گمانه‌زنی‌ها درباره کوچ پایگاه‌های آمریکا از افغانستان

خبرگزاری تسنیم: آمریکا با گذشت دو دهه حضور در افغانستان به نظر بسیاری از کارشناسان شکست خورده است اما واشنگتن به راحتی برنامه‌های خود را در این کشور فراموش نخواهد کرد.

یکی از سیاست‌های آمریکا تقویت دیگر گروه‌ها است که شماری از کارشناسان و آگاهان در مورد آن اظهارنظرهایی کرده‌اند و از این طریق برای برای ادامه حضورش در منطقه نیز تلاش می‌کند.

به گزارش «خاورمیانه»، در رابطه با همین برنامه‌ها، برخی مسائل از آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان شنیده می‌شود.

ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در 22 اکتوبر سالجاری میلادی در یک سفر غیرمنتظره به تاجیکستان رفت و با امامعلی رحمان، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

برخی از منابع معتبر در وزارت خارجه تاجیکستان می‌گویند که این ژنرال آمریکایی، طرح سری پنتاگون برای همکاری با تاجیکستان را به «امامعلی رحمان» ارائه کرده است که بخش اصلی این طرح عبارت است از «واگذاری پایگاه نظامی به پنتاگون در شمال تاجیکستان»، «مقابله با حضور نظامی چین و روسیه در تاجیکستان» و «مقابله با فعالیت گروه های تروریستی در آسیای مرکزی» است.

به گفته این منابع، رحمان در این دیدار وعده داده طی 20 روز آینده هیئت نظامی امنیتی برای بحث پیرامون جزئیات این طرح و تنظیم توافقنامه رسمی را به جانب آمریکا معرفی خواهد کرد.

قرار است این مذاکرات در قطر با حضور مقامات پنتاگون و تاجیکستان برگزار شود.

همچنین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان خبر دیدار «یتیم اف» با ژنرال «اسکات میلر»، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان منتشر شد که مقامات پنتاگون با طرح کودتای «یتیم اف» علیه «امامعلی رحمان» مخالفت کرده بودند.

به نظر می رسد سفر ژنرال مکنزی چند روز پس از اعلام پیروزی مطلق امامعلی رحمان در انتخابات ریاست جمهوری با هدف تعیین و تحمیل چارچوب همکاری رحمان با آمریکا در این دوره از ریاست جمهوری صورت گرفته و سایه چماق کودتای یتیم اف همچنان بالای سر رحمان سنگینی می کند.

در صورت صحت این موارد، برنامه جدید آمریکا حضور در مکانی امن در کشورهای آسیای مرکزی ادامه خواهد یافت، مکانی که می‌تواند بهتر از افغانستان باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان