ویژه‌های مشرق

ترامپ و بایدن به دنبال سرافرازی جهان هستند! / علی مطهری: تسخیر سفارت آمریکا مردم را در مسیر رنج و سختی انداخت

حسین موسویان مدعی شده است که مذاکره با قاتل سردار سلیمانی سخت تر از مذاکره با بایدن است. این در حالی است که جو بایدن قاتل سربازان سردار سلیمانی و همچنین قاتل دانشمندان هسته ای کشورمان است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**ترامپ و بایدن به دنبال سرافرازی جهان هستند

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «اگرچه نقطه نهایی سیاست‌های هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به یک سمت که سرافرازی و سروری آمریکا و جهان است، حرکت می‌کنند ولی مسیر این دو حزب در رسیدن به این هدف تفاوت می‌کند...بایدن در صورت پیروزی به برجام برمی‌گردد اما برجام بایدن با برجام اوباما متفاوت است. برجام اوباما فقط بر سر موضوعات هسته‌ای بود ولی بایدن غیر از مسائل هسته‌ای به موضوعات پیرامونی نظیر حقوق بشر و... هم خواهد پرداخت که پیشنهادهای سنگینی برای ایران است و پاسخ دادن به این انتظارات کار سختی به نظر می‌رسد».

بیگدلی در ادامه نوشت: «ایران در موقعیت بسیار حساسی است و به دلیل مشکلات اقتصادی و تنگی معیشت که برای مردم تحملش سخت شده است و تحریم‌ها حتی روی نان و دارو هم تاثیرگذار بوده، لذا به نظر می‌رسد در صورت پیروزی هر کدام از دو نامزد، ایران استراتژی مذاکره دوضلعی را در پیش بگیرد که یک ضلع با پیش‌بینی‌هایی که می‌تواند در ارتباط با مذاکره با ترامپ و ضلع دیگر مذاکره با بایدن باشد...موقعیت فعلی ما، موقعیتی نیست که بتواند مخصوصا در شرایط کرونایی ادامه پیدا کند و باید به درستی برنامه‌ریزی کرد».

«حسین موسویان» از اعضای تیم مذاکره کننده در توافق سعدآباد که سالهاست در آمریکا ساکن شده است، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «اگر بایدن واقعا بدون پیش‌شرط به برجام بازگردد، کار بزرگی کرده است...مذاکره با ترامپ به عنوان کسی که قاتل سردار سلیمانی است، سخت تر از مذاکره با بایدن است...تیم بایدن درصدد است که با شعار «اجرای متقابل تعهدات» وارد عمل شود بدین معنی که ایران به اجرای کامل برجام و متقابلا امریکا هم به برجام برگردد».

موسویان در ادامه گفت: «برجام نشان داد که در مورد ایران، زور امریکا بر سایر قدرت‌ها چربید و سایر قدرت‌ها با نسبت‌های متفاوت، تسلیم تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران شدند باوجودی‌ که این تحریم‌ها خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هم بود...موجودیت و منافع اسراییل، محور سیاست خاورمیانه‌ای امریکا در چند دهه گذشته بوده و فعلا هم ادامه خواهد یافت چه دموکرات‌ها سرکار باشند و چه جمهوری‌خواهان».

این دیپلمات سابق در ادامه تصریح کرد: «کیش شخصیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن دونالد ترامپ از یک ‌طرف و قدرتی که کوشنر داماد صهیونیست او در کاخ سفید در تعیین سیاست‌های خاورمیانه‌ای و ضد ایرانی امریکا دارد از طرف دیگر، از جمله خطرات بزرگ استمرار دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است که ادامه این وضعیت می‌تواند به تقابل نظامی ختم شود... حمله نظامی امریکا به اتومبیل حامل سردار سلیمانی، حمله نظامی ایران به پایگاه نظامی امریکا و ساقط کردن پهپاد امریکایی از جمله نشانه‌های عملی درگیری‌های مقطعی نظامی دو کشور است که در تاریخ چهل ساله روابط بی‌سابقه بوده است».

نویسنده روزنامه آرمان مدعی شده است که دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکایی در پی سرافرازی و سروری آمریکا و جهان هستند. به نظر شما آیا جنایات متعدد دولت آمریکا در طول تاریخ در  راستای سرافرازی جهان بوده است!؟

آیا دولت اوباما، داعش را برای سرافرازی جهان تاسیس کرد!؟  آیا حمله بوش به عراق و افغانستان برای سرافرازی جهان انجام شد!؟ آیا کشتار کودکان و زنان در عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان و لبنان و یمن و فلسطین و نیجریه و ژاپن و هندوستان و میانمار و بحرین و ویتنام و...برای سرافرازی جهان انجام شد!؟

آیا بمباران شیمیایی ایران با پشتیبانی ویژه دولت آمریکا با هدف سرافرازی در جهان بود!؟ آیا حمایت دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکا از گروهک تروریستی و جنایتکار منافقین با هدف سرافرازی جهان بود!؟

حسین موسویان مدعی شده است که مذاکره با قاتل سردار سلیمانی سخت تر از مذاکره با بایدن است. این در حالی است که «جو بایدن» - معاون اول باراک اوباما- قاتل سربازان سردار سلیمانی و قاتل مدافعان حرم و همچنین قاتل دانشمندان هسته ای کشورمان است.

طیف اصلاح طلب در اقدامی مسبوق به سابقه، معیشت مردم را به مذاکره با آمریکا گره زده و مدعی است که اگر مذاکره کلید بخورد، فتح الفتوح اقتصادی رخ می دهد.

این در حالی است که این طیف در سالهای گذشته با تحمیل توافق خسارت بار برجام و ارائه وعده های رنگارنگ اقتصادی، دلار 30 هزارتومانی و گرانی سرسام آور مسکن، خودرو، سکه، گوشت، مرغ، لوازم خانگی و افزایش افسارگسیخته اجاره بهای مسکن را در کارنامه خود ثبت کرد.

**علی مطهری:تسخیر سفارت آمریکا، مردم را در مسیر رنج و سختی انداخت

«علی مطهری» نماینده عضو لیست امید در مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «مقصران منتقد» نوشت: «بدون شک نوع رفتار برخی افراد و گروه‌هایی که خود را انقلابی می‌نامند و معمولاً مرتبط با نهادهای حکومتی هستند آفتی است که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند. اینها غیر از رهبر، متعهد به حفظ احترام هیچ یک از مقامات کشور نیستند و براحتی هتک حرمت می‌کنند».

مطهری در ادامه نوشت: «وقتی به حرف های آنها در پس توهین‌ها دقت می‌کنیم می‌بینیم انتقاد از وضعیتی است که خود بیشترین سهم را در ایجاد آن داشته‌اند. اینها را باید مقصران منتقد و به عبارت بهتر فرصت طلبان  نامید...نمونه اول این است که در زمان دولت قبلی خیرخواهان و مصلحان جامعه بارها هشدار دادند که مراقب باشید پرونده هسته‌ای ما به شورای امنیت سازمان ملل نرود. اما ژست انقلابی و میل به خودنمایی همین تیپ افراد باعث شد که قطعنامه‌ها را کاغذ پاره بنامند و مردم ایران را در یک مسیر رنج و سختی غیر ضروری قرار دهند که تا به امروز ادامه دارد، شبیه اقدام غیر ضروری تسخیر سفارت امریکا که هنوز درگیر تحریم‌های آن هستیم و کسی نیست توضیح دهد که چه ضرورتی برای این کار وجود داشت».

این نماینده سابق در ادامه نوشت: «نمونه دوم که نشان می‌دهد این منتقدان هتاک به وضع موجود، خود بیشترین نقش را در ایجاد این وضع داشته‌اند نوع برخورد آنها با موضوع برجام است. پس از شیرین کاری دولت قبلی و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه ایران مبنی بر تحریم‌های گوناگون، کل نظام به این نتیجه رسید که با مذاکره با امریکا و پنج کشور دیگر این موضوع را به سرانجام نیک برسانند و مردم را بی جهت دچار مشکلات نکنند. نتیجه این مذاکرات طولانی و طاقت‌فرسا توافق برجام بود که با صلاحدید کل نظام امضا شد و گشایشی برای کشور ایجاد می‌کرد».

مطهری در ادامه تصریح کرد: «شرکت های اروپایی و امریکایی برای سرمایه گذاری در ایران به کشور سرازیر شدند و می‌رفت که رونق اقتصادی ایجاد شود که ناگاه با اقدامات مخرب همین مقصران منتقد مواجه شد. پیام‌ها به اروپا و امریکا داده شد که آدم عاقل در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند و در کنار آن برخی سخنان و اقدامات تهدیدآمیز بی موقع، به طوری که طرف‌های اروپایی و امریکایی فهمیدند که سرمایه‌گذاری در ایران امن نیست. ترامپ هم از این فرصت استفاده کرد و از برجام خارج شد و برنامه فشار حداکثری خود را آغاز کرد...اکنون همان‌ها که زمینه این وضع را فراهم کرده‌اند منتقد هستند و هتاک و طلبکار. در تاریخ، این گونه افراد را «فرصت‌طلب» می‌نامند».

علی مطهری در یادداشت مذکور، تسخیر لانه جاسوسی و رفتار منتقدان دولت در سالهای اخیر را عامل اصلی ایجاد مشکلات در کشور نامیده است.

وی مدعی شده است که تسخیر سفارت آمریکا، مردم را در مسیر رنج و سختی انداخت. این ادعا در حالی است که امام خمینی(ره)  پس از تسخیر لانه جاسوسی، این حرکت را  «انقلاب دوم» نامیدند.

 رهبر معظم انقلاب- 12 آبان 72- در جمع دانش آموزان و دانشجویان فرمودند: «من امروز عرض میکنم که این کار دانشجویان ما در سال 58 یکی از بهترین کارهایی بود که در این انقلاب انجام گرفت. مبادا تلقینهای یک عدّه آدمهایی را که - به اعتقاد بنده - تعریف واقعی از آنها این است که «انسانهای سطحی و ضعیفی هستند» باور کنید. نمیخواهیم بگوییم اینها وابسته‌اند. نمیخواهیم بگوییم مغرضند. نه!  ضعیفندانقلابها را هم غالباً ضعیفها از بین برده‌اند. کشورها را هم ضعیفها به بادِ فنا داده‌اند. ملتهای نیرومندِ پرقدرت را هم غالباً ضعیفها و زبونهایی که بر مراکز قدرت دست پیدا میکنند، از بین میبرند. یک عدّه ضعیف، امروز نیایند وسوسه کنند و طوری شود که جوان ما، دانشجوی ما، با خودش فکر کند: «این چه کاری بود که لانه جاسوسی را تسخیر کردیم!؟» نه آقا!  یکی از بهترین کارهایی که در انقلاب ما شد، همان کار بود. امام یک جوان نبود که شما بگویید «احساساتی شد و حرفی زد.» امام، آن پیر حکمت و مردِ حکیمِ دنیا دیده مجرّب، با دید نافذ خود، آن‌طور از حرکت دانشجویان در آن روز تجلیل کرد. پس امام، به حقیقتی پی برده بود که این را گفت. ما نیز همان را - نه فقط از روی تبعیت؛ بلکه از روی احساس، از روی بینش و از روی منطق - تأیید و تصدیق میکنیم».

دولت آقای روحانی در اقدامی خسارت بار، به آمریکا اعتماد کرد و امضای وزیر خارجه این کشور را تضمین دانست و در اجرای 28 شرط ابلاغی درباره برجام دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

با اینحال، علی مطهری با سانسور قصور و تقصیرهای دولت در بیش از هفت سال اخیر و بزک رفتار دولت غارتگر و مستکبر آمریکا، همه تقصیرها را به گردن منتقدان دولت انداخته است.  

** مشارکت اصلاح طلبان در کارزار «اقتدارزدایی از نیروی انتظامی»

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «از دختر آبادانی تا مرد مشهدی ‌خشونت در ملأعام» نوشت: «در هفته‌های گذشته این دومین بار است که مردم نسبت به رفتار نیروی انتظامی معترض می‌شوند. پیش‌تر به خاطر اوباش‌گردانی و ضرب‌وشتم متهمان در ملأ‌عام اعتراضاتی گسترده توسط فعالان مدنی اتفاق افتاد و قوه قضائیه ضمن انتقاد از رفتار نیروی انتظامی اعلام کرد که با متخلفان برخورد می‌کند. ویدئوی منتشرشده در 48 ساعت گذشته بار دیگر صدای اعتراض مردم را بلند کرد. آنچه در این ویدئو ناراحت‌کننده است، مردمی هستند که به تماشای رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمده‌اند و با لبخند به صحنه نگاه می‌کنند. به نظر می‌رسد خشونت در ملأ‌عام دیگر برای مردم هم عادی شده است».

در روزهای گذشته، رسانه های معاند با اشاره به ماجرایی که در مشهد درباره شخصی به نام «مهرداد سپهری» رخ داد، نیروی انتظامی را آماج حمله قرار دادند.

این فرد به مواد مخدر اعتیاد داشته و سابقه تخریب خودرو و مغازه های محل و تهدید نوامیس مردم به تجاوز و ضرب و شتم افراد و خردکردن دندان یکی از اهالی محله را در سوابق خود داشته است.

در روز حادثه  در پی تماس تلفنی با فوریت‌های پلیسی 110مبنی بر درگیری مرد جوان با خانواده همسرسابقش و همچنین درگیری با اهالی محل همراه با  تخریب وسایل آنها و  درخواست پی گیری فوری موضوع، گشت کلانتری "کاظم آباد" مشهد در محل حاضر می‌شود

پس از اعلام گزارش مرگ این مرد جوان و انتشار تصاویری از زمان دستگیری این فرد با ادعای مسمومیت بر اثر اسپری فلفل در رسانه های معاند، در همان دقایق اولیه و قبل از انتشار تصاویر مربوط به این واقعه از رسانه‌ها، فرمانده انتظامی خراسان رضوی دستور ویژه‌ای به رئیس بازرسی پلیس استان برای پی گیری سریع پرونده و روشن شدن چرایی و علت آن صادر و تحقیقات با احضار مامور انتظامی آغاز شد.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که مرد جوان دارای سوابق متعدد نگهداری حشیش و هروئین در سال 93، سرقت ادوات کشاورزی و سرقت گوشی تلفن همراه در سال 97 و  سرقت احشام  وسرقت لوازم خانه و سرقت از باغ در سال 98 بوده، اظهار کرد: پلیس مقید به اخلاق مداری و قانون محوری است و احقاق حقوق شهروندان را وظیفه و تکلیف خود می‌داند.

بنابر اخبار منتشر شده، مأمور متخلف بازداشت و پرونده‌ای در دادسرای نظامی برای وی تشکیل شده است.

علیرغم آنکه نیروی انتظامی به سرعت اقدام کرده و مأمور متخلف بازداشت شده و روند قانونی و قضایی در این خصوص در حال پیگیری است، اما رسانه های معاند کلیت نیروی انتظامی را مورد هجمه قرار داده اند.

این در حالی است که تنها در یک نمونه، در هفته های گذشته یکی از مأموران جوان و فداکار نیروی انتظامی در جریان تعقیب و گریز یک سارق در تهران به درجه رفیع شهادت رسید.

پیش از آن نیز یکی دیگر از جوانان غیور در نیروی انتظامی در حین مأموریت توسط سارقان منزل در محله شهرک غرب تهران مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید.

در سالهای اخیر اجرای طرح سراسری «رعد» از سوی نیروی انتظامی با استقبال گسترده مردم مواجه شده است در طرح سراسری رعد، کلانتری ها در اقدامی هماهنگ و مستمر، حوزه استحفاظی خود را از وجود مجرمان پاکسازی می‌کنند-(تاکنون طرح رعد در 38 نوبت اجرا شده و در بخشی از این طرح، تعداد زیادی سارق شناسایی شده و مقادیر زیادی از اموال سرقتی نیز کشف شده است).

رسانه های معاند در پی آن هستند تا به بهانه های مختلف، با فضاسازی به اقتدارزدایی از نیروی انتظامی اقدام کنند. در این میان برخی رسانه های اصلاح طلب در داخل نیز در این کارزار مشارکت می کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان