ماهان شبکه ایرانیان

سنگ تراورتن، سنگ فرش با دوام در محوطه و فضای سبز

مواد و مصالح: در بین مصالح ساختمانی همواره سنگ ها از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و هستند

مواد و مصالح: در بین مصالح ساختمانی همواره سنگ ها از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و هستند. مخصوصا برای فضاهای بیرونی به دلیل همخوانی با طبیعت، سنگ فرش های بسیار مناسبی هستند. یکی از رایج ترین و محبوب ترین سنگ ها که در معماری و طراحی داخلی استفاده می شود، سنگ تراورتن است. در ابتدا تراورتن مصالحی لوکس برای سنگ فرش تصور می شد، اما اخیرا به یکی از رایج ترین انواع سنگ فرش به خصوص برای صفه های استخر در اقلیم های گرم تبدیل شده است. تراورتن حتی در هوای خیلی گرم نیز خنک می ماند که این باعث می شود راه رفتن با پای برهنه بر روی آن بسیار دلپذیر و خوشایند باشد. با چیدانه همراه باشید تا درباره ی ویژگی های این سنگ جذاب و با دوام بیشتر بدانیم.

سنگ تراورتن

تراورتن یک سنگ طبیعی است که در بازه ای بین سنگ آهک و سنگ مرمر قرار می گیرد و در چشمه ها و غارها یافت می شود. سوراخ های کوچک با اندازه های متغیری در سراسر این سنگ وجود دارد که ضمن دادن یک بافت منحصر به فرد به آن، از لغزش نیز جلوگیری می کند. شما پیش از این با نحوه انتخاب و انواع سنگ ها در چیدانه آشنا شده اید.
همانطور که در تصویر می بینید سنگفرش های مربعی تراورتن به رنگ خاکستری-قهوه ای مایل به زرد، پاسیوی زیبایی در اطراف آبنمای مستقیم الخط ایجاد کرده اند.

مزایای سنگ تراورتن

  • سطح خنک سنگ تراورتن، آن را برای پاسیو ها و صفه های استخر در اقلیم و آب و هوای گرم مناسب می سازد.
  • بیشتر رنگ های رایج، مقرون به صرفه هستند.
  • بافت پر منفذ؛ مقاوم در برابر لغزش
  • به جای ملات ریزی در محل، می تواند خشکه چینی شود.
  • بافت لوکس و مجلل، یک ظاهر منحصر به فرد به آن می دهد.
  • رنگ آن محو نمی شود.

معایب سنگ تراورتن

  • رنگ و بافت های کمیاب، گران هستند.
  • ممکن است هزینه های ابتدایی اش از سنگفرش های بتنی بیشتر باشد.
  • منابع آن در همه جا وجود ندارد.

در تصویر ترکیبی از سنگ فرش های تراورتن خاکستری در اندازه های مختلف می بینید که صفه ی هم تراز استخر را جذاب کرده اند.

اندازه و رنگ سنگ تراورتن

سنگ فرش های تراورتن نیز مانند سنگ فرش های سنگی دیگر در اندازه های متعدد موجود هستند. رایج ترین ابعاد 15 در 30 سانتی متر است. اندازه های دیگر شامل مستطیل های 10 در 20 تا مربع های 60 در 60 می شود.
ضخامت استاندارد سنگ فرش های تراورتن برای استفاده در فضاهای بیرونی 3 سانتی متر است، اما در ضخامت های 2.5 سانتی متری نیز موجود هستند. سنگ فرش های کم ضخامت تر برای اقلیم های سرد مناسب تر اند، زیرا این اطمینان را ایجاد می کنند که سنگ در چرخه ی انجماد-ذوب دچار مشکل نخواهد شد. ضخامت ها و لبه های متنوع نیز برای استفاده در قرنیز های استخر موجود است.
رایج ترین رنگ های سنگ تراورتن، رنگ سفید تا سفید مایل به زرد هستند، از عاجی خیلی سفید گرفته تا رنگ سفید کاراملی. رنگ های دیگر شامل خاکستری گچی، قهوه ای-طلایی و خاکستری-قهوه ای مایل به زرد است. این رنگ های غیر معمول تر، گران تر اند.

پرداخت های سنگ تراورتن

آشفته، تراش خورده و پر شده، رایج ترین پرداخت هایی هستند که برای سنگ فرش تراورتن در فضاهای بیرونی به کار می رود.

  • آشفته: دارای یک بافت خشن است که کهنه یا طبیعی به نظر می رسد.
  • تراش خورده: برای ایجاد یک سطح صاف و هموار، با ملایمت سنباده زده شده است.
  • پر شده: سوراخ های سطح پر و سنباده زده شده تا یک سطح بسیار صاف ایجاد شود.

مطلب پیشنهادی: 10 سنگ فرش پرطرفدار باغ و حیاط

پایداری سنگ تراورتن

سنگ تراورتن طول عمر بسیار بالایی دارد، زیرا بسیار مقاوم است. این سنگ یک سنگ ساختمانی پایدار در کشورهایی است که دارای منابع محلی این سنگ هستند.
در تصویر سنگ فرش تراورتن طلایی آنتیک با خطوط قابل رؤیت می بینید.

نگهداری سنگ تراورتن

جالب است بدانید سنگ تراورتن در ساختار دیوار خارجی کلوسئوم در رم که از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری جهان است، استفاده شده است، بنابراین هنگام مطالعه درباره ی بهترین شیوه ی نگهداری این سنگ، ما بخشی از تاریخ را در اختیار داریم. بتونه کاری تراورتن همانند سنگ آهک یک اولویت شخصی است.
تراورتن زمانی که در تابش کامل آفتاب استفاده شود، نیازمند نگهداری بسیار کمی است و تنها یک شستشو با فشار کم هر چند سال یک بار کافی است. برای نواحی سایه دار که رطوبت باقی می ماند، ممکن است یک شستشوی پر فشار سالانه نیاز باشد.

اگر در حال ساختن خانه یا ویلا هستید و انتخاب شما برای مصالح فضاهای بیرونی یا دکوراسیون داخلی، سنگ است، پیشنهاد می کنم به بخش سنگ های ساختمانی که از زیرمجموعه های فعال اهالی فن چیدانه هستند، سری بزنید.

مطالب بیشتر:
7 نوع سنگ با زیبایی ماندگار برای کف، دیوار و سطح کانتر حمام شما
سنگ کف مناسب برای دکوراسیون منزل شما کدام است؟
سنگ های تزئینی:7 سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی
دیوار دکوراتیو با سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی حمام!

سنگ های دکوراتیو، تن پوشی از طبیعت برای دیوار

منبع: Houzz ؛ مترجم: فاطمه افشاریان ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان