حمد بن جاسم در گفتگو با BBC مطرح کرد؛

نخست وزیر پیشین قطر اسرار جدیدی از بحران سوریه را فاش کرد/ رشوه‌های میلیاردی برای خیانت به اسد

نخست وزیر پیشین قطر در مصاحبه با شبکه خبری BBC اسرار جدیدی از بحران سوریه را فاش می کند و از دخالت شخصیت های منطقه ای جدیدی در این بحران نام می برد.

سرویس جهان مشرق - «حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین قطر در مصاحبه ای جدید با شبکه خبری BBC اسرار جدیدی از بحران سوریه و جنگ جهانی تحمیلی بر این کشور را که در ماه مارس 2011 آغاز شد و همچنان ادامه دارد، افشا می کند.

طی 9 سالی که از جنگ جهانی تحمیلی علیه سوریه می گذرد، بارها نقش مخرب برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، قطر، امارات و ترکیه به اثبات رسیده و یکی از مهمترین عوامل استمرار این بحران در تمام طول این سال ها بوده است.

حال نخست وزیر قطر در مصاحبه جدید خود پرده دیگری از این جنگ را به نمایش می گذارد. وی درباره حمایت از نظامیان معارض سوری و تشویق آنها به جدایی از صفوف ارتش و نیروهای مسلح سوریه چنین می گوید: «به افسران سوری که از صفوف ارتش و نیروهای مسلح سوریه جدا می شدند، 30 هزار دلار و به نظامیان بدون درجه 15 هزار دلار پرداخت کردیم».

بن جاسم می افزاید: «عربستان سعودی به ریاض حجاب، نخست وزیر وقت سوریه نیز که از نظام این کشور جدا شده بود، 50 میلیون دلار به عنوان پاداش پرداخت کرد» .

حمد بن جاسم در ادامه با بیان اینکه آنچه از روز اول جنگ در سوریه تاکنون هزینه شده، بیش از 137 میلیارد دلار است، خاطر نشان کرد: «سرکردگان گروه های مسلح از فراوانی اموال و مبالغ کلانی که در اختیار آنها قرار داده می شد، استفاده کرده و میلیونر شدند».

وی تاکید کرد: «عملیات جدایی از صفوف ارتش و نیروهای مسلح سوریه غالبا با وعده و وعیدهای مالی انجام می شد و همان طور که گفتم به درجه داران 30 هزار و نظامیان بدون درجه و عادی 15 هزار دلار پاداش پرداخت می شد».

 بن جاسم توضیح می دهد: «جدایی ریاض حجاب از نظام سوریه با هماهنگی با پسر دایی اش انجام شد که از سال ها قبل در اردن زندگی می کرد و پس از جدایی، عربستان سعودی به وی 50 میلیون دلار پاداش داد».

وی درباره سرهنگ «مناف طلاس»، از فرماندهان بارز گارد ریاست جمهوری سوریه و از دوستان نزدیک «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه چنین می گوید: «جدایی مناف طلاس نیز پس از هماهنگی بین دستگاه اطلاعات فرانسه و مدیحه طلاس، خواهر مناف و بیوه اکرم عجه، تاجر و سرمایه دار دو تابعیتی سوری – سعودی صورت گرفت که سال ها در پاریس اقامت داشت و تابعیت فرانسه را بدست آورده بود».

نخست وزیر پیشین قطر همچنین به «سعد الحریری»، نخست وزیر وقت لبنان اشاره می کند و با بیان اینکه وی نیز یک صد میلیون دلار به عنوان پاداش از جدایی نظامیان و مسئولین وقت نظام سوریه دریافت کرد، افزود: «سعد الحریری نقش بزرگ و مهمی در جنگ سوریه ایفا کرد ... وی دفتری در شهر غازی عنتاب ترکیه داشت که اداره آن را به عقاب صقر، نماینده وقت پارلمان لبنان سپرده بود».

بن جاسم ضمن تاکید بر اینکه عقاب صقر نیز به خاطر خدماتش 10 میلیون دلار پاداش دریافت کرده بود، پرده از نقش «نجیب میقاتی»، نخست وزیر وقت لبنان در بحران سوریه برمی دارد و خاطر نشان می کند: «نجیب میقاتی، یکی دیگر از شخصیت های لبنانی بود که به واسطه سرتیپ اشرف ریفی، رئیس پلیس لبنان نقش مهمی در بحران سوریه ایفا کرد و به خاطر ایفای این نقش 50 میلیون دلار پاداش گرفت».

نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین قطر همچنین به نقش بسیار مهم و بزرگ کُردهای عراق در جنگ علیه سوریه اشاره و به طور خاص از اقدامات «مسعود بارزانی» در این زمینه یاد می کند.

وی در پایان گفتگویش اذعان می کند که تقش بزرگی در نابودی مصر، لیبی، سوریه و یمن ایفا کردیم و همه این اقدامات به دستور آمریکایی ها صورت می گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان