فروش هامر الکتریکی از دو سال دیگر آغاز خواهد شد
هامر الکتریکی
جنرالموتورز با انتشار همزمان ویدیوهایی در اینترنت و پخش آگهی مابین برنامههای پرطرفدار تلویزیون، مدل جدیدی از وانت هامر را نمایش داد.
جنرالموتورز تولید هامر را در دهه نود میلادی آغاز کرد و با این نام شاسیبلندهایی شبیه به ماشینهای ارتش آمریکا میساخت. اما ورشکستگی جنرالموتورز در سال 2008 و مصرف بالای سوخت مدلهای هامر باعث توقف تولیدش شد.
کارخانه آمریکایی پارسال اعلام کرد که تولید هامر را با مجموعهای از مدلهای الکتریکی از سر خواهد گرفت. اولین مدل که هفته گذشته رونمایی شد، قرار است دو سال دیگر به بازار عرضه شود.
هامر سه موتور الکتریکی دارد که در مجموع 1000 اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت ماشین حدود سه ثانیه است و با هر بار شارژ میتواند بیش از 563 کیلومتر حرکت کند.
اتاق هامر الکتریکی با الهام از سفر آپولو 11 به کره ماه طراحی شده است
ظاهر ماشین با توجه به مدلهای هامر در دهه نود میلادی طراحی شده است. برای اینکه راننده بتواند راحتتر این ماشین بسیار بزرگ را کنترل کند، 18 دوربین در اطراف و زیر ماشین قرار دارد. تصاویر این دوربینها در نمایشگر 13 اینچی روی داشبورد نشان داده میشود. روبروی راننده هم یک نمایشگر 12/3 اینچی دیگر است.
داخل ماشین با الهام از سفر انسان به کره ماه طراحی شده است. بر روکش درهای جلو نقشه محلی در ماه که فضاپیمای آپولوی 11 بر آن فرود آمد کشیده شده است. زیر پای راننده هم طرحی از جای پای اولین انسان بر کره ماه است.
سقف ماشین را میتوان کاملا برداشت و در صندوق جلو قرار داد. برای رفت و آمد راحت به جای بار، در عقب به صورت پله باز میشود. این در دو بلندگو هم دارد.
برای عبور بهتر از جادههای ناهموار، ارتفاع ماشین کم و زیاد میشود. همچنین ماشین امکانی به نام "خرچنگ" دارد که با آن چرخهای عقب هم جهت با چرخهای جلو فرمان میگیرند و ماشین میتواند به صورت اریب یا مورب حرکت کند.
وانت سایبرتراک تسلا از رقیبان اصلی هامر الکتریکی خواهد بود
اولین سری ماشین با همه امکانات سفارشی و با قیمت 113 هزار دلار برای فروش عرضه شد و جنرالموتورز میگوید که همه ماشینها در کمتر از یک ساعت پیشفروش شده است. با این قیمت، هامر الکتریکی گرانترین وانت تولید انبوه جهان است.
هامر با وانت "سایبرتراک" ساخت تسلا و وانتی الکتریکی از شرکت نوپای ریویان رقابت خواهد کرد که پیشبینی شده قیمت پایه هر دو حدود هفتاد هزار دلار باشد. هامر پس از فروش سری اول، مدلهای دیگری از این وانت را با قیمت ارزانتر به بازار عرضه خواهد کرد.
وانت هامر یکی از دستکم بیست ماشین الکتریکی است که جنرالموتورز قصد دارد در چند سال آینده تولید کند. بزرگترین خودروساز آمریکا میگوید در آینده همه محصولات کارخانه موتور الکتریکی خواهد داشت.
در سوم برای فیات 500
فیات 500 دومین ماشین کوچک پرفروش در اروپا است
فیات با هدف جلب مشتری بیشتر برای مدل 500 خود، نمونه تازهای از این ماشین کوچک را با یک نیمدر اضافه خواهد ساخت. در جدید در سمت سرنشین کنار راننده باز میشود تا دسترسی به صندلی عقب راحتتر شود. اولیویر فرانسوا، مدیر فیات میگوید مدل جدید برای خانوادههای جوانی است که فرزند کوچک دارند. با این در، امکان گذاشتن صندلی بچه یا گذاشتن کیسههای خرید در ردیف عقب راحتتر است.
با در سوم دسترسی به صندلی عقب راحتتر است
فیات 500 پس از فیات پاندا دومین خودروی کوچک پرفروش در اروپا است. کارخانه ایتالیایی نسل جدید این مدل را بهار امسال و همزمان با گسترش ویروس کرونا رونمایی کرد. نسل جدید این ماشین الکتریکی است و با هر بار شارژ تا 320 کیلومتر حرکت میکند.
مدل سه در کمی گرانتر از مدل دو در با قیمت پایه 31 هزار و 900 یورو (حدود 38 هزار دلار) فروخته خواهد شد. نسل جدید فیات 500 تا پایان امسال به بازار اروپا عرضه خواهد شد و ممکن است در آمریکا هم فروخته شود.
از ایتالیا به آمریکا
قرار است تنها 72 دستگاه از P72 ساخته شود
دیتوماسو، خودروساز ایتالیایی اعلام کرده که قصد دارد کارخانهاش را به آمریکا منتقل کند. این شرکت پس از سالها تعطیلی قرار است با ساخت یک مدل اسپرت دوباره فعالیت خود را از سر گیرد و در حال مذاکره برای انتخاب محل جدید کارخانه است.
دیتوماسو در سال 1959 توسط بازرگان و راننده آرژانتینی مسابقات اتومبیلرانی، آلخاندرو دیتوماسو تاسیس شد. دیتوماسو محل کارخانهاش را در شهر مودنا و در نزدیکی کارخانه فراری انتخاب کرد و ابتدا برای تیمهای اتومبیلرانی ماشین میساخت.
اولین مدل اسپرت کارخانه در سال 1963 ساخته شد. دو مدل مانگوستا و پانترا مشهورترین ماشینهای کارخانه است که در اواخر دهه شصت و دهه هفتاد نام کارخانه را جهانی کرد.
پانترا مشهورترین مدل دیتوماسو در دهه هفتاد میلادی بود
دیتوماسو بین سالهای 1976 تا 1993 مالک مازراتی بود و برای مدتی هم فورد از سهامداران اصلی شرکت بود. اما کارخانه در سال 2004 ورشکست شد و تلاش برای احیای آن در سال 2009 نتیجه نداد. پنج سال پیش یک سرمایهگذار هنگکنگی دیتوماسو را با قیمت یک میلیون یورو (یک میلیون و دویست هزار دلار) خرید و سرمایه لازم برای ساخت یک سوپرکار جدید به نام P72 را فراهم کرد.
دیتوماسو هفته گذشته اعلام کرد که P72 در سال 2022 و در کارخانه این شرکت در آمریکا تولید خواهد شد. این ماشین از موتور 700 اسب بخاری فورد استفاده میکند و قیمت پایهاش حدود 900 هزار دلار است. قرار است تنها 72 دستگاه از P72 ساخته شود.
رکوردشکنی تسلا
تسلا کارخانه بزرگی در چین تاسیس کرده و مشغول ساخت کارخانه دیگری در آلمان است
تسلا اعلام کرده که با وجود کسادی بازار به خاطر ویروس کرونا، برای پنجمین دوره مالی متوالی سود کرده و رکورد تازهای از فروش ثبت کرده است.
درآمد تسلا در سه ماه تابستان هشت میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام شده و فروش 54 درصد افزایش یافته است. این شرکت در این مدت 145 هزار و 36 دستگاه ماشین فروخته و میگوید همچنان امیدوار است که بتواند تا پایان سال جاری بیش از 500 هزار دستگاه ماشین بفروشد.
با وجود این آمار امیدوارکننده، تحلیلگران همچنان نسبت به آینده این شرکت تردید دارند. تسلا اکنون با ارزشترین خودروساز جهان در بازار بورس است. این در حالی است که تولیدش نسبت به شرکتهای دیگر نظیر تویوتا و فولکسواگن بسیار ناچیز است.
بخشی از محبوبیت تسلا به خاطر این است که این شرکت زودتر از همه تولید ماشینهای الکتریکی را آغاز کرد و اکنون هم در ساخت باتری و هم در تولید نرمافزار از دیگران جلوتر است.
تسلا برای حفظ این فاصله برنامههای متعددی را آغاز کرده است. از جمله کارخانه بزرگی در چین تاسیس کرده و مشغول ساخت کارخانه دیگری در آلمان است. همچنین قرار است در چند سال آینده مجموعهای از مدلهای جدید به بازار عرضه کند.
با این حال فاصله تسلا با رقیبانش رو به کاهش است. خودروسازان دیگر میلیاردها دلار در ساخت ماشینهای الکتریکی سرمایهگذاری کردهاند و با تمام توان در تلاشند تا خود را به تسلا برسانند.