی اهمیت هستند      

اگر به مجادله ای که امروز با دوست خود یا افراد دیگر داشتید فکر کنیـد، هـیچ دلیل قانع کننده ای در بیشتر اوقات برای آن پیدا نخواهید کرد. بـایـد بـدانـیـد کـه تقریبا 90 درصد از بحث و جدل هایی که در طول زندگی گرفتار آنها می گردیـد به خـاطر هـیـچ و پوچ انجام میپذیرد.

باید بتوانید به پوچی و بی اهمیتی نزاع ها و درگیریهای زندگی خود خندیده و از تنشها رهایی یابید. اگرچه در برخی مواقع نادر و انـدک عـصـبـانی شدن توجیه پذیر است. نکته حائز اهمیت این است که اکثر مسائلی که باعث بر انگـیـختن خشم شـما می گـردنـد، موضوعاتی کوچک و بی اهمیت می باشند. اندکی صبر و بردباری و درک و فهم زیاد کلید رهایی و غلبه بر خشم و غضب است.

10 روش آسان برای کاهش عصبانیت

1- تعمق کنید   

بوسیله تعمق می تـوانـیـد روی نـفس کشیدن خود تمرکز نموده و هنگام بازده کلمه ای آرامش آور بیان کنید. به این ترتیب افکار تنش آور را از ذهن بیرون خواهد رفت.

تعمق (مدیتیشن) در کـاهش دادن اسـترس و تنشهای فیزیولوژیکی بسیار مؤثر است. سعی کنید مدیتیشن را تمرین کنید تا در آن مهارتهای لازم را بدست آورید. آنگا براحتی میتوانید هنگام خشم تعمق نموده و از آن حالت خارج شوید.

2- از حق خود دفاع کنید    

بیعدالتی همیشه وجود داشته و شما جز عصبانی شدن کار دیگری نمی توانیـد انـجـام دهید. هدف از یادگیری کنترل رفتارهای خصمانه، بی تفاوتی در برابر نا عدالتیها نیسـت بلکه هدف متمرکز تر شدن و گزینشی تر عمل کردن است.

بر خلاف مدیتیشن که باعث عقب کشیدن از حالات تنش زا میگردد،دفاع از حقوق شما را در آن موقیعت قرار خواهد داد. دفاع از حق در مقابل پرخاشگری،عبارت است از تقاضا نمودن از دیگران برای اعمال تغییـرات در رفـتـاری خـاص. شـمـا درخـواست خـود را به آن موضوع خاص محدود کرده و بصورتی محترمانه و آرام بیان میدارید. همیشه مدعی و در عین حال با سیاست باشید.

3- از حیوانات خانگی مراقبت کنید             

حیوانات خانگی به جـز غـذا و نـگـهـداری درخـواستهای بسیار اندکی دارند. در عین حال صمیمیت غیر قابل انکاری را عرضه می دارند. از آنجایی کـه حیـوانات از هوش و ساختار احساسی ساده تری نسبت به انسانها برخوردارند، بخش عقلانی مغز راحت تر متوجه میشود که حیوانات خارج از محدوه انگیزه های خود خواهانه و نـهانی مشابه با آنچه که بسیاری از اوقات در ورای رفتاهای بشر مشاهده میکنیم، عمل میکنند.

نگهداری از حیوانات تمرینی خوبی است برای نگهداری و مراقبت از اطرافیان. تحـقـیقات حتی نشان داده است کسانی که از حیوانات خانگی نـگهداری مـی کنـنـد از سـلامتی جسمانی و احساسی بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند.

4- گوش دهید                                                                                              2143

منظور این است که خودتان را مجبور به سکوت نـمـایـیـد.

گوش دادن راه کاری عاقلانه است که تقریـبـا مـوفقـیـت را

در زمانهایی که نزاع و مجادله بین شما و دیـگـران مـمـکن

است منجر به افزایش شـدت خـشم و عـصبـانـیـت گـردد،

تضمین میکند.

گوش دادن احتمـال درگـیـری و مـجـادلـه را کـاهـش داده و

  باعث میگردد دیگران با دید مثبت تری به شما بنگرند.

5- همدلی خود را افزایش دهید   

  وقتی قادر باشید شرایط و موقیت ها را از زاویه دیـد طـرف مـقـابـلـتـان مـشـاهـده کنـید، به راحـتـی خـواهیـد تـوانـست افـکار خـصمانه و پرخاشگرانه را پیش از آنکه منجر به بروز عصبانیت مضر برای سلامتیتان گردد، از ذهن خود بزدائید.

6- بردبار باشید    

تنها کاری که برای تمرین شکیبایی باید اینجام دهید ایـن است که دیگران را آنطوری که هستند بپذیرید نه آن طوری که شما دوست دارید باشـنـد. بـردبـاری باعـث می گـردد تا اعمالتان تقریبا همیشه اثر بخش تر واقع شوند. هنگامی که دفعه بعد در مورد نکته ای با دوست، همکلاسی یا همسرتان وارد بحث می شوید، آنها بیشتر تمایل به شنیدن و گوش دادن به صحبتهایتان خواهند داشت تا جبهه گرفتن، چرا که شما نیز در گذشته در مقابل آنها بردبار و شکیبا بوده اید.

7- گذشت کنید      

یکی از افراد نزدیک خانواده با انجام عملی اشتباه موجب رنجش و آزردگی شما گردیـده است. ایـن اتـفـاق در گـذشـتـه رخ داده امـا در ذهـنتان مـانـده اسـت. هنـوز هـم انــدوه، بی حرمتی، انزجار و خشم را احساس نموده و آن رویداد را با اینکه می دانـید دیگر قادر به جلوگیریش نیستید، ملکه عذاب خود بشمار می آورید. در چنـیـن شـرایطی میتوانید با بخشیدن آن شخص عصبانیت و خشم خـود را کـاهـش دهید. دفعه بعد این را امتحان کنید، ما تضمین می کنیم که احساس بسیار بهتری خواهید نمود.

همیشه بیاد داشته باشید: کسی که انتقام می گـیـرد یـک روز لذت می برد، کسی که می بخشد یک عمر.

8- برای خود همدمی انتخاب کنید       

یک همدم می تواند به شـما پـشتیبانی عملی عرضه نماید، مثلا شما را به مطب دکتر برساند، وقتی برای کاری اضطراری به محل کارتان می روید از فرزنـدانـتان مراقبت کند و غیره. او دارای منفعت های مهم دیگری نیز می باشد. عزت نفس باعث بهبود سلامتی شده و رابطه دوستی صمیمانه موجب می گـردد که نسبت به خودمان احساس خوبی داشته باشـیم و در نتیجه سطح متوسط خصومت و خشم را زندگی روزمره مان کاهش خواهد داد.

9- بخندید         

عصبانیت و شوخ طبعی در یک ذهن و در یک زمان نمی تـواند وجود داشته باشد. با بکار بردن شادی و نشاط در موقیعتهای نابهنجار و خندیدن بخود،باعث رانده شدن عصبانیت و اثرات فیزیولوژیکی مضر ناشی از آن، از فکر و جسم خود خواهید شد.

10- مذهبی تر و روحانی تر بشوید           

عضویت فعال در مراکز مذهبی و دینی راهی بـسیـار مـؤثـر بـرای دسـت یافتن به چشم انداز فلسفی مثبت تری در زندگی محسوب میگردد.  این چشم انداز شـمـا را در کنترل نمودن بسیاری از معایب مانند خشم و  ستیزه گری یاری خواهد کرد.

بخاطر داشته باشید که روی مسائل زندگی به صورتی محدود قدرت کنترل داریـد. اجـازه ندهید واکنشهای خصمانه و خشم آلود اولیه شـما را از رسیدن به مراحل بالاتر باز دارد. اگر برای رسیدن به این هدف تلاش کنید از زندگی خالی از خصومت دشمنی و سرشار از شادکامیهای صمیمانه برخوردار خواهید شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان