در گفتگو با «فردا» مطرح شد

کوهکن: موضع‌گیری‌ها علیه مجلس سیاسی و جناحی است/ برخی نگران برملا شدن اشکالات کارشان هستند/ تخریب مجلس برای فرار از پذیرش مسئولیت است

گروه سیاسی فردا: مخالفان مجلس یازدهم وقتی خیالشان از رعایت مصالح کشور و نرفتن سراغ استیضاح و عدم کفایت راحت شده، شروع کردند به انتقاد از استفاده نمایندگان از ابزار‌هایی همچون بازدید میدانی و برگزاری جلسه و ...! گویی که قرار است راه هر گونه نظارت را به مجلس بسته و بعد از هر اقدام تازه‌ای با برچسب انتخاباتی بودن و تلاش برای تسخیر دولت و از این دست اتهامات دست مجلس را ببندند. اما اینطور که نمی‌شود و وکلای ملت در قبال رای که از مردم گرفته مسئول هستند و باید به وظیفه نظارتی خود عمل کنند. سوال اینجا است که آقایان دولتی و حامیان رسانه‌ای آنان چرا از انجام این وظیفه احساس خطر کرده، نگران شده و اینطور هجمه می‌کنند؟!
محسن کوهکن، نماینده پیشین مجلس هجمه‌ها به مجلس یازدهم را «موضع گیری‌ها سیاسی، جناحی و باندی» دانست و در گفتگو با خبرنگار سایت «فردا» گفت: «طبق قانون اساسی مجلس وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور و قانون را دارد و این قابل کتمان نیست. مجلس شورای اسلامی برای اعمال این نظارت ابزار‌های مختلفی در اختیار دارد که باید از آن‌ها استفاده کند.»
وی افزود: «البته مجلس یازدهم به خاطر ذهنیتی که از عملکرد دولت داشت، با شیب تندی کار را شروع کرد که ما هم تایید نمی‌کنیم. بر هیمن اساس خیرخواهان تاکید کردند که بهتر است مجلس به جای این استفاده از ابزار‌هایی مثل استیضاح رئیس جمهور یا صدور عدم کفایت او، نظارت خود را بیشتر کند و از دیگر اختیارات استفاده کند. اکنون نیز مجلس همین کار را می‌کند، اما انتقادات و هجمه‌ها ادامه دارد».
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «من به عنوان فردی که 4 دوره در مجلس بوده و 2 دوره هم با مجلس کار کرده است، معتقد نیستم که مشکلات فعلی دولت پولی و مالی است. مثلا یک طرح راه‌آهن که قرار است اعتبارات دولتی داشته باشد، چهار سال طول می‌کشد و این یعنی سازوکار اجرایی ایراد دارد. روشن است که مجلس نمی‌تواند در مقابل چنین دولتی سکوت کند».
کوهکن تاکید کرد: «می‌گویند که دولت چند ماه بیشتر زمان ندارد و در این زمان بنا بر مصالحی نباید از تیغ برای عدم کفایت استفاده شود، ما هم قبول داریم. اما اگر قرار است سفر، بازدید و جلسه هم برای نظارت برگزار نشود، بهتر است که کلا همه اختیارات مجلس را گرفته به دولت بدهند.»
وی ادامه داد: «برداشت دولت این است که مجلس به خاطر مصالحی سراغ استفاده از ابزار عدم کفایت و استیضاح رئیس جمهور نمی‌رود و درست هم است، اما اگر مجلس روی بالاترین ابزار خود دست نمی‌گذارد نباید انتظار داشته باشند که همین جلسات کارشناسی و ... هم برگزار نشود».
این نماینده پیشین مجلس خاطر نشان کرد: «دولت اگر عاقل باشد که انشالله هست. باید این جلسات را با جدیت پیگیری کند. من تجربه حضور در مجلس را دارم و می‌دانم که وقتی با این آقایان وزرا، خصوصی صحبت می‌شود ایرادات و اشکالات کار را می‌گویند. باید حق بدهند که ناظر اگر این مسائل و مشکلات را بداند، می‌توان بهتر تصمیم گرفته و اقدام کند».
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه چرا جلسه اخیر رئیس مجلس با وزرای دولت چرا برخی را تا این اندازه نگران کرده است؟ گفت: «این را در نظر داشته باشید که دولت‌ها از اینکه چهار تا نماینده نطق تندی علیه دولت کنند، نگران نمی‌شوند، اما وقتی جلساتی برگزار می‌شود که با نگاه کارشناسانه باشد و از آنان توضیح بخواهند، نگران می‌شوند. در اینگونه جلسات است ارزیابی دقیقی صورت می‌گیرد و این خواست مردم نیز است.»
وی در توضیح علل هجمه رسانه‌های اصلاح‌طلب به اقدامات اخیر مجلس نیز گفت: «اعتقاد من این است که اصلاح طلبان بخواهند یا نخواهد باید بپذیرند که روحانی از ابتدای کار سررشته کار را به آنان داده است. استانداران، مدیران، وزرا و ... همه اصلاح طلب هستند. اقای روحانی که مسئولیت اقتصادی دولت را به آقای جهانگیری داد و وزرای اقتصادی دولت همه اصلاح‌طلب بودند لذا اکنون باید مسئولیت پذیر بوده و پاسخگوی عملکرد هفت، هشت ساله خود باشند. دلیل رویه فعلی آنان نیز این است که می‌دانند جناح مقابل سهمی در این وضعیت نداشته است. از طرفی هم در قالب این جلسات ضعف‌ها و اشکالات برملا می‌شوند؛ لذا نگران هستند که امتیاز منفی بیشتری از مردم بگیرند.»
وی افزود: «ما خودمان منتقد احمدی نژاد بودیم. اما آن‌هایی که کنار نشسته و دولت گذشته را با انتقادات خود بمباران کرده بودند الان نمی‌توانند فرار رو به جلو کنند؛ و باید مسئولیت عملکرد مسئولیت دولت مورد حمایت خود را بپذیرند».
کوهکن تاکید کرد: «نمی‌شود که از یک سو به خاطر برخی مصالح ابزار‌هایی مثل استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور را کنار گذاشت و از طرف دیگر با برگزاری جلسات و بازدید‌ها و ... هم مشکل داشت. این منتقدان همان کسانی هستند که یک بار می‌گویند چرا مجلس به وظیفه خود عمل نمی‌کند و یک بار دیگر هم چندتا سفر و جلسه را برنمی‌تابند».
وی همچنین گفت: «نکته دیگر این است که برخی مدام ذهن‌خوانی می‌کنند. ما به نیت افراد از سفر رفتن و جلسه گذاشتن کاری نداریم. نتیجه این اقدامات است که اهمیت دارد و به حل مسائل کشور کمک می‌کند. این را نیز باید در نظر داشت که قوانین مصوب مجلس علاوه بر مطابق بودن با قانون اساسی و شرع باید مطابق با واقعیات نیز باشد. نمایندگان مجلس در راستای همین جلسات و بازدید‌ها است که واقعیات جامعه و کشور مطلع شده و می‌توانند قوانین کاربردی و مناسب وضع کنند. در واقع اطلاع از شرایط یکی الزمات کار قانون گذاری است».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان