برنج خارجی چقدر گران شد؟

خبرگزاری ایسنا: برنج از جمله کالا‌های اساسی است که از اوایل امسال از لیست دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی خارج شد و با ارز نیمایی که به حدود 26 هزار تومان می‌رسد، تامین می‌شود؛ موضوعی که از نظر فعالان بازار موجب رشد قیمت برنج وارداتی شد. اما در کنار آن، دپوی بیش از 230 هزار تن برنج وارداتی از سال گذشته تاکنون و عدم امکان ترخیص، در افزایش قیمت این محصول تاثیرگذار بود.

وضعیت واردات برنج نشان از کاهش آن داشت؛ به طوری که طبق اعلام مسئولان گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به ترخیص 580 هزار تن برنج به ارزش 533 میلیون دلار از گمرکات کشور اقدام شد، در حالی که در مدت مشابه سال قبل 986 هزار تن برنج به ارزش بیش از یک میلیون دلار ترخیص شده بود. این آمار نشان می‌دهد که ترخیص برنج در سال جاری از لحاظ وزنی 41 درصد و ارزش دلاری تا 49 درصد کاهش دارد.

از سویی بررسی قیمت برنج‌های خارجی براساس گزارش مرکز آمار از این حکایت دارد که قیمت هر کیلو از این محصول در مهر پارسال 8900 تومان بوده که در شهریور امسال به 18 هزار و 800 تومان و در مهر تا 21 هزار و 800 تومان می‌رسد که حداقل قیمت برنج وارداتی در مهر سال جاری 18 هزار و 400 تومان و حداکثر آن تا 25 هزار و 900 تومان بوده است.

قیمت برنج‌های وارداتی از شهریور تا مهر 12.3 درصد و از مهر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل تا 136 درصد گران‌تر شده است.

دپوی هزاران تن برنج در گمرک در شرایطی ادامه پیدا کرد که صاحبان کالا با گلایه نسبت به عدم ترخیص و این‌که محصول آن‌ها در حال فاسد شدن است، بار‌ها خواستار اقدام دستگاه‌های ذیربط برای رفع موانع شده بودند؛ آن هم در شرایطی که گمرک تاکید داشت به دلیل عدم تامین ارز و صدور کد رهگیری بانک مجوز ترخیص ندارد، این در حالی است که بعد از مدت‌ها چالش سرانجام در هفته گذشته طبق توافقات صورت گرفته بانک مرکزی نسبت به صدور کد رهگیری برنج‌های وارداتی اقدام کرد.

بر این اساس ترخیص برنج‌های دپو شده در گمرک از هفته گذشته در دستور کار قرار گرفت و اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که در همین مدت کوتاه حدود 25 هزار تن ترخیص صورت گرفته است.

با ترخیص تدریجی برنج‌های دپو شده در گمرک و ورود آن به بازار این انتظار وجود دارد که تا حدی قیمت‌ها که با افزایش قابل توجهی همراه بوده متعادل شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان