مرگ نیم‌میلیون نوزاد ۱‌ماهه در اثر آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹

حداقل ۶.۷ میلیون مرگ در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ به دلیل قرار گرفتنِ طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا رخ داده است.

مرگ نیم‌میلیون نوزاد 1‌ماهه در اثر آلودگی هوا در سال 2019
فرادید؛ داده‌های جدید نشان می‌دهد، سال گذشته آلودگی هوا جانِ تقریباً نیم‌میلیون نوزاد را در ماه نخست زندگی گرفته است؛ بیشتر این نوزادان در کشور‌های در حالِ توسعه زندگی می‌کردند.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا برای جنین در رحم مادر نیز مضر است و می‌تواند منجر به مرگ زودرس یا تولد نوزادانی با وزن کم شود. هر دو عامل خطر مرگ نوزادان را افزایش می‌دهند.

تقریباً دو‌سوم از 500000 مرگِ گزارش‌شده با آلودگی در مکان‌های سرپوشیده، به‌خصوص استفاده از سوخت‌هایی مانند زغال، چوب و مدفوع حیوانات برای آشپزی، مرتبط بوده است. این کشف توسط گلوبال ایر 2020 منتشر شده است.

کارشناسان پزشکی سال‌هاست نسبت به اثرات هوای آلوده بر افراد مسن و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند هشدار می‌دهند؛ اما تحقیقات درباره مرگبار بودن آلودگی هوا برای جنین در رحم مادر در مراحل اولیه است.

کاترین واکر، دانشمند ارشد در موسسه هلث ایفکت، که این گزارش را منتشر کرده، می‌گوید: «ما به درستی نمی‌دانیم چه مکانیزمی منجر به مرگ در این مرحله می‌شود، اما احتمالاً چیزی مانع از رشد نوزاد می‌شود. پیوند بین آلودگی هوا و مرگ نوزادان همه‌گیر است و در کشور‌های مختلفی گزارش شده است.»

نوزادانی که در بدو تولد وزن کم دارند بیشتر در معرض عفونت‌های کودکی و ذات‌الریه قرار دارند. ریه‌های نوزادانِ زودرس ممکن است به درستی رشد نکرده باشد.

دان گرین‌باوم، ریسئ موسسه هلث ایفکت در آمریکا، می‌گوید: «این نوزدان در محیط‌هایی با آلودگی زیاد متولد می‌شوند و آسیب‌پذیر از سایر نوزادانی هستند که به موقع به دنیا می‌آیند.»

بیت ریتز، استاد شیوع‌شناسی در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای، می‌گوید: «استفاده از سوخت زغال در محیط‌های بسته عامل خطرناکی است که منجر به مرگ نوزادان در هند، کشور‌های جنوب شرق آسیا و آفریقا می‌شود. در حدود 150 سال پیش در لندن هم همین سوخت‌ها استفاده می‌شد و آلودگی فعلی این مناطق با آلودگی لندن در آن دوران برابری می‌کند.»

بیشتر بخوانید:
 

او می‌گوید مضرات آلودگی هوا برای نوزادان فراتر از مرگ است؛ کم کردن آلودگی هوا برای بقا یافتگان نیز مفید است. او می‌گوید: «آلودگی هوا به مغز و سایر اندام‌ها صدمه می‌زند پس موضوع فقط این نیست که نوزادان را از خطر مرگ نجات دهیم، ما نیاز داریم آلودگی هوا را کم کنیم تا اثرات آن بر اندام‌ها را کاهش دهیم.»

قرن‌ها افراد در محیط‌های سرپوشیده با استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ پخت و پز می‌کردند و اثرات این آلاینده‌ها ناشناخته باقی مانده بود. اما اکنون می‌دانیم استفاده از این سوخت‌ها باعث تنگی نفس شده و به‌ویژه برای کودکان و زنانی که ساعات طولانی‌تری را در خانه می‌گذرانند، مضر است.

اتفاقی که اکنون افتاده افزوده شدنِ آلودگی‌های صنعتی و شهری به آلودگی ناشی از استفاده از سوخت زغال در منازل در کشور‌های در حال توسعه است. این یعنی صد‌ها میلیون نفر در سراسر جهان شب و روز در معرض آلودگی هوا هستند.

این گزارش مربوط به سال 2019 است و هنوز مشخص نیست سیاست قرنطینه در سال 2020 چه اثراتی داشته است. نویسندگان این پژوهش گفته‌اند همه‌گیری کووید 19 احتمالاً بر کیفیت هوا و مرگ ناشی از آلودگی هوا اثر گذاشته، اما هنوز مشخص نیست که این اثر چگونه بوده است.

گرین‌باوم می‌گوید هر نوع اثرات سودبخشِ بلندمدت برای سلامتی افراد که ناشی از کاهش موقتی آلودگی هوا در اثر سیاست قرنطینه است، بسیار جزئی است، اما حذف آلودگی که ناشی از متوقف شدنِ صنعت و ترافیک شهری بوده است، بر ادراک افراد از کیفیت افراد اثر گذاشته است.

گرین‌باوم توضیح می‌دهد: «مردم در سراسر جهان ناگهان تشخیص دادند داشتن یک آسمانِ آبی قشنگ، آن هم هر روز، چه معنایی دارد. حتی اگر این پدیده طولانی‌مدت نبود، نشان داد که امکانش وجود دارد.»

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند بیشتر احتمال دارد که در اثر کووید 19 جان خود را از دست بدهند، اما این یافته‌ها در مراحل اولیه است.

دانشمندان گفته‌اند نشانه‌های کمی درباره بهبود وضعیت هوا طی 10 سال گذشته وجود دارد؛ این‌درحالیست که طی 5 سال گذشته هشدار‌های زیادی درباره خطرات هوای آلوده داده شده است.

حداقل 6.7 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2019 به دلیل قرار گرفتنِ طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا رخ داده است. آلودگی هوا خطر سکته، حمله قلبی، دیابت، سرطان ریه و سایر بیماری‌های مزمن ریه را افزایش می‌دهد. آلودگی هوا بعد از استعمال سیگار و سوءتغذیه، چهارمین علت مرگ در سراسر جهان شناخته شده است.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان