پیش بینی سرلشکر رحیم‌صفوی از تشکیل قدرت‌های قاره‌ای

خبرگزاری تسنیم: سردار سرلشکر پاسدار سید‌یحیی رحیم‌صفوی در ارتباط تصویری با همایش ملی ابعاد نظری و کاربردی توسعه پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی در مشهد اظهار داشت: آموزه‌های دینی همواره بر بحث امنیت مرز‌ها تاکید دارند و اساسا یکی از اهداف حکومت‌ها نیز تامین امنیت مرزهاست.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: سابقه تاریخی قدرت‌های سیاسی و نظامی حکومت‌ها در گذشته، ضوابط نظام‌های سیاسی یک دولت نسبت به کشور‌های همسایه، تعداد همسایگان، موقعیت جغرافیایی طبیعی، انسانی، ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی و همچنین علایق ژئو پلتیکی حکومت ملی و راهبرد قدرت‌های بزرگ نسبت به آن کشور و یا منطقه مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در زمینه شکل‌گیری و مدیریت مرز‌ها هستند.

سرلشکر رحیم صفوی بیان کرد: خطرات و ناامنی‌ها در صورتی که جمعیت کشور‌های همسایه زیاد باشد و یا اینکه تعداد همسایگان و مرز‌های مشترک زمینی و هوایی بیشتر باشد نیز بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه استان‌های مرزی با توجه به کشور‌های همسایه، تعامل بین رفت و آمد‌های مردم، کالا، امنیت و اقتصاد آنان که سیال و سیار هستند بر روی امنیت مرز‌ها تاثیرگذار است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به راهبرد امنیت ملی دولت‌ها و حکومت‌ها در زمینه تامین امنیت در فضای محیطی تاکید کرد: در این حوزه توجه به مسائل فرهنگی، آرایش نیرو‌های مسلح و وضعیت اقتصادی اثرگذار است.

رحیم‌صفوی ادامه داد: یکی دیگر از راهبرد‌های مهم در این زمینه سیاست خارجی کشور‌ها و نحوه تعامل با همسایگان از سوی دولت ملی است و چارچوب پروتکل‌ها و رعایت قرارداد‌های اقتصادی و مرزی در این حوزه بسیار مهم است.

وی با اشاره به پارامتر ویژگی‌های تمدنی و فرهنگی به عنوان عاملی اثرگذار در تامین امنیت مرز‌ها عنوان کرد: وسعت و تنوع جغرافیایی نیز در این زمینه اثرگذار است و دولت‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که در بلندمدت می‌تواند در زمینه امنیت و توسعه مرز‌ها اثرگذار باشد طرح آمایش سرزمینی است که از سوی سازمان برنامه و بودجه در کشور ما در دست تدوین است.

رحیم‌صفوی با بیان اینکه در فضای چند قطبی شدن قدرت و امنیت در جهان تغییرات عظیمی در حال رخ دادن است گفت: براساس نظر اندیشمندان سیاسی در قرن حاضر احتمال شکل‌گیری جهان دو قطبی به دو نیمکره غربی و شرقی وجود دارد که در صورت رخ دادن این وضعیت، قدرت در بخش فرهنگ و اقتصاد از نیمکره غربی به شرقی منتقل می‌شود و قدرت‌های قاره‌ای مانند چین و هند و روسیه شکل گرفته که بر امنیت تمامی کشور‌ها اثر دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان