دکتر نادر انقطاع برنده جایزه آیزاک نیوتن ۲۰۲۰ شد

مدال آیزاک نیوتن به یک دانشمند ایرانی رسید

انستیتو فیزیک انگلستان (IOP)، مدال ایزاک نیوتن در سال ۲۰۲۰ را به محقق ایرانی، پروفسور نادر اِنقطاع اعطا کرد. این دانشمند ایرانی به علت تحقیقات فراوان در زمینه الکترومغناطیس، فراماده و نانوتکنولوژی برنده این جایزه شد.

مدال آیزاک نیوتن به یک دانشمند ایرانی رسید
 
فرادید؛ انستیتو فیزیک انگلستان (IOP)، مدال ایزاک نیوتن در سال 2020 را به محقق ایرانی، پروفسور نادر اِنقطاع اعطا کرد. این دانشمند ایرانی به علت تحقیقات فراوان در زمینه الکترومغناطیس، فراماده و نانوتکنولوژی برنده این جایزه شد. پروفسور نادر انقطاع علاوه بر دریافت مدال ایزاک نیوتن، چندی پیش جایزه مکس بورن 2020 را هم دریافت کرد. پروفسور نادر انقطاع استاد دانشگاه پنسیلوانیا است.

به گزارش فرادید، نادر انقطاع محقق در حوزه‌های متامواد، تحولات اپتیکی، نانوفتونیک، گرافن فتونیک، مواد نانو، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری، فیزیک و ... تحقیقات پیشرویی انجام داده است. وی مدرک لیسانس خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدرک پی اچ دی خود را از دانشگاه کل تک آمریکا دریافت کرده است.

مدال «ایزاک نیوتن» توسط موسسه فیزیک بریتانیا هر سال به یک فیزیکدان که تحقیقات برجسته او افق این رشته علمی را گسترده‌تر کرده باشد اهدا می‌شود.
مدال و جایزه ایزاک نیوتن یک مدال طلا همراه هزار پوند است.
 

آشنایی با پرفسور نادر انقطاع

دکتر نادر انقطاع استاد مهندسی برق، سیستم‌ها و مهندسی زیستی دانشگاه پنسیلوانیا است که پس از اخذ مدرک کارشناسی از دانشکده فنی دانشگاه تهران، مدارک کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه فناوری کالیفرنیا (Coltech) اخذ کرد. پروفسور انقطاع یکی از مهمترین شخصیت‌های علمی جهان در زمینه فرا مواد (متامتریال) است که ترکیبی از فیزیک، مهندسی و نانوفناوری برای خمش و دستکاری امواج به شیوه‌ای است که مواد طبیعی قادر به آن نیستند.
 
مدال آیزاک نیوتن به یک دانشمند ایرانی رسید
دکتر انقطاع در 17 آگوست 2014 در سمیناری در پکن با حضور بزرگان اتحادیه بین المللی علوم رادیویی (URSI) و نانو موفق به دریافت مدال طلای «بالتازار ون در پول» شد. مراسم اهدای این جایزه هر 3 سال یک بار برگزار می‌شود و این مدال به دانشمندان برجسته‌ای داده می‌شود که دستاورد‌های آن‌ها سهم چشمگیری در علم طی شش سال اخیر داشته باشد. این جایزه در واقع یادبود پروفسور بالتازار ون در پول، فیزیکدانی است که سالیان سال همکاری نزدیکی با اتحادیه بین المللی علوم رادیویی داشت.

پروفسور “نادر انقطاع” این جایزه را که بالاترین جایزه اتحادیه بین المللی علوم رادیویی است به دلیل سهم و ابتکارات پیشگامانه در نظریه الکترومغناطیسی و کاربرد‌های مواد کامپوزیتی، فرامواد و اوپتیک نانومقیاس، تصویربرداری و سنجش زیست الهام و نانومدار اوپتیکی بر پایه مواد دریافت کرده است. اتحادیه بین المللی علوم رادیویی، یک سازمان غیر دولتی و غیر انتفاعی است تحت نظر شورای بین المللی علوم است. این سازمان مسئول تحریک و هماهنگ سازی مطالعات، تحقیقات، کاربردها، تغییرات علمی و ارتباطات در زمینه علوم رادیویی است.

مدال آیزاک نیوتن به یک دانشمند ایرانی رسید

در سال 2006، پروفسور انقطاع و همکاران وی در دانشگاه پنسیلوانیا، شیوه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان با فناوری‌های موجود، اجسام را تا حد زیادی غیر قابل رویت کرد. این یافته می‌تواند ایده نامرئی کردن اشیاء را که تا چندی پیش تنها در سطح داستان‌های علمی- تخیلی مطرح بود تا حد زیادی عملی کند.
 
به اعتقاد فیزیکدانان این روش کاربرد‌های متعددی در مخفی کردن و استتار اجسام خواهد داشت. از این فناوری همچنین می‌توان در زمینه‌های دیگر نظیر تولید موادی که از برق زدن و درخشش اجسام جلوگیری می‌کنند استفاده کرد. یک کاربرد دیگر این روش نامرئی کردن ماهواره‌ها در فضاست. به موجب این دستاورد نام این استاد ایرانی در فهرست 50 شخصیت برتر علم و فناوری دنیا برگزیده مجله علمی “Scientific American” قرار گرفت.

نادر انقطاع (متولد 8 اکتبر، 1955 در چهارراه عزیزخان، خیابان حافظ تهران) دانشمند ایرانی-آمریکایی است. او مدرک لیسانس خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد، سپس برای تحصیلات تکمیلی ایران را ترک کرد و فوق لیسانس و دکتری خود را در دانشگاه فناوری کالیفرنیا گذراند. وی هم اکنون استاد ندویل رمسی در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، ایالات متحده امریکا است و با دانشکده‌های مهندسی برق و سیستم‌ها، مهندسی پزشکی، فیزیک و نجوم نیز همکاری دارد. او از سال 1978 به امریکا مهاجرت کرد.

نادر انقطاع از پیشتازان رشته نانو تکنولوژی در جهان محسوب می‌شود. تحقیقات او در زمینه متامواد و نقش نور در نانو تکنولوژی، بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است. او مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است. او همچنین عضو انجمن فیزیک امریکا، انجمن اپتیک آمریکا، جامعه امریکایی علوم پیشرفته و انجمن بین المللی مهندسی اپتیک است.

مهمترین جوایز دریافتی دکتر انقطاع: جایزه محقق جوان بنیاد علوم ملی امریکا (1989) فلوی مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، (1996)، جایزه جرج هیلمیر برای تحقیق برتر (2008)، جایزه الکترومغناطیس مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (2012)، جایزه بنجامین فرانکلین در زمینه “طراحی، ابتکار و حل مشکل چشم گیر در مهندسی برق (2013) و مدال طلای بالتازار ون در پل اتحادیه جهانی علوم رادیویی (2014) میباشند.
 

مدال موسسه فیزیک آیزاک نیوتن
مدال موسسه فیزیک آیزاک نیوتن (انگلیسی: Institute of Physics Isaac Newton Medal‎) یک مدال طلا است که توسط موسسه فیزیک (IOP) به همراه 1000 پوند به برندگان اعطا می‌شود. این جایزه هر ساله به یک فیزیکدان، فارغ از نظر موضوع و زمینه یا ملیت، برای مشارکت‌های برجسته‌ای آنان در فیزیک داده می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان