«دنیای‌اقتصاد» از تشکیل زندگی‌های جدید با لوازم دست دوم گزارش می‌دهد

رونق خرید جهیزیه از بازار سمساری‌ها

دنیای‌اقتصاد- بسیم لاله : در راستای اجرای سیاست‌های ترغیب جوانان برای ازدواج و افزایش جمعیت، وضعیت به گونه‌ای شده است که در ۶ ماه اول سال جاری ۵۰ درصد مشتریان سمساری‌ها را زوج‌های جوان که برای خرید جهیزیه آمده‌اند تشکیل می‌دهد

  کاهش فروش 50 درصدی مبلمان‌های دست‌دوم

میدان امام حسین(ع)، خیابان مازندران، راسته سمساری‌ها. خیابان شلوغ است اما پیاده‌رو خلوت. تک‌وتوکی مشتری به داخل مغازه‌ها می‌روند و دست خالی برمی‌گردند. بعضی از این مغازه‌ها مبل‌های به ظاهر نو و تمیز را بیرون از مغازه چیده‌اند و بعضی دیگر وسایلی همچون یخچال و تلویزیون را داخل مغازه ردیف کرده‌اند. حسینی یکی از فروشندگان مبل به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش فروش داشته‌ است. به گفته او که جوانی تقریبا 30 ساله است و روی یکی از مبل‌های پیاده‌رو نشسته است «وضع جیب مردم خراب است. اختلاف قیمت مبل اینجا تا یافت‌آباد در بعضی از وسایل به 50 درصد هم می‌رسد. یعنی مبلی که یافت‌آباد 10 میلیون به فروش می‌رسد اینجا 5 میلیون است. درسته که استفاده شده و دست دوم است اما وسیله از کار افتاده نیست.» یکی از فروشندگان این بازارچه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که فروش او نیز حداقل 50 درصد کاهش داشته است: «مشکل اینجاست که فروشنده‌ها هم قیمت‌ها را بالا می‌برند. یکی قصد مهاجرت دارد یا خرید وسایل نو، مثلا 5 سال پیش هم این وسایل را خریده اما بر اساس قیمت دلار نرخ‌گذاری می‌کند. خب وقتی ما گران بخریم مجبوریم گران هم بفروشیم. مردم همه زندگی‌شان را بر اساس دلار چیده‌اند.» به گفته مهدوی، او از ابتدای سال نزدیک به 60 درصد افزایش قیمت داشته است. او به یکی از مبل‌های کنار خود اشاره می‌کند: «مبلی که 4 میلیون می‌ارزد را مردم می‌فروشند 8 میلیون چون دلار بالا رفته. ما هم دست به سر و رویش می‌کشیم و 10 میلیون می‌فروشیم. این مبل 10 میلیون تومان نمی‌‌ارزد ولی خب با توجه به بازار قیمتش همین است. همین دو ماه پیش شاگرد یکی از هم‌چراغ‌ها می‌خواست ازدواج کند، نمی‌توانست بخرد. مگر همه مردم دکتر و مهندس هستند که درآمد آنچنانی داشته باشند، پس تکلیف کارگر چیست؟» به گفته مهدوی تعداد زوج‌های جوانی که برای خرید جهیزیه به بازار اجناس دست دوم سر می‌زنند نسبت به پارسال50 درصد بیشتر شده اما قیمت‌ها آنقدربالا است که حتی به خرید کالایی که ایراد دارد هم راضی می‌شوند.

  بازار داغ جهیزیه دست دوم

یکی از فروشندگان یخچال هم حرف‌های مهدوی را تایید می‌کند. جوادی که شاگرد مغازه است و 5 سال در این بازار کار می‌کند به ما می‌گوید: «نسبت به پارسال 30 درصد مشتری بیشتری به ما سر می‌زند اما میزان فروش ما بالا نرفته است.» او یخچال‌هایی می‌فروشد که نمایشگاهی هستند: «یخچال‌هایی که برای نمونه در نمایشگاه‌های لوازم خانگی به کار می‌برند را ما اینجا 30 تا 40 درصد کمتر از قیمت بازار می‌فروشیم.» او به یخچال سامسونگی اشاره می‌کند که «در بازار 67 میلیون نرخ‌گذاری شده و اینجا 41 میلیون تومان می‌فروشیم. همه هم گارانتی دارند و سالم هستند.» مهدوی درباره اینکه وسایل نمایشگاهی در بین مردم توفیق پیدا کرده یا نه می‌گوید: «خب وقتی یخچال در نمایشگاه برای بازدید گذاشته شده مسلما در آن چندصد بار در طول روز باز و بسته شده و جابه‌جایی داشته است. بعضی از مشتری‌ها روی این مسائل حساس هستند اما وقتی قیمت‌های بازار را می‌بینند بالاخره با این مشکلات هم کنار می‌آیند.» به گفته جوادی تعداد زوج‌های جوانی که برای جهیزیه به بازار وسایل دست دوم سر می‌زنند «دوبرابر شده. تا سه سال پیش زوج‌ها می‌توانستند با 100 میلیون بخش قابل‌توجهی از وسایل مورد نیاز خود را تامین کنند، آن هم جنس نو. الان با 100 میلیون دو تکه وسیله می‌توان خرید. وقتی یخچال نو و کارنکرده نمایشگاهی را اینجا 20 میلیون زیر قیمت می‌فروشم، چرا نخرند؟ همانطور که گفتم مشتری‌ها بیشتر شده اما فروش بالا نرفته است. مشتری‌ها هم بیشتر دنبال یخچال‌های ساده هستند بین 10 تا 20 میلیون برایشان آب می‌خورد.» مغازه‌هایی که تلویزیون و مایکروفر می‌فروشند هم می‌گویند که تعداد بازدید‌کنندگان بیشتر شده است اما درآمد آنها بالا نرفته است. یکی از فروشندگان که در مغازه نشسته، مردی میانسال با موهای جوگندمی است که رفیعی نام دارد. او می‌گوید نسبت به پارسال 10 درصد فروش بیشتری داشته و «نصف این 10 درصد زوج‌های جوان هستند.» به گفته این فروشنده تمایل خریداران به وسایلی همچون مایکروفر و ماشین لباسشویی بیشتر است و در تلویزیون کمتر: «خب خیلی‌ها به تلویزیون کار کرده اعتماد ندارند. بیشتر وسایلی می‌خرند که گران است؛ مثل یخچال و ماشین لباسشویی یا ظرفشویی. به هر حال افرادی هستند که می‌خواهند به هر قیمتی که شده ازدواج کنند و تشکیل زندگی بدهند حتی با اجناس دست دوم یا ایراددار. اینکه این تفکر درست یا غلط است را من نمی‌دانم اما الان این گروه مشتری اصلی ما هستند اگرنه با این اوضاع کسی اقدام به تعویض یا خرید لوازم جدید نمی‌کند.»

مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که به سبب قیمت‌های غیرمنطقی بازار لوازم خانگی و مبل، بازار وسایل دست دوم داغ‌تر شده است اما قدرت خرید پایین مردم باعث شده که درآمد فعالان این بازار افزایش چندانی نداشته باشد چراکه «هم گران می‌خریم و هم هزینه‌ها بالا رفته است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان