روغن ارده کنجد فدک
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
روغن ارده کنجد فدک
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها

راهنمای خرید رانا کارکرده؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط بازار

هنگامی که عرضه خودروهای کاملا جدید از سوی شرکت‌های خودروساز، از نظر اقتصادی به صرفه نباشد و از طرف دیگر مشتریان نسبت به مدل‌های تکراری ارائه شده از سوی خودروسازان اعتراض داشته باشند، راه برای عرضه نسخه‌های فیس لیفت باز خواهد شد.

راهنمای خرید رانا کارکرده؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط بازار

هنگامی که عرضه خودروهای کاملا جدید از سوی شرکت‌های خودروساز، از نظر اقتصادی به صرفه نباشد و از طرف دیگر مشتریان نسبت به مدل‌های تکراری ارائه شده از سوی خودروسازان اعتراض داشته باشند، راه برای عرضه نسخه‌های فیس لیفت باز خواهد شد.

البته همانطور که اطلاع دارید، تنها در کشور ما (و شاید یکی دو کشور دیگر) است که دو - سه مدل قدیمی برای سالیان دراز در خط تولید باقی مانده و صدای اعتراض مشتریان را درآورده‌اند.

یکی از این مدل‌های قدیمی، پژو 206 صندوقدار است که خود نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو از عمر کمتری برخوردار است. شرکت ایران خودرو نیز با تبلیغات فراوان آن را فیس‌لیفت نموده و پروژه رانا را کلید زده است.

خودروی رانا در واقع نمونه تغییر شکل یافته و ایرانیزه شده پژو 206 صندوقدار است که اگرچه ظاهر نسبتا مناسبی دارد اما می‌توان گفت که با استقبال عمومی کمتری نسبت به پژو 206 صندوقدار مواجه بوده است.

رانا

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی قیمت، جنبه های ظاهری و باطنی انواع کارکرده این خودرو پردازیم. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه رانا

با نگاهی به ظاهر رانا می‌توان صاحب اصلی ساختار آن که همان پژو 206 اس دی است را به راحتی تشخیص داد. نمای روبروی این خودرو به کلی تغییر کرده و شباهتی به پژو 206 ندارد.

دو کاسه‌چراغ جلو به فرم تقریبا چهار ضلعی با طراحی بسیار ساده و لامپ های تلسکوپی، در دو طرف جلو‌پنجره که مزین به نماد ایران خودرو است، قرار دارند.

رانا

در قسمت زیرین سپر نیز مجاری ورودی هوا به شکلی کاملا ابتدایی به همراه چراغ‌های مه‌شکن تعبیه شده‌اند. دو خط حجم دهنده نیز از ستون‌های A شروع شده و پس از گذر از روی درب کاپوت، به دو طرف محل نصب پلاک بر روی سپر جلو ختم می شوند.

در نمای جانبی رانا نیز تقریبا چیزی جز شمایل آشنای پژو 206 اس دی به چشم نمی‌خورد. در نمای عقب تقریبا همه چیز نسبت به 206 تغییر یافته و ما با طراحی دگرگون شده‌ی بسیاری از عناصر اصلی، همچون درب صندوق عقب، چراغ ها و سپر عقب مواجه هستیم.

رانا

چراغ ترمز ثانویه در زیر لبه درب صندوق به صورت نواری از لامپهای LED قرار داده شده است و دو عدد چراغ شب‌نما - مه‌شکن نیز در دو طرف محل نصب پلاک، بر روی سپر عقب حضور دارند.

به طور کلی نمای ظاهری رانا با توجه به رقیب اصلی این خودرو در بازار ایران می‌تواند تا حدی متناسب و زیبا تلقی گردد اما شاید بسیاری از مشتریان همان ظاهر اصیل پژو 206 صندوقدار را ترجیح دهند. البته بایستی بهای بالاتری نیز برای تصاحب پژو 206sd با پیشرانه مشابه پرداخت نمایند.

طراحی داخلی و کابین رانا

داخل کابین رانا به طرز ناخوشایندی سرشار از انواع و اقسام پلاستیک‌های خشک شده است. ادوات داشبورد و پنل درب‌ها کاملا حس ارزانی را به شما القا می‌کنند و همه با هم فاکتور اقتصادی بودن را فریاد میزنند.

رانا

طراحی مجموعه داشبورد و غربیلک فرمان به طور کلی نسبت به پژو 206 دگرگون شده و هیچ شباهتی با آن ندارد. طراحی داشبورد رانا چندان جذاب نبوده و حتی می‌توان گفت که نسبت به 206 عقب گرد نیز داشته است. طراحی غربیلک فرمان تا حدی زشت و نافرم به نظر می‌رسد.

از نظر گنجایش، ردیف جلو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان می گذارد اما صندلی‌های ردیف عقب با محدودیت در قسمت سر و پاها مواجه هستند. همچنین به دلیل کوچک بودن دهانه درب‌های جانبی عقب، ورود به ردیف دوم برای افراد درشت جثه چندان راحت نخواهد بود.

رانا

ظرفیت فضای صندوق عقب رانا معادل 400 لیتر است که در نوع خود کافی به نظر می‌رسد. به طور کلی فضای داخلی رانا از نظر کیفیت و طراحی نمره قابل قبولی نمی‌گیرد اما اوضاع خیلی  هم بد نیست چرا که با توجه به رنج قیمت و رقبای حاضر در این رنج، میتوان حداقل در ظاهر هم که شده از کابین رانا به حد کافی خرسند بود.

تجهیزات و امکانات

هم اکنون دو نسخه از رانا تحت عنوان رانا EL و LX در بازار خودروهای دست دوم موجود است که تفاوت این دو در میزان تجهیزات و امکانات آنهاست. رانا EL اولین نسخه از پروژه راناست که وارد بازار شد و به تیپ یک مشهور شد و هم اینک تولید آن متوقف شده است.

رانا

تفاوت رانا تیپ 2 یا رانا ال ایکس با مدل اولیه(EL) به شرح زیر است:

  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل
  • داشبورد جدید با تریم مشکی
  • مه شکن چراغ جلو
  • سنسور دنده عقب
  • نمایش انواع هشدارها نظیر باز بودن درب‌ها، دمای خودرو( سنسور دما)، ساعت و تاریخ بر روی نمایشگر ال سی دی

لیست تجهیزات رانا LX، اعلان شده از سوی سازنده، به شرح زیر است:

استاندارد آلایندگی یورو 4
ترمز "ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی"
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه تنظیم دستی
سیستم صوتی "پخش MP3 - بلندگوهای جلو و عقب"
چراغها "چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل"
آینه‌ها "تنظیم آینه های جانبی برقی - آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد"
شیشه ها شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی
تزئینات تریم مشکی
تجهیزات ایمنی "سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) - قفل مرکزی با ریموت کنترل - کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع"
رینگ و لاستیک رینگ فولادی 14 اینچ
صندلی "صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع - پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع - پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی"
سایر تجهیزات "ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی) - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمایشگر روی داشبورد - نمایشگر دمای محیط - سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک - سیستم کنترل بخار بنزین"

پیشرانه و مشخصات فنی

دو نسخه رانا از نظر فنی تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و هر دو به پیشرانه TU5، وام گرفته شده از پژو 206، مجهز هستند. این پیشرانه تنفس طبیعی 4 سیلندر 16 سوپاپه به حجم 1578 سی سی، قادر به تولید 105 اسب بخار (5800rpm) و گشتاور 142 نیوتن متر (4000rpm) است.

رانا

یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد. کلیه مشخصات فنی خودروی رانا، اعلان شده از سوی سازنده را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

نوع موتور TU5
حجم موتور (cc) 1587
حداکثر توان موتور (hp) 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
نسبت تراکم 10.5
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان 95
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی یورو 4
حداکثر سرعت (km/h) 189
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 12
سیستم انتقال قدرت دستی پنج سرعته
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) 5.4
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) 6.6
طول خودرو (mm) 4292
عرض خودرو(mm) 1684
ارتفاع خودرو (mm) 1453
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) 2445
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1109
گنجایش مخزن سوخت (Lit) 50

رقبا و محصولات مشابه

از جمله حریفان رانا در بازار ایران می توان از خودروهایی نظیر: پژو206 صندوقدار، تندر90، پژو405 و انواع سمند نام برد.

قیمت انواع کارکرده رانا

بهای متوسط رانا EL بدون رنگ مدل سال های 91 و 92، بسته به شرایط و جزییات هر خودرو متفاوت است اما به طور کل نمونه های این خودرو در بازار با حدود 150 هزار کیلومتر کارکرد با قیمتی بین 185 تا190 میلیون تومان (آبان ماه 99)، داد و ستد می‌شوند.

رانا

همچنین رانا LX مدل 94 تا 98 بدون رنگ، از متوسط قیمتی 200 تا 220 میلیون تومان برخوردار شده است. لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات نرخ ارز، احتمال تغییر قیمت‌ها وجود دارد.

مزایا و معایب

نکات مثبت
  • قیمت متعادل نسبت به پژو 206 و تندر 90
  • فراوانی قطعات یدکی
  • مشخصات فنی قابل قبول به خصوص در زمینه ترمزگیری
نکات منفی
  • متریال نامرغوب کابین
  • فضای محدود ردیف عقب
  • عایق کاری ضعیف کابین و نفوذ زیاد صدا به کابین خودرو
  • کیفیت ناچیز قطعات یدکی
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان