شیشه به جای قرص لاغری!

هرقدر درباره خطرات محصولات لاغری مانند قرص‌های لاغری هشدار داده می‌شود اقبال مردم به این محصولات کم نمی‌شود. وسوسه به سرعت لاغر شدن باعث می‌شود تبلیغات مختلف این قرص‌ها موثر باشد و کمتر کسی به مشکلاتی که ممکن است

شیشه به جای قرص لاغری!

 هرقدر درباره خطرات محصولات لاغری مانند قرص‌های لاغری هشدار داده می‌شود اقبال مردم به این محصولات کم نمی‌شود. وسوسه به سرعت لاغر شدن باعث می‌شود تبلیغات مختلف این قرص‌ها موثر باشد و کمتر کسی به مشکلاتی که ممکن است با این قرص‌ها برایش ایجاد شود توجه می‌کند.

به گزارش به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، اعتیاد یکی از مهمترین مشکلاتی است که این قرص‌ها ممکن است ایجاد کنند. راهی به لاغری با پایانی تلخ‎.

‌لاغری یا شیشه؟

از مدت‌ها پیش پزشکان و متخصصان درباره اعتیادآور بودن قرص‌های لاغری هشدار می‌دادند اما کار فراتر رفته و رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مدتی پیش از انهدام باند توزیع شیشه در قالب قرص‌های لاغری در بسته‌بندی‌های خارجی خبر داد. قرص‌هایی که به عنوان قرص‌های لاغری و خارجی ارائه می‌شدند اما در واقع مواد مخدر شیشه بودند در بسته بندی خارجی‎.

‎سردار کریمی درباره فعالیت این باند گفت: «اعضای این باند، شیشه را در داخل کپسول‌هایی بسته‌بندی کرده و در قالب قرص‌های لاغری در آرایشگاه‌های زنانه و سایر مکان‌ها می‌فروختند. جامعه هدف این باند بیشتر خانم‌ها بودند. این باند ماده مخدر صنعتی شیشه را برای ایجاد جذابیت در بین قشر جوان و نوجوان به رنگ‌های مختلف فسفری، قرمز، آبی در می‌آورد‎.»

‎این اتفاق اصلا تازه نیست و از مدت‌ها پیش درباره پخش شیشه در قالب قرص‌ها و محصولات لاغری در مکان‌هایی مانند آرایشگاه‌های زنانه هشدار داده می‌شد و این غیر از قرص‌هایی بود که مردم به امید لاغری می‌خریدند اما در واقع معتادشان می‌کرد‎.

‎تبلیغات دروغین

قرص‌های لاغری که معمولاً در شبکه‌های ماهواره‌ای و صفحات اینستاگرام تبلیغ و خیلی وقت‌ها آنها در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی توزیع می‌شوند مدعی هستند که به سرعت شما را لاغر می‌کنند. اما باید بدانید که هر چیزی شامل قرص، چای و کپسول که به سرعت فرد را لاغر می‌کند، حتما مواد محرک دارند. موادی که به سرعت شما را لاغر می‌کنند اما باعث اعتیاد شما می‌شوند‎.

‎بیشتر این قرص‌های لاغری از ماده مخدر «آمفتامین» تهیه می‌شود و خاصیت‌های لحظه‌ای و کاذب دارند که اغلب آنها سیستم‌های عصبی و چربی‌های طبیعی بدن را از بین می‌برند. اغلب این قرص‌ها با مواد ناخالص و نشان‌های تقلبی پزشکی از کشورهای عربی و ترکیه وارد ایران می‌شود و در شهرهای بزرگ فروش خوبی دارند و مصرف این داروها باعث بروز بیماری‌های روانی مانند افسردگی و توهم می‌شود‎.

‎میل شدید به لاغری به دنبال تبلیغات مختلف جهانی و ارائه تصویر لاغر به عنوان اندام ایده‌آل، هر روز بیشتر می‌شود. شاید خیلی‌ها بخواهند با ورزش و رژیم‌های درست لاغر شوند اما خیلی‌ها هم هستند که حوصله این دردسرها را ندارند و می‌خواهند به سرعت شبیه همان تصویرهای ایده‌آل جهانی شوند. میلی که در زنان شاید بیشتر است و به همین دلیل برخی از آرایشگاه‌های زنانه و حتی خیاطی‌ها و سالن‌های ورزشی ماده اعتیادآور شیشه را به عنوان داروی لاغری پیشنهاد و توزیع یا قرص‌های لاغری حاوی این ماده مخدر را ارائه می‌کنند و در نتیجه اعتیاد زنان به ماده محرک شیشه گسترش پیدا کرده است‎.

‎البته این اتفاق تنها در ایران نمی‌افتد. کریستوفر اوچنر، محقق چاقی و استادیار دانشکده پزشکی در نیویورک می‌گوید: «این شرکت‌ها می‌دانند که داروهایشان کار نمی‌کنند اما به هر حال آنها را تبلیغ می‌کنند و می‌گویند اگر به جای ورزش و رژیم غذایی فقط یک قرص بخورید مسلماً راحت‌تر است و همه آن را انجام خواهند داد‎.»

‎تولیدکنندگان این داروها ادعا می‌کنند که ترکیبات آنها چربی سوز است و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، از لحاظ پزشکی اثبات شده هستند و هیچگونه اثرات جانبی ندارند اما متخصصان می‌گویند همه این ادعاها درباره این داروها جعلی است و این ادعاهایی که در مورد این داروها شده توسط هیچ محقق مستقلی تایید نمی‌شوند‎.

از اعتیاد تا مرگ

پزشکان و روانشناسان معتقدند که مصرف شیشه شاید در نگاه اول باعث لاغری شود چون اشتهای فرد را کور می‌کند اما عوارض مصرف آن فوق العاده خطرناک است و درصد قابل توجهی از مصرف کنندگان این ماده دچار جنون، خودکشی و حالت‌های روانی شدید غیرقابل بازگشت می‌شوند‎.

‎برخی از این قرص‌ها هم با درصدی «اکستاسی» که ‌بر ادراک افراد تأثیر مخربی می‌گذارد، تهیه می‌شود. مصرف این قرص‌ها در نهایت به دلیل وجود مواد مخدر مصرف‌کننده را وابسته می‌کند و ناخالص بودن آنها عواقب خطرناک تری مانند مرگ و فلج مغزی به همراه می‌آورد‎.

‎تولید کنندگان این قرص‌ها ترکیبات واقعی استفاده شده در آنها را فاش نمی‌کنند و معمولاً ترکیباتی در این داروها وجود دارند که در فهرست برچسب ترکیبات دارو اسمی از آنها برده نشده است. ممکن است بر روی محصولی کلمه «فاقد کافئین» درج شده باشد ولی در عین حال حاوی کافئین باشد. حتی اگر ترکیبات فعال آن دارو هیچ گونه اثرات جانبی نداشته باشد ممکن است محتوای آن دارای اثرات جانبی باشد‎.‎‏ بر چسب نزدن روی محصولات ممکن است بسیار خطرناک باشد. ‏

مطالعه‌ای که سال گذشته در ژورنال پزشکی‎ BMC ‎به چاپ رسید نشان داد که یک سوم از 44 نوع داروی مکملی که عنوان کرده بودند دارای ترکیبات فعال هستند در حقیقت حاوی هیچ ترکیب فعالی نبودند. بعضی از انواع آنها هم حاوی تنقلات بودند که این می‌تواند برای کسانی که نسبت به آنها حساسیت دارند بسیار کشنده باشد‎.

‎کریستوفر اوچنر می‌گوید: «بسیاری از این محصولات در تبلیغاتشان از واژه «طبیعی» استفاده می‌کنند تا کسانی را که از داروهای شیمیایی می‌ترسند وادار به استفاده از آنها کنند. مردم می‌خواهند باور کنند که در اعماق طبیعت دارویی وجود دارد که چربی‌های آنها را می‌سوزاند اما اگر واقعاً چنین دارویی وجود دارد شرکت‌هایی که سالانه میلیون‌ها دلار صرف مطالعه در این مورد می‌کنند باید اول موفق به شناسایی آنها شوند‎.»

‎این قرصها شاید دارای اثرات اثبات شده اندکی باشند اما مشکلات ناشی از آنها یعنی توهم، اعتیاد و حتی خودکشی و مرگ آنقدر زیاد و مهم است که این اثرات اندک را از بین می‌برد و بی اهمیت می‌کند‎.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان